به گزارش آهن‌‌‌نیوز، عملیات نظامی فعال در سراسر اوکراین از زمان جنگ با روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به این معنی است که هر تصوری مبنی بر اینکه ضایعات ارزان‌قیمت از اوکراین به بازارهای سایر نقاط سرازیر می‌شود، به طور جدی نادرست است.

برخی از فعالان بازار فولاد در مکان‌‌‌های مختلف، از جمله بریتانیا، اخیرا به Fastmarkets گفتند که شایعاتی مبنی بر فروش ضایعات آهنی بسیار ارزان اوکراینی به کشورهایی مانند ترکیه را شنیده‌‌‌اند که برخی از آن مواد قراضه نظامی است.

اما زینچنکو گفت که از تجارت ضایعات نظامی در اوکراین، چه در داخل و چه به‌عنوان صادرات اطلاعی ندارد و افزود که جمع‌آوری ضایعات نظامی در حال حاضر مقررات قانونی ندارد و حجم آن ناچیز است.

جمع‌‌‌آوری قراضه در اوکراین به ۴میلیون تن رسیده است که ۳/ ۳میلیون تن از آن به شرکت‌های متالورژی در اوکراین اختصاص یافت. کارگاه و کارخانه‌های فولاد اوکراین به‌تنهایی حدود ۲۰‌درصد از حجم ضایعات فلزی موردنیاز کشور را تولید می‌کنند که سهم کمی توسط ماشین‌آلات تولید و مابقی از مواد درجه پایین تشکیل می‌شود.

جمع‌آوری قراضه در اوکراین به یک‌میلیون تن کاهش یافته است که ۹۰۰‌هزار تن به کارخانه‌های فولاد داخلی عرضه و تنها ۵۳‌هزار تن صادر شد.

جمع‌‌‌آوری ضایعات در مناطقی است که عملیات نظامی [در جریان است] یا مدت کوتاهی پیش اتفاق افتاده است و جمع‌‌‌آوران ضایعات کوچک [در آن مناطق] کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌‌‌اند. بنابراین، انتظار می‌رود که جمع‌آوری قراضه در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۰‌درصد دیگر کاهش یابد. کار با ضایعات نظامی ارزان نیست و احتمالا از نظر آماده‌سازی قبل از آماده شدن کوره هزینه زیادی خواهد داشت.

ضایعات نظامی بسیار کثیف و سوخته است، دارای بقایای غیر‌فلزی است و باید از نظر قابلیت انفجار آزمایش شود. به گفته زینچنکو، این قراضه از نظر هزینه آماده‌سازی بسیار گران است.

وی افزود: همچنین این موضوع که این ضایعات در منطقه عملیات نظامی فعال قرار دارد یا مربوط به ساختمان‌‌‌ها یا ساختمان‌‌‌های تخریب‌شده است و برای آواربرداری به تجهیزات ویژه نیاز دارد، مطرح است. جمع‌آوری این ضایعات امکان‌پذیر است، اما هزینه زیادی دارد و تنها در چارچوب برخی پروژه‌های بازسازی انجام می‌شود.

سوال دیگر، وضعیت این قراضه نظامی است (هنوز در اوکراین از نظر قانونی تنظیم نشده است. فقط ضایعات ساختمان‌های ویران‌شده تا حدی تنظیم می‌شود، در حالی که استفاده از اتومبیل‌ها، تانک‌ها و پوسته‌های تخریب‌شده یک موضوع باز است) که در تئوری، برخی افراد فکر می‌کنند متعلق به وزارت دفاع یا Ukroboronprom  است یا در یک مورد، مثلا، جایی که در آن قرار دارد. فقط تکه‌هایی از یک‌ماشین نابودشده در جایی در یک مزرعه، متعلق به آن جامعه سرزمینی است. بنابراین، جمع‌آوری چنین ضایعاتی غیرقانونی است و سوال بزرگ این است که «آیا قانونی شدن فروش قراضه به کشورهایی که به قراضه‌های جنگی چشم دوخته‌اند عملی می‌شود یا خیر».