2 copy

تداوم جذابیت مس در رینگ داخلی

در حالی که قیمت برخی از فلزات از جمله شمش فولاد در معاملات بورس‌کالا به دنبال کاهش بهای ارز در بازار آزاد روندی نزولی را در پیش گرفته است، بهای کاتد مس همچنان در سطح قیمت‌های اسفندماه قرار دارد. دوشنبه گذشته هر کیلوگرم کاتد مس در رینگ داخلی بورس‌کالا با قیمت پایه 279‌هزار تومان عرضه شد و تقاضایی معادل 6‌هزار و 440تن و با برتری 61درصدی نسبت به عرضه برای این فلز به ثبت رسید. در نتیجه این رقابت قیمتی نیز میانگین قیمت معامله به 437‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. ‌‌‌ این درحالی است که میانگین قیمت معامله مس عرضه‌شده در این بستر طی هفته پایانی اسفندماه در سطح قیمتی 314‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفته بود.

 بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار کشف‌شده برای قیمت پایه مس برابر با 31‌هزار تومان است. بنابراین طبیعی است که خریداران از این معاملات استقبال کرده و دست به رقابت‌‌‌های قیمتی سنگین برای خرید این فلز بزنند. با این‌‌‌حال درنهایت نرخ دلار کشف‌شده برای قیمت معاملاتی در محدوده 50‌هزار تومان قرار می‌گیرد که تفاوت فاحشی با بهای ارز در بازار آزاد نداشته است.

همچنین روند معاملات در بستر بورس‌کالا نشان می‌دهد که در ماه‌‌‌های اخیر میزان عرضه این فلز کافی نبوده است. شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان عرضه‌کننده اصلی کاتد مس به طور معمول هر هفته تنها 4هزار تن مس را در رینگ داخلی عرضه می‌کند. اوایل سال گذشته به‌‌‌دلیل کاهش اختلاف بهای آزاد و نیمایی ارز، عرضه و تقاضا در تعادل قرار داشتند؛ اما پس از جهش‌‌‌های ارزی در نیمه دوم 1401 و به دلیل افزایش جذابیت خرید مس از بورس‌کالا و صادرات آن میزان تقاضا از عرضه سبقت گرفت. در نتیجه در چندماه اخیر ناترازی در این بستر معاملاتی و رقابت‌‌‌های قیمتی بالا مشاهده شده است.

تاثیر اخبار نفتی بر معاملات جهانی مس

در حالی که ظهور نشانه‌‌‌هایی مبنی بر اختلال در زنجیره عرضه موجب شد تا معاملات آتی مس در بورس شیکاگو در انتهای ماه گذشته میلادی به 1/ 4پوند به ازای هر تن برسد، بهای این فلز در روزهای اخیر دوباره روند نزولی را در پیش گرفت. روز گذشته بهای معاملات آتی مس در بورس شیکاگو به 9/ 3پوند به ازای هر تن رسید و بازده منفی هفتگی 8/ 4‌درصد را به ثبت رساند. افزایش ارزش دلار به دنبال رشد بهای نفت موجب شد تا بهای مس کاهش پیدا کند؛ چرا که نگرانی‌ها درباره افزایش دوباره تورم در ماه مه ‌و در نتیجه، تداوم سیاست‌‌‌های انقباض پولی در غرب از میزان تقاضا برای این فلز کاست.

یکشنبه گذشته بهای نفت پس از انتشار اخبار غیر‌منتظره اوپک‌پلاس در راستای کاهش بیشتر تولید صعودی شد و بازارها نیز به این خبر واکنش نشان دادند.

به گزارش رویترز، رشد ارزش دلار و انتشار داده‌‌‌های منفی مربوط به فعالیت‌‌‌های صنعتی در چین موجب کاهش فروش شده است. شاخص مدیران خرید تولیدی در چین طی ماه مارس به دلیل تقاضای ضعیف جهانی به سطح 50 کاهش پیدا کرد.

با این حال، سطح قیمت‌ها همچنان حدود 22‌درصد بیشتر از کف قیمتی 9ماهه در تابستان گذشته است. مصرف مس در شرق آسیا به‌‌‌دلیل رشد بالای تقاضا پس از آغاز بازگشایی‌‌‌ها در این کشور از عوامل مهم کاهش ذخیره چین به شمار می‌رود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که موجودی انبارها در بورس آتی شانگهای نسبت به فوریه که در بالاترین سطح قرار گرفته بود تا حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

در همین راستا بورس آتی شانگهای سه‌‌‌شنبه گذشته اعلام کرد که برخی محدودیت‌های معاملاتی برای فلزات پایه از جمله مس را از 6 آوریل کاهش می‌دهد. طبق گزارش این بورس، اعتبار اولیه موردنیاز برای معاملات مس و آلومینیوم از 12‌درصد به 9‌درصد کاهش می‌یابد. همچنین برای فلز نیکل این معیار حدود 7‌درصد کاهش پیدا می‌کند.

کاهش تولید در شیلی

بروز ناآرامی‌‌‌های سیاسی در شیلی نیز از عوامل تاثیرگذار بر کاهش تولید جهانی فلز مس نامیده می‌شود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تولید کاتد مس در این کشور طی ماه فوریه حدود 7/ 3‌درصد نسبت به ماه ژانویه کاهش داشته است. همچنین میزان فعالیت اقتصادی در شیلی به‌‌‌دلیل کاهش فعالیت در معادن بیش از حد انتظار کاهش داشته است. شاخص Imacec که به طور ماهانه فعالیت اقتصادی هر کشور را اندازه‌گیری می‌کند و معیاری برای سنجش تولید ناخالص داخلی است، حدود 3/ 0‌درصد در ماه فوریه نسبت به ماه آغازین 2023 کاهش داشته است.

همچنین حدود 2/ 0‌درصد کمتر از میزان برآوردشده تحلیلگران در بلومبرگ بوده است. به گزارش بانک مرکزی این کشور، میزان فعالیت اقتصادی نسبت به سال گذشته حدود 5/ 0‌درصد کاهش را تجربه کرده است. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد این کشور در سال 2023 کوچک‌تر شود. تحلیلگران معتقدند احتمال دارد این مساله تاثیرات منفی بر استخراج و تولید مس در شیلی داشته باشد.

از طرفی معادن این کشور به دلیل اعمال محدودیت‌ها در مصرف آب در پی وقوع خشکسالی و تاخیر در اجرای پروژه‌‌‌‌‌‌ها به دلیل وقوع مشکلاتی در کیفیت سنگ معادن با مشکل در تولید موجه شده‌‌‌اند. احتمال افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید در برترین تولیدکننده مس دنیا وجود دارد، با‌‌‌این حال این مساله نگرانی در مورد کمبود در بازارهای جهانی را نیز تشدید می‌کند. این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به دنبال‌ گذار از سوخت‌‌‌های فسیلی به انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر هستند. مس نیز ماده کلیدی در انتقال انرژی بوده و در ساخت وسایل الکتریکی کاربرد گسترده‌‌‌ای دارد.

شرکت معدنی کودلکو نیز انتظار دارد تولید مس معدن‌‌‌هایش طی سال میلادی جاری تا 7‌درصد کاهش پیدا کند. بورس فلزات لندن نیز به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که ذخایر موجود در انبارهای این بورس نزدیک به پایین‌‌‌ترین سطح خود در 18سال گذشته است.