Untitled-8 copy

حباب صندوق‌های طلا تخلیه شد

حباب صندوق‌های طلا ظرف روزهای پایانی خردادماه کوچک شد. به این ترتیب در روز یکشنبه 27 خردادماه بیشترین حباب اسمی بر روی صندوق آلتون شکل گرفت و هر واحد از این دارایی با نرخی در حدود 3.3‌درصد بالاتر از نرخ ابطال که ارزش بنیادی این صندوق بود، مورد معامله قرار گرفت. همچنین در این روز صندوق جواهر با حباب 2.1درصدی و صندوق گنج با حباب 1.7درصدی مورد دادوستد قرار گرفتند. این در حالی بود که اغلب صندوق‌های طلا با حبابی نزدیک به صفر و درواقع با نرخی نزدیک به نرخ ابطال معامله شدند.  درصد شمش طلا در پرتفوی صندوق‌های طلای آلتون، جواهر و گنج بیش از سایر صندوق‌هاست و همین موضوع باعث شده است تا معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا، این دارایی را ارزنده‌‌‌تر ارزیابی کنند و حاضر به معامله این صندوق‌ها با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی حتی در زمان ایجاد جریان منفی قیمتی در بازار شوند.

سکه بورسی؛ پیشران افت نرخ

سکه در بازار فیزیکی در هفته پایانی خردادماه کانال قیمتی 40میلیون تومانی را از دست داد. این دارایی طی روز شنبه 26خردادماه به کانال قیمتی 39میلیون و 900‌هزار تومان سقوط کرد و در روز یکشنبه 27خردادماه نیز در همین کانال قیمتی معامله شد. این در حالی بود که سکه بورسی از نیمه خردادماه به کانال قیمتی 39میلیون تومان بازگشته بود و در حالی که ظرف روز 27خردادماه سکه در بازار فیزیکی با نرخ 39میلیون و 959‌هزار تومان به فروش می‌‌‌رفت، سکه بورسی 39میلیون و 250‌هزار تومانی شد و به این ترتیب سکه بورسی 1.8‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه در بازار فیزیکی معامله شد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است. با وجود این، روند عرضه و تقاضا برای گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران می‌‌‌تواند سکه بورسی را در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از سکه فیزیکی قرار دهد. در این شرایط معامله سکه بورسی 1.8‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی بیانگر پیش‌بینی معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالای ایران از استمرار جریان کاهش قیمت‌هاست. کاهش ریسک‌‌‌های سیاسی در هفته‌‌‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل افت نرخ دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل بود.

تبلور سیگنال کاهشی در معاملات طلای جهانی

کاهش 110دلاری بهای هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا، سیگنال منفی موثری برای بازار دارایی‌‌‌های طلای داخلی به ارمغان آورد. به این ترتیب در شرایطی که نوسان نرخ ارز در بازار داخل طی روزهای اخیر نسبتا محدود بود، عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی توانست به کاهش بهای دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل بینجامد. هفته گذشته شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده آمریکا برای ماه مه نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 3.3درصدی اعلام شد. اگرچه این شاخص نسبت به انتظار 0.1‌درصد کمتر و 0.1‌درصد کمتر از میزان آن برای ماه قبل اعلام شد؛ اما همچنان تورم آمریکا فاصله زیادی با هدف تورم 2درصدی فدرال‌‌‌رزرو دارد. در عین حال ظرف هفته گذشته بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده افزایش داشت و به این ترتیب طلا اندکی از موضع قیمتی خود عقب‌‌‌نشینی کرد.  در عین حال ظرف هفته اخیر، هند از میزان تقاضا برای خرید طلا کاست؛ این در حالی بود که ظرف هفته‌‌‌های قبل بانک خلق چین نیز از حجم خرید طلا کاسته بود. به این ترتیب این عوامل نیز در افت بهای طلا در بازار جهانی موثر واقع شدند.

تا میانه ساعات معاملاتی روز گذشته برابر دوشنبه 17ژوئن هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 2‌هزار و 321دلار به ازای هر اونس به فروش رفت و بازده این دارایی در بازه ماهانه منفی 4.3‌درصد بود. با این حال فعالان بازار همچنان چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های جدید اقتصادی آمریکا همچون داده خرده‌‌‌فروشی و تولید صنعتی هستند. این داده‌‌‌های اقتصادی می‌‌‌تواند گام بعدی فدرال‌رزرو در تصمیم‌گیری در خصوص نرخ بهره را مشخص کند و بر روند نوسان بهای طلا در بازار جهانی اثرگذار شود.

Untitled-7 copy