وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت برق در ابتدای دولت سه‌برنامه بلندمدت، میان‌‌‌مدت و کوتاه‌‌‌مدت طرح‌‌‌ریزی کردیم، ادامه‌‌‌داد: در حوزه برق یک برنامه ۲۰ساله تنظیم شده است که به استحضار و تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و علاوه‌‌‌ بر آن یک برنامه میان‌‌‌مدت همسو با برنامه هفتم توسعه و سه برنامه کوتاه‌‌‌مدت یک‌ساله نیز اجرایی شده است. محرابیان با تاکید بر اینکه برای حل ناترازی برق باید دو بعد عرضه و تقاضا به‌‌‌صورت هم‌‌‌زمان موردتوجه قرار گیرد، گفت: احداث یک نیروگاه یک‌‌‌هزار مگاواتی جدا از مساله تامین سوخت دست‌‌‌کم به یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین اگر مساله تولید انرژی بدون توجه به مدیریت تقاضا پیگیری شود، این موضوع هزینه‌‌‌های بسیار سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

وی خاطرنشان‌‌‌ کرد: یکی از دستورکارهای جدی وزارت نیرو اصلاح گردش مالی در صنعت برق بود. در حالی که سابق‌‌‌ بر این برخی نیروگاه‌‌‌ها مطالبات عقب‌‌‌مانده پنج‌ساله داشتند، اکنون بیش از ۶۰‌درصد برق نیروگاه در بورس انرژی به مشتریان فروخته می‌شود و نیروگاه‌‌‌ها درآمد خود را به‌‌‌صورت نقدی دریافت می‌کنند. وزیر نیرو با پیش‌بینی رسیدن میزان فروش برق نیروگاهی در بورس به ۷۵‌درصد تا پایان سال، افزود: براساس برنامه هفتم توسعه دولت موظف بود تا پایان فعالیت خود میزان فروش برق در بورس را به ۶۰‌درصد برساند که این هدف در سال نخست اجرای برنامه محقق شده است.

محرابیان ادامه ‌‌‌داد: در حال حاضر رویه سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی کشور براساس قانون مانع‌‌‌زدایی از توسعه صنعت برق تغییر کرده است و برای سرمایه‌گذارانی که نیروگاه با بازده بالا احداث می‌کنند، جذابیت‌‌‌های فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای در قانون در نظر گرفته شده است. وزیر نیرو اضافه‌‌‌کرد: در بخش صنعت، صنایع به سه‌گروه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم شدند و ضمن اینکه برق صنایع کوچک در فصل گرم بدون محدودیت تامین شد، شهرک‌‌‌های صنعتی به‌‌‌عنوان صنایع متوسط تنها یک‌روز برق نداشتند که فقط در دو هفته گرم به ۱.۵روز افزایش یافت و برق تحویلی به صنایع بزرگ نیز از طریق جابه‌‌‌جایی از روز به شب مدیریت شد. محرابیان در خصوص صنایع انرژی‌بر، بیان کرد: صنایع انرژی‌‌‌بر براساس ماده ۴ قانون مانع‌‌‌زدایی از توسعه صنعت برق موظف به احداث نیروگاه خودتامین هستند که تاکنون یک‌‌‌هزار و ۸۰۰مگاوات از نیروگاه‌‌‌های صنایع وارد مدار شده است و ۶‌هزار مگاوات دیگر نیز در دست احداث است.