7 copy

 قیمت آتی مس در روز چهارشنبه 5ژوئن به پایین‌‌‌ترین قیمت یک‌ماه اخیر رسید و در کانال 4.5دلار به ازای هر پوند قرار گرفت و به این ترتیب فلز سرخ به طور کامل صعود ماه مه را که در میان شواهدی از تقاضای کم در مدت کوتاه به رکورد 5.2دلار به ازای هر پوند رسیده بود، متوقف کرد. در بحبوبه انقباض غیرمنتظره شاخص مدیران خرید صنعتی چین تقاضا برای فلز سرخ کاهش یافت و فشار ناشی از افت تقاضا بر قیمت مس تاثیر منفی گذاشت؛ چرا که واحدهای بزرگ تولیدی چین نیازهای خود را از طریق قراضه مس تامین می‌‌‌کردند و در نتیجه ذخایر چینی به بالاترین میزان طی سه‌سال اخیر رسید و سهام LME به رشد خود ادامه داد و عوامل فصلی را که به کاهش موجودی کمک می‌کند، شکست داد. این امر باعث شد تا قیمت تحویل مس از انبارهای اوراق قرضه شانگهای برای دو هفته متوالی با تخفیف برای بورس فلزات لندن باقی بماند. با این حال، در بحبوحه گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها درخصوص کمبودهای قریب‌‌‌الوقوع، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته 15‌درصد بیشتر بود. با توجه به نقش اساسی مس در انتقال انرژی و برق‌‌‌رسانی، پیش‌بینی می‌شود که با شروع آغاز پروژه‌‌‌های جدید اکتشافات معادن مس چالش‌‌‌های جدیدی نیز با توجه به اقتصاد چین به وجود آید که از این‌رو تامین مس برای پروژه‌‌‌های برق‌‌‌رسانی زیر‌‌‌ساخت‌‌‌ها دشوار خواهد شد و تثبیت قیمت مس در ماه‌‌‌های آتی پیش‌بینی می‌شود.  در روز چهارشنبه 5ژوئن قیمت مس به کمتر از 10‌هزار دلار به ازای هر تن رسید. این کاهش قیمت به علت ارزیابی سرمایه‌گذاران و معامله‌‌‌گران از افزایش شدید میزان ذخایر مس در انبارهای جهانی و همچنین داده‌‌‌هایی از فرصت‌‌‌های شغلی در ایالات‌متحده است و این احتمال را تقویت می‌کند که فدرال‌رزرو بتواند نرخ‌های بهره را در سال‌جاری کاهش دهد.

کاهش یکپارچه قیمت فلزات اساسی

ذخایر موجود فلز سرخ در بورس آتی شانگهای به بالاترین میزان از سال 2020 تاکنون رسیده است. همچنین طی چند هفته گذشته جریان پیوسته‌ای برای ورودی مس به انبارهای آسیایی که توسط بورس فلزات لندن پیگیری می‌شود، وجود داشته است. طبق روال سال‌های گذشته ذخایر مس معمولا در این زمان از سال کاهش می‌‌‌یافت، اما برخلاف روال گذشته افزایش موجودی انبارهای مس جهش قیمت‌ها را پس از صعود مس به بالاتر از 11‌هزار و 100دلار در ماه گذشته تحت فشار قرار داده و اکنون روند نزولی را در گرفته است.  

در همین حال، فرصت‌‌‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه آوریل به پایین‌‌‌ترین سطح خود در بیش از سه‌سال گذشته رسید که طبق تضعیف تدریجی در بازار کار بود. دفتر آمار استخدامی و بررسی گردش مالی نیروی کار، معروف به JOLTS، روز سه‌‌‌شنبه گزارش داد که موقعیت‌‌‌های شغلی موجود از 8.36میلیون بازبینی در ماه قبل به 8.06میلیون بازبینی کاهش یافته است. بازدهی خزانه‌‌‌داری پس از چاپ پول کاهش یافت و در حال حاضر بازارهای سوآپ با سرعت بیشتری در کاهش نرخ در سال‌جاری قیمت‌گذاری می‌کنند. این موضوع به مس کمک کرد تا برخی از ضررهای اولیه خود را جبران کند. در سال‌جاری قیمت فلزات اساسی به دلیل امید به کاهش نرخ‌های بهره آمریکا و نشانه‌‌‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد چین در نهایت ممکن است از رکود خارج شود، افزایش یافته است. در همین حال، افزایش مداوم موجودی‌‌‌های مبادله‌‌‌ای، شواهدی را نشان می‌دهد که خریداران در حال حاضر به اندازه کافی نیازهای خود را تامین کردند و از این رو رقابت‌‌‌ها در بازار جهانی کاهشی شده و قیمت مس در مسیر نزولی قرار گرفته است.  کارستن منکه، رئیس تحقیقات نسل بعدی جولیوس بائر، در یادداشتی گفت: به نظر می‌رسد مس در بازار به اندازه کافی و حتی بسیار بیشتر از آنچه برخی معامله‌‌‌گران انتظار داشتند، عرضه شده است. بنابراین به نظر می‌رسد که چرخش سریع قیمت مس بعید باشد و بیشتر انتظار می‌رود که بازار در ماه‌‌‌های فصل تابستان تثبیت شود. قیمت مس روز گذشته در بورس فلزات لندن با 1.7‌درصد کاهش به 9968.50دلار در هر تن رسید. این فلز پس از ثبت یک رکورد در طول ماه، سومین رشد ماهانه خود را در ماه مه تجربه کرد. همزمان با مس قیمت سایر فلزات اساسی در بورس فلزات لندن سقوط کرد که آلومینیوم از این موضوع مستثنی بود.