مدیرعامل بورس انرژی ایران در این مراسم با بیان اینکه در بند ۷ سیاست کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر مجموعه‌ متعادلی از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی تاکید شد، گفت: در عین حال ما در کشور به سبب بدمصرفی و بیش‌مصرفی‌‌‌ حوزه انرژی، با یکسری ناترازی‌ها در حوزه گاز و برق روبه‌رو هستیم و این موضوع سبب شده است تا صنایع کشور با ریسک‌های جدیدی روبه‌رو شوند و تولیدات آنها به مخاطره بیفتد. بنابراین بحث بهینه‌سازی از یک‌سو به یک امر ناگزیر تبدیل شده و از سوی دیگر سبب افزایش تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد. علی نقوی در ادامه توضیح داد: اگر به تجربیات کشورهای مختلف دنیا و راهکارهای آنها در حوزه ناترازی انرژی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بحث مشوق‌های مالی و اوراق بهادارسازی در این زمینه یکی از روش‌های کارآمد بوده است.

وی با بیان اینکه سیاست قبلی بیشتر مبتنی بر استاندارد و جرایم (تکلیف صنایع به پیاده‌سازی یک‌سری استانداردها و همین‌طور جریمه افراد پرمصرف) بود، گفت: این موضوعات به‌رغم تلاش زیاد، نتوانست الگوی مصرف را چندان کاهش دهد. به گفته او، سیاست مبتنی بر مشارکت مردم در قالب صرفه‌جویی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهینه‌‌‌سازی داشته باشد، چنان‌که ما در این سیاست به عامل صرفه‌‌‌جو مشوق‌‌‌هایی می‌دهیم و به میزان صرفه‌جویی گواهی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.  مدیرعامل بورس انرژی بیان کرد: از سال‌های گذشته در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی شد و سیاستگذاران تلاش کردند موضوع گواهی صرفه‌جویی را جا بیندازند، ولی با فاصله بسیار زیادی این موضوع به نتیجه رسید. وی افزود: ایجاد بازار بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست با مصوبه شورای عالی انرژی در سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت و با تاخیر بسیار دستورالعمل‌‌‌های اجرایی این بازار در مرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی انرژی رسید. بورس انرژی ایران هم در راستای اجرای این مصوبات اقدام به طراحی گواهی صرفه‌جویی انرژی کرد و پس از موافقت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با این ابزار به لحاظ شرعی، گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی به عنوان ابزار مالی جدید بازار سرمایه به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید و در پی آن مقررات لازم برای پذیرش، معاملات و تسویه آن به تصویت هیات‌‌‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس رسید. 

مدیرعامل بورس انرژی ایران، گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی را یک ابزار جدید مالی و یک اوراق بهادار دانست که حجم مشخصی از یک حامل انرژی صرفه‌‌‌جویی‌‌‌شده را نمایندگی می‌کند و تصریح کرد: این گواهی دو نوع است که یکی گواهی صرفه‌‌‌جویی محقق‌‌‌شده و دیگری گواهی صرفه‌‌‌جویی تامین مالی نام دارد. گواهی صرفه‌‌‌جویی محقق‌‌‌شده که معاملات آن آغاز شد، مربوط به زمانی است که یک سرمایه‌گذار برای اجرای یک پروژه صرفه‌‌‌جویی اقدام و صرفه‌‌‌جویی تحقق پیدا کرده است. وی همچنین ادامه داد: ان‌شاءالله بعد از معاملات، آمادگی داریم گواهی صرفه‌‌‌جویی تامین مالی را نیز برای تامین مالی پروژه انرژی منتشر کنیم. نقوی خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۳ مصوبات مورخ اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ شورای عالی انرژی کشور، وزارتخانه‌‌‌های نفت و نیرو مکلف به تحویل حامل انرژی صرفه‌‌‌جویی‌شده به خریداران گواهی صرفه‌‌‌جویی در بورس انرژی ایران شده‌‌‌اند.