رشد ۲.۱ درصدی ارزش بازار فیزیکی فرآورده‌‌‌های هیدروکربوری

مردادماه با ثبت داده‌‌‌های جذاب در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به پایان رسید. در این بازه ماهانه بالغ بر ۷۶۲‌هزار تن محصول و دو سبد پایه در زیرگروه فرآورده‌‌‌های هیدروکربوری در رینگ داخلی و بین‌الملل به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۲۰۰‌هزار و ۹۱۷میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که طی تیرماه برابر ۷۳۰‌هزار تن محصول در بازار فیزیکی فرآورده‌‌‌های هیدروکربوری به فروش رفته و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۹۶‌هزار و ۷۷۰میلیارد ریال را رقم زده بود. به این ترتیب طی مردادماه هرچند جزئی بر حجم فروش حامل‌‌‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران افزوده شد و این موضوع به رشد ۲.۱درصدی ارزش معاملات این بازار انجامید.

رشد ۱۱.۵درصدی فروش حامل‌‌‌های انرژی در رینگ بین‌الملل در بازه ماهانه

در پنجمین ماه از سال‌جاری برابر ۵۵۹‌هزار تن محصول در زیرگروه حامل‌‌‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت که این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۱۴۴‌هزار و ۳۳۸میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این در حالی بود که طی تیرماه برابر ۵۰۱‌هزار تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ بین‌الملل به فروش رفته بود و به این ترتیب حجم فروش حامل‌‌‌های انرژی در رینگ صادراتی بورس انرژی در بازه ماهانه رشد ۱۱.۵درصدی داشت.

شرکت پالایش نفت امام‌خمینی شازند با ثبت فروش ۱۰۰‌هزار تن گاز مایع صادراتی با متوسط قیمت ۵۰۷دلار به ازای هر تن در روز سوم مردادماه و ثبت مجموع ارزش ریالی معادل ۲۳‌هزار و ۹۷۷میلیارد ریال و شرکت ملی گاز ایران با ثبت فروش ۱۰۰‌هزار تن گاز مایع صادراتی در روز ۳۱مردادماه با متوسط قیمتی برابر منفی ۱۵۳پریمیوم دلار به ازای هر تن و مجموع ارزش ریالی برابر ۲۰‌هزار و ۸۵۸میلیارد ریال در رتبه برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل قرار گرفتند.

فروش ۲۰.۵میلیارد کیلووات ساعت برق از بورس انرژی طی مرداد ۱۴۰۳

بررسی داده‌‌‌های بازار برق بورس انرژی ایران طی دومین ماه تابستان از فروش ۲۰میلیارد و ۵۴۸میلیون کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران با مجموع ارزش ریالی برابر ۲۷‌هزار و ۳۲۶میلیارد ریال حکایت دارد. این معاملات در تابلوی فیزیکی برق، بازار مشتقه برق، تابلوی فیزیکی برق سبز، بازار مشتقه برق سبز و بازار برق آزاد بورس انژی ایران به ثبت رسید. طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای گسترش مبادلات برق از طریق بستر شفاف و رقابتی بورس انرژی ایران انجام شده است. در شرایط کنونی و در پی راه‌‌‌اندازی تابلوهای متعدد در این بازار، حدود ۶۰درصد معاملات برق کشور به این بازار شفاف منتقل شده است که این رقم معادل هدف قانون برنامه هفتم توسعه است.

طی تیرماه بالغ بر ۱۵.۵میلیارد کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و به این ترتیب حجم معامله برق از این بازار طی مردادماه نسبت به ماه قبل رشد حدود ۳۰درصدی داشت.

تابلوی بازار مشتقه برق که محلی برای فروش برق از سوی نیروگاه‌‌‌های غیر‌تجدیدپذیر و خرید از سوی شرکت‌های توزیع است، بیشترین سهم را در معاملات برق بورس انرژی به خود اختصاص داده است. در پنجمین ماه از سال‌جاری بالغ بر ۲۰میلیارد و ۴۰۶میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۲۲‌هزار و ۸۵۴میلیارد ریال از این تابلو در بارپایه‌‌‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به فروش رفت. این در حالی بود که طی این بازه ماهانه برابر ۵۶میلیون و ۹۵۹‌هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزشی برابر ۱۹۱میلیارد ریال از تابلوی فیزیکی برق مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این مدت بالغ بر ۶۶میلیون و ۴۳۸‌هزار کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزش ریالی برابر ۳‌هزار و ۳۵۲میلیارد ریال در بازار برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت.

بازار برق آزاد نیز که محلی برای عرضه برق از سوی نیروگاه‌‌‌های کوچک و توزیع پراکنده به شمار می‌رود، موفق به ثبت فروش ۱۷میلیون و ۹۸۳‌هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۹۲۸میلیارد ریال شد.

ثبت ارزش ۲۵.۶‌هزار میلیارد ریال در بازارمشتقه

ارزش معاملات ثبت‌شده در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در دومین ماه از تابستان به ۲۵‌هزار و ۶۱۹میلیارد ریال رسید. در این بازه ماهانه بالغ بر ۱۸میلیون و ۳۳۱‌هزار و ۷۰۰اوراق سلف موازی متانول با نام‌‌‌های سلف موازی متانول سبلان۰۵۳، سلف موازی متانول سبلان۰۴۲، سلف موازی متانول بوشهر۰۵۱ و سلف موازی متانول پتروکنگان ۰۳۲ معامله شد.

فروش ۳۹.۴میلیون گواهی ظرفیت در بازار اوراق بهادار

طی مردادماه بالغ بر ۳۶میلیون و ۲۴۳‌هزار اوراق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا نیز در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۶۹.۹میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که طی مردادماه امسال بالغ بر ۳۹میلیون و ۴۶۳‌هزار گواهی ظرفیت نیز در بازار اوراق بهادار بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۳‌هزار و ۷۹۳میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. به این ترتیب ارزش بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران طی مردادماه به ۴‌هزار و ۲۶۳میلیارد ریال رسید.