رقابت مشتریان سیمان در آستانه  تابستان

 حجم عرضه و میزان معاملات در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در هفته چهارم بورس‌کالا در حالی افزایش یافته است که خبرهایی از افزایش قیمت پایه سیمان طی چند هفته آینده به گوش می‌‌‌رسد. از طرفی در فصل تابستان ساخت‌وسازهای مسکن به اوج خود می‌رسد و از این‌رو میزان تقاضا برای سیمان نیز با رشد قابل‌توجهی همراه می‌شود. بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۲خردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که در هفته جاری حدود یک‌میلیون و ۵۰۴‌هزار و ۶۸۳تن انواع سیمان عرضه شد که با ثبت تقاضای ۱.۴برابری نسبت به عرضه مواجه شد و در نهایت با احتساب معاملات مچینگ یک‌میلیون و ۳۵۶‌هزار و ۷۵۹تن از سیمان‌‌‌های عرضه‌شده با میانگین قیمت موزون یک‌هزار و ۱۷۷تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

به طور کلی ۹۰‌درصد از سیمان‌‌‌های عرضه‌شده ظرف هفته جاری به فروش رسید. مقایسه آمار رینگ فیزیکی هفته جاری با هفته گذشته نشان می‌دهد که میزان عرضه انواع سیمان طی دو هفته متوالی ۳‌درصد افزایش یافته است و از طرفی میزان تقاضا و معاملات نیز ظرف دو هفته پی در پی به‌ترتیب ۲۰‌درصد و ۸‌درصد با رشد همراه بوده است. این افزایش‌‌‌ها در حجم عرضه و تقاضا در حالی رخ داده است که قیمت پایه انواع سیمان ۶‌درصد افزایش را گزارش می‌کند.  برخلاف روال سال‌های گذشته هنوز در هفته چهارم خردادماه سال‌جاری افزایش قیمت پایه سیمان اعمال نشده است و این در حالی است که با آغاز سال جدید هزینه تولید برای واحدهای فعال در این بخش افزایش داشته که با عدم‌افزایش قیمت پایه عملا تعادل تولید و فروش به هم خورده است.

در صنعت سیمان نیز همچون سایر صنایع از جمله فولاد، قیمت انرژی رشد قابل‌توجهی داشته است. به‌طور مثال، قیمت هر مترمکعب آب سال گذشته حدود ۲ تا ۳‌هزار تومان برآورد می‌‌‌شد که در سال‌جاری هزینه هر مترمکعب آب به ۲۰‌هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که همچنان فرمول قیمت‌گذاری پایه سیمان در پایان سومین ماه از سال همچنان تغییری نکرده است.

 تشدید خاموشی‌‌‌ها؛ بلای جان سیمانی‌‌‌ها

طبق برنامه هر سال وزارت نیرو مبنی بر سهمیه‌‌‌بندی برق برای واحدهای صنعتی که سیمانی‌‌‌ها نیز جزو این صنایع مادر به حساب می‌‌‌آیند، طبق گفته واحدهای تولیدی فعال در بخش سیمان در تابستان امسال نیز خاموشی‌‌‌ها با ساعت‌‌‌های بیشتر قطعی نسبت به سال گذشته در این صنعت اعمال خواهد شد. از این‌رو واحدهای تولیدی و کارخانه‌‌‌ها قبل از ورود به فصل تابستان و آغاز سهمیه‌‌‌بندی برق، میزان تولید خود را افزایش دادند و از این‌رو شاهد افزایش عرضه سیمان در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران هستیم. از طرفی با افزایش تولید، انبار کارخانه‌‌‌ها نیز تا حدودی پر می‌شود تا بتوانند ضرر و زیان سه‌ماه تابستان را به حداقل برسانند. از طرفی با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که افزایش تولید سالانه ۱۰درصدی مانند سال‌های گذشته اتفاق بیفتد.

زمزمه‌‌‌های افزایش قیمت پایه طی ماه آینده هیجان را به معاملات رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته  چهارم خردادماه بازگردانده است و از این‌رو مشتریان به تالار صنعتی هجوم آورده‌اند. طی هفته چهارم خردادماه ۹۰‌درصد از سیمان‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. از طرفی دو فصل بهار و تابستان زمان طلایی برای سیمان به حساب می‌‌‌آید؛ چراکه میزان ساخت‌وساز و تعمیرات مسکن به بالاترین حد خود می‌رسد و میزان تقاضا برای سیمان نیز در ۶‌ ماه نخست سال نسبت به سایر ماه‌‌‌ها با افزایش قابل‌توجهی روبه‌‌‌رو می‌شود. به عبارت بهتر طبق روال سال‌های گذشته فعالان این صنعت در ماه‌‌‌های ابتدایی سال با تمام ظرفیت خود سیمان تولید می‌کنند و به طور نسبی میزان عرضه در بورس‌کالا و بازار آزاد در ماه‌‌‌‌‌‌ پایانی سال گذشته و همچنین دوماه ابتدایی سال جدید نسبت به سایر فصل‌‌‌ها بیشتر می‌شود.