رکوردزنی مصرف گاز

 سال‌گذشته رکورد مصرف گاز خانگی با ۶۹۲‌میلیون متر‌مکعب در یک روز شکسته شده بود و امسال نیز با سرد‌شدن هوا رکورد جدید ثبت شد. با ورود توده هوای سردی که وارد کشور شد و در روزهای آینده ماندگار است عملا فشار روی شبکه توزیع گاز آنقدر زیاد می‌شود که اختلال در گازرسانی محتمل است. این شرایط برای اروپا و آمریکا برعکس بود زیرا توده هوای‌گرمی که اروپا را درنوردید عملا فشار را از شبکه انرژی کم کرد و بهای گاز در هاب‌‌‌‌‌‌های بین‌المللی کاسته شد، اما اکنون کشور درگیر توده هوای سردی شده‌‌‌‌‌‌ که برای نزدیک به ۱۰روز ماندگار است. همین چند روز پیش مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز از ثبت رکورد تازه‌‌‌‌‌‌ای در مصرف گاز خبر داد.

به گفته مسلم رحمانی برودت هوا در ۲۴گذشته رکورد تازه‌‌‌‌‌‌ای از مصرف گاز را ثبت کرده‌است. رحمانی در گفت‌وگو با خبر‌‌گزاری فارس گفت: با برودت هوا مصرف گاز خانگی در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰‌میلیون متر‌مکعب افزایش یافت و به ۶۶۰‌میلیون متر‌مکعب در روز رسیده است. هم‌‌‌‌‌‌اکنون بیش از ۷۰‌درصد از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود. او با بیان اینکه صرفه‌‌‌‌‌‌جویی و مصرف بهینه در حال‌حاضر بسیار مهم است، از شهروندان‌‌‌‌‌‌ تقاضا کرد که با رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه در مصرف بهینه گاز همت کنند؛ این در حالی است که کل میزان تولید روزانه کشور حدود ۸۵۰میلیون مترمکعب است که ۶۶۰میلیون متر‌مکعب آن به مصرف مشترکان خانگی می‌رسد. شرایط به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای است که به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت گاز حتی صرفه‌‌‌‌‌‌جویی‌‌‌‌‌‌های عادی مثل کم‌‌‌‌‌‌کردن یا خاموش‌کردن بخاری‌‌‌‌‌‌های اضافه می‌تواند شبکه گاز را از زیر فشار خارج کند.

هشدار به پرمصرف‌‌‌‌‌‌ها

وزیر نفت با توجه به ورود جبهه هوای سرد به کشور به مشترکان پرمصرف گاز خانگی هشدار داد: هر جا مصارف گاز خارج از الگو باشد، ابتدا اخطار می‌دهیم و در مرحله بعد گاز را قطع می‌کنیم. به گزارش «شانا» جواد اوجی در حاشیه نشست هیات‌دولت در جمع خبرنگاران گفت: جبهه هوای بسیار سردی را در پیش خواهیم داشت که بیشتر استان‌ها را هم در برگرفته است، اما با تدابیر وزارت نفت در حال تولید حداکثری از میدان‌‌‌‌‌‌های مستقل گازی هستیم، ولی در پیک مصرف گاز قرار داریم. پیش از این از مردم خواستیم رعایت کنند و راه‌‌‌‌‌‌های استفاده بهینه مصرف گاز را اعلام کردیم که پوشیدن لباس‌گرم و کاهش یک درجه‌‌‌‌‌‌ای دما است. وزیر نفت ادامه داد: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، پیش‌بینی کرده بودیم جبهه هوای بسیار سرد سیبری را خواهیم داشت که آغاز شده و هم مناطق شمال‌شرق کشور و به‌‌‌‌‌‌تدریج کل کشور را شامل می‌شود، دمای حدود ۲۱ استان زیر صفر رفته است و یخبندان شدیدی داریم و حتی در استان‌هایی دمای هوا به منفی ۲۱ و ۲۲ درجه می‌رسد.

اوجی یادآور شد: با تدابیر انجام‌‌‌‌‌‌شده، وزارت نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت ایران حداکثر گاز را از میدان‌‌‌‌‌‌های مشترک، میدان‌‌‌‌‌‌های مستقل گازی و همه پالایشگاه‌‌‌‌‌‌های گازی تولید می‌کنند. تعمیرات اساسی همه خطوط انتقال و ایستگاه‌‌‌‌‌‌های تقویت فشار از پیش انجام‌شده بود و تدابیر خوبی در بحث عرضه و تولید گاز دیده بودیم. هریک درجه کاهش دما از طرف مشترکان خانگی ۲۵‌میلیون مترمکعب در کاهش مصرف گاز تاثیر می‌گذارد. وزیر نفت اعلام کرد: امروز در اوج مصرف گاز از پارس‌جنوبی و میدان‌‌‌‌‌‌های مستقل گازی قرار داریم و توزیع را مدیریت می‌کنیم.  اوجی با بیان اینکه از قبل هم درباره مصرف بهینه گاز از مردم درخواست شده‌است، گفت‌‌‌‌‌‌: ما نزدیک ۲۶‌میلیون مشترک گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در کشور داریم. پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌‌‌‌‌‌های ضخیم و کاهش یک درجه دما کمک‌کننده است. وزیر نفت اعلام کرد: نزدیک ۶۳۰‌میلیون مترمکعب گاز معادل روزانه سه‌میلیون و ۷۵۰‌هزار بشکه نفت در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود.

