به گزارش «اکوایران»، رینگ محصولات پلیمری بی‌‌‌توجه به کاهش بهای ارز در بازار آزاد همچنان پرورنق است. ظرف هفته منتهی به‌ روز جمعه دهم آذرماه حدود ۱۰۶‌هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که به سیاق هفته‌‌‌های قبل استقبال از برخی محصولات نظیر انواع پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی و پلی‌اتیلن ترفتالات در این رینگ بالا بود، اما بخش عمده‌‌‌ای از دیگر گروه‌‌‌های کالایی پلیمری با تقاضای معمول مواجه بودند. به این ترتیب در شرایطی که تقاضای ۱۴۸‌هزار تنی در این بازار به ثبت رسید، در نهایت ۹۲‌هزار و ۵۰۰تن محصول در این رینگ مورد معامله قرار گرفت. نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ محصولات پلیمری در هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم آذرماه به ۸۷‌درصد رسید.

ظرف دوهفته اخیر نرخ ارز در بازار آزاد در حال عقب‌‌‌نشینی به کف کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومان است. اگرچه نوسان بهای ارز در بازار آزاد به رفتار معامله‌‌‌گران در بازارهای کالایی جهت‌‌‌دهی می‌کند، این عقب‌‌‌نشینی در نوسان بهای ارز تاثیری بر رفتار معامله‌‌‌گران در رینگ پتروشیمی‌‌‌ها نگذاشته است و رونق همچنان مهمان این بازار است. بهای پایه عمده محصولات پلیمری براساس نرخ حواله ارز در بازار مبادله تسعیر می‌شود که این نرخ در هفته ابتدایی آذرماه برابر ۳۷‌هزار و ۹۰۰تومان بود. در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد در کف کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومان نوسان دارد، همچنان فاصله نرخ تسعیر ارز در قیمت پایه محصولات پلیمری و بهای ارز در بازار آزاد فاصه حدود ۳۲درصدی دارد؛ این فاصله محرک خرید در رینگ‌‌‌های کالایی است و از بروز رکود در این بازار ممانعت می‌کند.

دوگانه رقابت در رینگ پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی

بررسی داده‌‌‌های معاملاتی محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته ابتدایی آذرماه از آن حکایت دارد که در حالی که افزایش پلکانی عرضه به کاهش رقابت قیمتی برای انواع پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی انجامیده است، میزان تقاضا برای یک گرید از تولیدکننده‌‌‌ای خاص همچنان افزایشی است. ظرف هفته ابتدایی آذرماه (هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم این ماه) بالغ بر ۸۸‌هزار تن پلی‌پروپیلن شیمیایی EP۴۴۰L از سوی پتروشیمی جم در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که تقاضای ثبت‌شده برای این محصول به ۴۱۸‌هزار تن رسید و در نهایت تمامی محصول عرضه‌شده با متوسط رقابت ۱۱۸درصدی معامله شد. این در حالی بود که سایر گریدهای پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی با رقابت‌‌‌های محدودتر قیمتی از ۲۰ تا ۷۹‌درصد به فروش رسیدند که البته این میزان رقابت قیمتی نیز قابل‌توجه است. بخش عمده‌‌‌ای از این رقابت قیمتی با استناد به فاصله قیمتی ۳۲درصدی میان نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه و بهای ارز در بازار آزاد قابل توجیه است، اما رقابت بیشتر برای برخی گریدها ناشی از عدم‌تناسب میان عرضه و تقاضاست و تا زمان بهبود این وضعیت، ادامه‌‌‌دار خواهد بود.

نرخ تسعیر ارز؛ محرک رقابت در رینگ پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات‌‌‌ها

پلی‌اتیلن ترفتالات‌‌‌ها از دیگر گروه‌‌‌های کالایی بودند که متقاضیان آن به رقابت‌‌‌های سنگین بیش از ۸۰درصدی برای کسب سهم از عرضه این محصولات دست زدند. قیمت پایه این گروه کالایی همچنان بر مبنای نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود. فاصله ۷۵درصدی میان نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای پایه این گروه کالایی و نرخ ارز در بازار آزاد، محرک رقابت در رینگ پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات‌‌‌هاست.