یکی از فعالان حوزه فولاد در پاسخ به این سوال به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: این تاثیر‌گذاری قیمتی در زمان‌های رشد قیمت و یا کاهش قیمت به یکباره رخ نمی‌دهد بلکه شامل مرور زمان است، به‌طوری‌که اگر در حال‌حاضر شاهد رشد قیمتی برای محصول آهن‌اسفنجی و شمش باشیم این اثرگذاری در رابطه با محصولات «ماه خرداد» نمود خواهد داشت، به این دلیل که فرآیند تبدیلی این مواد اولیه به محصول نهایی، فرآیندی زمانبر است. اما سوال دیگر این است که آیا بین شمش و مقاطع ارتباط منطقی از نظر قیمتی وجود دارد؟ پاسخ این است که به‌عنوان مثال زمانی که شمش القایی یا شمش فولاد خوزستان افزایش قیمت پیدا می‌کند این موضوع در زمان‌هایی که روند بازار ثابت باشد «اثرگذار» است.

در توضیح این نکته باید گفت: زمانی که بازار روندی ثابت و عادی را داشته باشد صددر‌صد مواد خام و شمش تعیین‌کننده قیمت هستند که آن شرایط مربوط به زمان حال نمی‌شود، پس به‌طور کلی در زمان‌های ثبات قیمتی بازار، قیمت شمش صد در‌صد تعیین‌کننده قیمت محصولات نهایی و آهن‌اسفنجی تعیین‌کننده قیمت شمش است.  طی روزهای گذشته تحرکات ارز روی قیمت مقاطع فولادی صادراتی نیز تاثیر گذاشت، در این‌باره یکی از فعالان بازار به «دنیای اقتصاد» گفت: اگر قرار باشد صادرات فولاد از طریق ضمانت‌نامه بانکی و از سوی دیگر برگشت دلار با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به صادرکنندگان باشد، یک عده‌ای در این میان متضرر می‌شوند، برای همین پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام‌شده شمش فولاد خوزستان با احتساب ۹ درصد ارزش افزوده ۲ هزار و ۵۳۵ تومان باشد.  در این میان به این دلیل که شمش یک ماده اولیه محسوب می‌شود و کارخانه‌ها مجبور به تهیه آن هستند و به این دلیل که نمی‌توانند خط تولیدشان را متوقف کنند، بنابراین فولاد خوزستان با هر قیمتی که دست به عرضه بزند، متقاضی‌ مجبور به خرید است.

وی در ادامه درخصوص قیمت میلگرد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر میلگرد زیر قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان باشد غیر‌منطقی است، ولی با توجه به خریدهای انباری که از اواخر سال گذشته صورت گرفت و خریدهایی که با قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار انجام شد، پیش‌بینی بازار برگشت قیمت میلگرد به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت تیرآهن هم در محدوده ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. همه این موضوعات بستگی به پایداری سیاست‌های ارزی دارد، ولی بازار فولاد پس از این دیگر منتظر محرک فوق‌العاده‌ای نیست و اگر هم باشد یک محرک معقول است و قیمت‌ها رشد پلکانی خواهند داشت و خبری از رشد هیجانی قیمت‌ها نخواهد بود. در این میان بازار فولاد منتظر رکود ۱۰ روزه تا ابتدای اردیبهشت است و پس از طی این دوره رکودی انتظار برای تثبیت قیمت‌ها رخ خواهد داد.

در ادامه اگر شمش با رقم ۲ هزار و ۵۵۰ تومان مورد معامله قرار گیرد، معیار بازار می‌تواند بعد از اواسط اردیبهشت تثبیت شود ولی در حال حاضر پیش‌بینی کاهش بیشتر از این در بازار وجود نخواهد داشت، به این دلیل که واسطه‌هایی که در بازار هستند خریدهایی با قیمت‌های پایین‌تر را در اختیار دارند. همین موضوع باعث می‌شود چند روزی منتظر بمانیم تا اینکه اشخاص اصلی و تولید‌کننده‌هایی که در صنف فولاد هستند وارد بازار شوند و کار به دست واسطه‌ها نیفتد و در حال‌حاضر ضرر این موضوع متوجه کارخانه‌ها است، چراکه با ورود واسطه به بازار جلوی یک لایه از بازار گرفته می‌شود که در این‌باره کارخانه‌ها در روزهای آخر فروردین برای رسیدن به نقدینگی باید تخفیف‌های خوبی را در فروش‌هایشان لحاظ کنند.

رونق معاملاتی در بورس کالا

اما نگاهی به عرضه‌های هفته جاری در بورس کالا نشان می‌دهد از روز شنبه تا دیروز در مجموع ۱۶۵ هزار و ۸۲۰ تن محصول فولادی در تالار محصولات فولادی عرضه شده است که این عرضه‌ها از طرف شرکت‌های فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد کرمان صورت گرفته است. در عین حال کالاهایی همچون سبد میلگرد، تختال، انواع ورق و شمش اصلی‌ترین عرضه‌های روزهای گذشته در بورس کالا محسوب می‌شوند. به گزارش «دنیای اقتصاد» این میزان عرضه در ۴ روز در شرایطی است که کل عرضه صورت گرفته در بورس کالا در اسفند‌ماه (که معمولا پرترافیک‌ترین ماه کاری در بازار فولاد محسوب می‌شود) حدود ۷۰۰ هزار تن بوده است. در این بین میزان تقاضا برای این میزان عرضه اما ۳۳۶ هزار تن بوده است که به تنهایی یک سوم کل تقاضای این بازار در اسفند ماه محسوب می‌شود. 

با این حال بررسی‌ها از تالار محصولات صنعتی بورس کالا حکایت از آن دارد که کل عرضه‌های بازار در ۴ روز به فروش رفته و معامله شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند افزایش شدید قیمت ارز همچنان اثرات خود را بر بازار محصولات فولادی بر جا می‌گذارد. قیمت‌ها در این بازار به میزان مناسبی افزایش یافته و رقابت در این بازار ادامه دارد به‌طوری‌که به‌عنوان مثال قیمت تختال فولاد خوزستان که دیروز به قیمت پایه ۲ هزار و ۳۲۶ تومان عرضه شده بود در نهایت ۶۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد.  میلگرد ۱۰ فولاد کرمان که با قیمت پایه ۲ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شده بود در نهایت با قیمت ۲ هزار و ۴۷۵ تومان به فروش رفت؛ یعنی ۱۷۵ تومان رشد قیمت را در یک روز به ثبت رسانده است. سبد میلگرد مخلوط ذوب آهن نیز با ۱۶۰ تومان افزایش از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۶۰ تومان رسید.

12-01