اگرچه فدرال رزرو مطابق انتظار تغییری در نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر نداد، اما با اشاره به رشد تورم با حمایت رشد بهای انرژی احتمال افزایش مجدد نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی را مطرح کرد و در‌عین‌حال هدف نرخ بهره برای سال ۲۰۲۴ را افزایش داد. به این ترتیب تصمیمات پولی فدرال رزرو از سویی به تقویت شاخص دلار آمریکا انجامید و از سوی دیگر زمینه عقبگرد قیمتی بازارهای مالی و کالایی در روز پنجشنبه ۲۱ سپتامبر را مهیا کرد.

به این ترتیب شاخص دلار آمریکا در سومین هفته از سپتامبر به بیشترین میزان خود در بازه ۶ ماه و نیم اخیر رسید. رشد ارزش شاخص دلار آمریکا، سیگنالی منفی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا تلقی می‌شود. در واقع رشد ارزش این شاخص از سویی هزینه نگهداری دارایی نسبت به پول را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر خرید این محصولات با سایر ارزها را گران کرده و این موضوع به کاهش تقاضا در رینگ‌های جهانی می‌انجامد. در این شرایط بهبود شاخص دلار آمریکا ظرف روزهای پایانی ماه سپتامبر به زیان بازارهای مالی و کالایی تمام شده است.

در‌حالی‌که انتظار می‌رفت واهمه از تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو ظرف ماه‌های پایانی امسال به افت نرخ موثری در بازارهای کالایی بینجامد، بانک مرکزی انگلستان در تصمیمی غیر‌منتظره، نرخ بهره در این کشور را در نشست ماه سپتامبر خود افزایش نداد. به این ترتیب تصمیم بانک مرکزی انگلیس در عدم رشد نرخ بهره فرصت رشد نرخ در بازارهای کالایی را فراهم کرد؛ البته بانک مرکزی انگلیس تاکید داشت در صورت افزایشی شدن مجدد تورم، مجدد به سراغ رشد نرخ بهره خواهد رفت. در این شرایط اتحادیه اروپا نیز از احتمال پایان چرخه انقباضی در این منطقه خبر داد. به این ترتیب کاهش سیاست انقباضی در اروپا زمینه رشد نرخ در بازارهای کالایی را فراهم کرد.