تورم، مس را طلا کرد

بررسی معاملات در تالار فیزیکی بورس ‌کالا نشان می‌دهد که طی هفته جاری (۲۳ تا ۲۷دی‌ماه) حدود ۴‌هزار و ۱۳۵تن کاتد مس در رینگ فیزیکی عرضه شد که این میزان با استقبال ۵هزار و ۹۶۰تنی مواجه شد و از این رو حدود ۴‌هزار و ۸۰تن کاتد مس مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه عرضه ۳۵۲‌هزار و ۶۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد و معاملات با میانگین قیمت موزون ۳۵۷‌هزار و ۵۳۱تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. بررسی بازار فیزیکی نشان می‌دهد که معاملات کاتد مس در هفته جاری نسبت به هفته گذشته روند افزایشی داشته است، به طوری که میزان عرضه هفته جاری نسبت به معاملات ۱۷دی‌ماه حدود ۲‌درصد رشد داشت و میزان معاملات نیز رشد ۲درصدی را به ثبت رسانده است.

بررسی قیمت پایه کاتد مس در بازار فیزیکی نیز نشان می‌دهد که نرخ پایه معاملات در هفته جاری نسبت به هفته‌‌‌های گذشته روند صعودی داشته است که این رشد قیمت را می‌‌‌توان تحت‌تاثیر جهش نرخ ارز در بازار آزاد دانست. این در حالی است که قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی با توجه به وضعیت اقتصادی چین و کاهش تقاضا برای این فلز روند کاهشی را در پیش گرفته است. روند روبه رشدی که نرخ ارز در پیش گرفته، فعالان صنایع پایین‌‌‌دستی صنعت مس را بر آن داشته تا نسبت به آینده قیمت مس هراس داشته باشند و از این‌رو نسبت به خرید کاتد مس اقدام کنند. پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند صعودی قیمت دلار، فلز سرخ نیز از این قافله عقب نماند و بدون توجه به شرایط جهانی در کانال افزایشی قرار گیرد و از این رو شرایط تولید برای صنایع پایین‌دستی دشوارتر از گذشته رقم خواهد خورد. قیمت پایه کاتد مس طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته حدود ۲.۶‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

مس به کمترین قیمت یک‌ماه اخیر رسید

سیگنال‌‌‌های جنگ‌طلبانه مقامات فدرال‌رزرو تردیدهای بیشتری را در مورد کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی ایجاد کرد، در حالی که افزایش ارزش دلار نیز قیمت‌ها را کاهش داد. در این میان چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده کامودیتی‌‌‌ها به‌خصوص مس در دنیاست و هر نوع تغییر در اقتصاد و وضعیت این کشور، قیمت فلز سرخ را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از این رو شاخص‌‌‌های سهام آسیایی روز چهارشنبه ۱۷ژانویه به رهبری سهام چین پس از انبوهی از داده‌‌‌ها که به بهبودی ناچیز در دومین اقتصاد بزرگ جهان اشاره کرد، سقوط کردند. در میان فلزات صنعتی، قیمت مس پس از ارقام متوسط رشد اقتصادی از سوی بزرگ‌ترین واردکننده چین، به پایین‌ترین حد یک‌ماهه رسید.

پس از آنکه کریستوفر والر، رئیس فدرال‌رزرو، رویکرد محتاطانه‌‌‌ای را برای کاهش نرخ‌ها اعلام کرد و گفت انعطاف‌‌‌پذیری اخیر در اقتصاد ایالات‌متحده احتمالا هرگونه کاهش احتمالی را به تعویق می‌‌‌اندازد، قیمت طلا از سطح ۲۰۵۰دلار در هر اونس سقوط کرد. اظهارات وی دلار را به بالاترین سطح یک‌ماه اخیر رساند، در حالی که باعث جهش شدید بازدهی خزانه‌‌‌داری با عبور نرخ ۱۰ساله از مرز ۴‌درصد شد. دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر به مدت طولانی‌‌‌تر در ایالات‌متحده، تا حد زیادی تقاضای اخیر برای طلا را خنثی کرد و معامله‌‌‌گران از فلز زرد دور شده و به سمت دلار حرکت کردند.

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که معاملات آتی مس تحویل  در ماه مارس با ۰.۵‌درصد کاهش به ۳.۷دلار در هر پوند رسید و ضعیف‌‌‌ترین سطح را از اوایل دسامبر گزارش می‌کند. پس از آنکه داده‌‌‌ها نشان داد تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه چهارم اندکی کمتر از حد انتظار رشد کرده است، فلز سرخ با موج جدیدی از فروش مواجه شد. در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی هنوز از هدف ۵درصدی دولت برای سال ۲۰۲۳ تجاوز می‌کند، عمدتا به دلیل پایین بودن قیمت پایه مقایسه از سال ۲۰۲۲ است. سایر شاخص‌‌‌ها برای دسامبر نیز وضعیت ضعیفی را برای چین در سال ۲۰۲۴ ایجاد می‌کنند. قیمت مس در هفته‌‌‌های اخیر تحت فشار مجدد قرار گرفت، چراکه بازارها نگران بودند بدتر شدن شرایط اقتصادی در چین باعث کاهش تقاضا شود. کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای الکتریکی نیز انتظارات برای تقاضای مس را کاهش داده است.

تغییر پیش‌بینی برای آینده مس

کمیسیون دولتی مس شیلی (کوچیلکو) روز دوشنبه اعلام کرد که پیش‌بینی خود را برای قیمت مس در سال ۲۰۲۴ به ۳.۸۵دلار در هر پوند افزایش می‌دهد که از ۳.۷۵دلار افزایش یافته است.

کوچیلکو در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که این برآورد را به دلیل عواملی مانند عادی‌سازی سیاست پولی در ایالات‌متحده، اما بیشتر به دلیل تقاضای انتقال انرژی و خودروهای الکتریکی افزایش می‌دهد. در حال حاضر شرایط خوبی حاکم است که موجب می‌شود انتظارات خوبی برای قیمت مس پیش‌بینی شود. همچنین انتظار می‌رود میانگین قیمت‌‌‌ فلز سرخ در سال ۲۰۲۵ به ۳.۹۰دلار در هر پوند برسد.

براساس اظهارات کوچیلکو انتظار می‌رود تولید مس شیلی با ۵.۷‌درصد افزایش به ۵.۶۳میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. این آژانس پیش‌بینی می‌کند که تولید جهانی مس با ۵.۸‌درصد افزایش به ۲۲.۷۹میلیون تن در سال ۲۰۲۴ و به ۲۳.۵۰میلیون تن در سال ۲۰۲۵ برسد. انتظار می‌رود تقاضای جهانی با ۳.۲‌درصد افزایش به ۲۶.۱۳میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. کوچیلکو انتظار دارد مس جهانی ۱۷۶‌هزار تن در سال ۲۰۲۴ و ۱۷۰‌هزار تن در سال ۲۰۲۵ مازاد داشته باشد.