احتمال افت فشار

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در ۲۴ساعت ۲۰ دی‌‌‌‌‌‌ماه به ۶۶۰‌میلیون مترمکعب رسیده است و این روند افزایشی ادامه دارد. محمدرضا جولایی در این‌باره گفت: با توجه به کاهش قابل‌توجه دمای هوا و بارش برف و باران به‌‌‌‌‌‌ویژه در استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور، مصرف گاز در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به‌روز پیش از آن، ۴۰‌میلیون مترمکعب افزایش یافته‌است و حدود ۷۰‌درصد گاز کشور در استان‌های شمالی کشور مصرف می‌شود.

 او با بیان اینکه در نیروگاه‌های همه این استان‌ها سوخت مایع مصرف می‌شود و امکان تحویل گاز طبیعی به آنها نیست، افزود: تولید و انتقال گاز اکنون در کشور در حداکثر مقدار است، اما مصرف گاز هم حداکثری است. از سویی پیش‌بینی می‌شود مقدار مصرف گاز تا هفته آینده به ۷۰۰‌میلیون مترمکعب در روز برسد.  همچنین جولایی در ارتباط تصویری با استاندار خراسان‌رضوی در محل مرکز دیسپچینگ شرکت گاز این استان افزود: شدت برودت هوا و کاهش دما در بیشتر نقاط کشور وجود دارد؛ به‌طوری که دمای فعلی شهر مشهد در استان خراسان‌رضوی منفی چهار درجه سانتیگراد است که این عدد در روزهای آینده به کمتر از منفی ۱۰درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید.

مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: قطع گاز و ورود دوباره آن به خطوط انتقال همچون انتقال برق در لحظه نیست و بعد از قطع گاز لازم است تا فشار موردنیاز برای انتقال گاز و پایداری آن فراهم شود که این امر زمانبر است و به همین دلیل نباید شبکه انتقال گاز، قطع شود. جولایی افزود: از سوی دیگر، دوره سرما که از امروز در بیشتر نقاط کشور آغاز شده، نسبت به دوره‌های گذشته بسیار طولانی‌تر است و تاکنون تجربه ماندگاری سرمای طولانی‌مدت را تجربه نکرده‌ایم و برنامه‌هایی برای جایگزینی گاز یا سوخت‌های دیگر برای مصرف مردم در دست آماده‌سازی است، زیرا احتمال افت  فشار گاز در روزهای آینده وجود دارد.

به گفته این مدیر شرکت ملی گاز با اینکه ۹۰درصد از گاز کشور در جنوب تولید می‌شود اما ۷۰ تا ۸۰‌درصد آن در شمال مصرف می‌شود؛ «بنابراین برای عرضه گاز به قسمت شمالی کشور در روزهای سرد امکان دارد مشکل داشته‌‌‌‌‌‌باشیم.» به گفته جولایی حتی انتقال گاز از جنوب به شمال کشور «سه تا چهار روز طول می‌کشد و درصورتی‌که مردم بهینه‌‌‌‌‌‌مصرف نکنند، حتما گرفتار افت فشار خواهیم شد.»

او با بیان اینکه فقط نیروگاه تهران مازوت می‌‌‌‌‌‌سوزاند، چون امکان استفاده از سوخت دیگری را ندارد، گفت: عرضه گاز نیروگاه‌های قسمت شمالی کشور (از تهران و زنجان به بالا) که امکان استفاده از گازوئیل و سوخت مایع را دارند متوقف ‌شده‌‌‌‌‌‌است. او با بیان اینکه قطع‌شدن گاز به شبکه برق فشار می‌‌‌‌‌‌آورد، گفت: متاسفانه چون در تامین سوخت مایع محدودیت داریم، نمی‌توانیم فشار مصرف را به شبکه برق منتقل کنیم، بنابراین راهی جز بهینه مصرف‌کردن و صرفه‌‌‌‌‌‌جویی نیست. همچنین برنامه‌های قطعی گاز برخی ادارات و همچنین مدارس در استان‌های موردنظر در دستور کار قرار گرفته‌‌‌‌‌‌است. به بیانی دیگر شرکت گاز برای جلوگیری از فشار به شبکه به صرفه‌‌‌‌‌‌جویی درون حوزه‌های توزیع هم دست زده‌‌‌‌‌‌است.