رشد تقاضا سنگ‌‌‌آهن را گران کرد

افزایش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از سوی فولادسازان چینی و رشد بهای کنسانتره داخلی، عامل اصلی رشد نرخ سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین بود.به گفته منابع پلتس، کاهش تولید کنسانتره داخلی به دلیل افزایش نظارت‌‌‌های ایمنی بر معادن این کشور و رشد اندک حاشیه سود فولادسازان چینی زمینه افزایش بهای کنسانتره را فراهم کرده است که این موضوع محرک بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین نیز به شمار می‌رود. در عین حال، سیاستگذاران چینی رشد اقتصادی ۵درصدی را برای این کشور در سال ۲۰۲۳ هدف‌‌‌گذاری کرده‌اند و این موضوع بسیاری از فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا را ناامید کرده است، اما در جلسه کمیسیون خلق چین مجددا وعده‌‌‌هایی درخصوص حمایت دولت از بخش ساخت‌‌‌وساز داده شد که این موضوع سیگنالی مثبت برای بازار آهن و فولاد به همراه داشته است.

زغال از سکه افتاد

راند جدید کاهش نرخ در بازار زغال‌‌‌سنگ متالورژیک استرالیا آغاز شد. کاهش تقاضا برای زغال گران استرالیا و افزایش عرضه این محصول عامل اصلی این افت نرخ بود. به این ترتیب پلتس، پریمیوم این ‌‌‌محصول فوب استرالیا را برای روز جمعه دهم مارس برابر ۳۶۳دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که نسبت به نرخ فروش آن در روز قبل افت ۳دلاری داشت. فولادسازان هندی به کاهش بهای این محصول تا محدوده ۲۷۵ تا ۳۰۰دلار فوب استرالیا ظرف یک‌ماه پیش‌‌‌رو امیدوارند و از این رو از خرید آن اجتناب می‌کنند.در حال حاضر زغال متالورژیک با کیفیت بالا با مبدا ایالات‌متحده و تحویل هند با نرخ ۳۶۵دلار به‌ازای هر تن در دسترس فولادسازان هندی است که این موضوع از عقبگرد بهای زغال استرالیا حمایت می‌کند.پلتس، بهای هر تن زغال متالورژیک تحویل بنادر چین را نیز برای روز جمعه دهم مارس با ثبت کاهش روزانه یک‌دلاری برابر ۳۴۱دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. در حالی که دارندگان زغال در بنادر چین خواهان فروش محصول خود با نرخی بالاتر هستند، متقاضیان از پذیرش قیمت‌های اعلامی خودداری می‌کنند و به این ترتیب از حجم فروش زغال متالورژیک استرالیا تحویل بنادر چین کاسته شده است.

افزایش عرضه، قراضه را ارزان کرد

قیمت قراضه وارداتی ترکیه در تاریخ ۱۰مارس کاهش یافت. پلتس از انعقاد سه‌قرارداد فروش قراضه با مبدا اروپا و با نرخی در محدوده ۴۴۰ تا ۴۶۰دلار به ازای هر تن خبر داد و به این ترتیب پلتس، بهای قراضه وارداتی به ترکیه تحویل این کشور را با ثبت کاهش روزانه ۲۵/ ۴دلاری برابر ۴۵۷دلار و ۷۶سنت ارزیابی کرد. با این حال، بسیاری از جمع‌‌‌آوری‌کنندگان قراضه می‌‌‌گویند فروش محصول با نرخی کمتر از ۴۶۰دلار، فاقد سود است و این موضوع مانع افت بیشتر بهای قراضه صادراتی به ترکیه می‌شود.