Untitled-7 copy

به نظر می‌رسد اقدامات اخیر چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار محصولات فولادی، برای تقویت بخش املاک در راستای بهبود بازار فولاد کافی نبود و همچنان تعادل ریسک قیمت سنگ‌آهن به سمت نزولی متمایل باشد. ازجمله این اقدامات محرک می‌‌‌توان به تسهیل قوانین وام مسکن، اجازه به دولت‌‌‌های محلی برای خرید برخی از آپارتمان‌‌‌ها و اختصاص یک‌تریلیون دلار بودجه جدید به بخش مسکن اشاره کرد. ظرف روزهای پایانی هفته گذشته قیمت لحظه‌‌‌ای سنگ‌آهن با سیاست حمایت از بخش مسکن افزایش یافت، به طوری که معاملات آتی سنگاپور نزدیک به 2‌درصد رشد کرد و در سه‌جلسه معاملاتی پس از اعلام 17مه، به بالاترین سطح دوهفته خود یعنی 119.20دلار به ازای هر تن رسید. اما این قرارداد از آن زمان دچار پیچ و خم بسیاری شده است و این محصول نه‌تنها نتوانست به کانال 120دلاری صعود کند، بلکه تا نرخ 110دلار نیز عقب نشست.

حتی اگر اقدامات جدید در احیای بخش مسکن ساخت‌‌‌وساز چین که یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی چین را پشتیبانی می‌کند موفقیت‌آمیز باشد، ساخت‌وسازهای جدید حداقل چند ماه و حتی بیشتر طول می‌‌‌کشد تا به طور واقعی تقاضای فولاد را افزایش دهد. این امر به آن معناست که تقاضا برای سنگ‌آهن در چین که تقریبا 75‌درصد از حجم جهانی این ماده معدنی را خریداری می‌کند، تا حد زیادی به سایر بخش‌‌‌ها همچون تولید و زیرساخت وابسته است. این در حالی است که برخی از بخش‌‌‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان عملکرد خوبی دارند و بعضی دیگر با چالش‌‌‌هایی مواجه هستند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که سود صنعتی در ماه آوریل به وضعیت رشد بازگشت و پس از کاهش 3.5درصدی در ماه مارس، 4‌درصد افزایش یافت و 4.3‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در چهارماه اول سال 2024 رشد نشان داد. این افزایش سود زمانی حاصل شد که تولید صنعتی در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7‌درصد رشد را به ثبت رساند که نتیجه صادرات قوی بود.

با این حال، خرده‌فروشی در سطح نامناسبی قرار دارد و فقط 2.3‌درصد در آوریل افزایش یافت که کمترین میزان از ماه دسامبر بود، در حالی که رشد اعتباری بیش از حد انتظار به 730میلیارد یوآن در آوریل کاهش یافت که از 3.09تریلیون یوآن در مارس کاهش یافت. سیگنال‌‌‌های اقتصادی نامطمئن به این معنی است که سنگ‌آهن احتمالا جهت‌‌‌گیری بیشتری از تحلیل‌‌‌های بنیادی خواهد گرفت و این تصویر دور از صعود است. پیش‌بینی می‌شود واردات سنگ‌آهن چین در ماه مه همچون آوریل باشد و تغییری نکند، به طوری که تحلیلگران کالایی Kpler واردات را 101.48میلیون تن تخمین می‌‌‌زنند، در حالی که رقم رسمی 101.82میلیون تن در آوریل بود. با این حال، این حجم تا حد زیادی ثابت است و سیگنال‌‌‌های نزولی نیز تصور می‌شود. با افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین، مشاوران SteelHome می‌‌‌گویند که این میزان در هفته منتهی به 24مه ‌به 144‌هزار میلیون تن رسیده است. این رقم از 144‌هزار و 55میلیون در هفته قبل افزایش یافته و نزدیک به بالاترین میزان دوساله یعنی 145‌هزار و 15میلیون تنی در هفته منتهی به 10مه ‌بوده است.

الگوی فصلی معمول برای ذخایر سنگ‌آهن به این صورت است که در سه‌ماهه دوم با کاهش ذخیره همراه است؛ چراکه کارخانه‌‌‌های فولادی معمولا میزان تولید خود را قبل از اوج دوره ساخت‌وساز تابستان افزایش می‌دهند. اما تولید فولاد در حالت ثبات قرار دارد و تولید فولاد خام به 85.94میلیون تن در ماه آوریل کاهش یافته که 2.6‌درصد نسبت به ماه مارس و 7.2‌درصد نسبت به آوریل 2023 کاهش یافته است. چین در چهارماه اول سال 343‌هزار و 67میلیون تن فولاد تولید کرد که 3‌درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال 2023 به ثبت رسانده است. این احتمال وجود دارد که در ماه مه میزان تولید فولاد بهبود ‌‌‌یابد؛ چراکه کارخانه‌‌‌ها به امید افزایش تقاضای تابستانی برای محصولات فولادی، میزان تولید خود را افزایش می‌دهند؛ اما در اینکه آیا این برای ایجاد خوش‌بینی مجدد نسبت به تقاضا برای سنگ‌آهن کافی است یا خیر، هنوز تردید وجود دارد.