بررسی کارنامه دولت سیزدهم با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که عزم دولتمردان برای ایجاد شفافیت اقتصادی و خشکاندن ریشه رانت در فعالیت‌‌‌های مختلف جدی است. آغاز فرآیند اصلاحات اقتصادی با حذف دلار ۴۲۰۰تومانی نیز دلیلی بر این ادعاست تا دیگر فعالیت‌‌‌های واسطه‌‌‌گری به بخش‌‌‌های تولیدی ترجیح داده نشود.

در ادامه راه دولت به‌منظور کم‌‌‌رنگ شدن سیاست قیمت‌گذاری دستوری، حذف رانت و حاکمیت منطق اقتصادی به‌جای دستور به بازار، خودرو در ادامه جریان واقعی‌سازی قیمت زنجیره فولاد، سیمان، شیشه و سایر محصولات وارد بورس‌کالا شد تا سازوکار عرضه و تقاضا در این بازارها حاکم شده و سودآوری واقعی شرکت‌ها محقق شود، همچنین جانی دوباره به بازار سهام تزریق شود.

خودروهای پرتیراژ هم بورسی شدند

در این زمینه، پس از موفقیت معاملات خودروهای کم‌تیراژ در بورس‌کالا، عرضه خودروهای پرتیراژ از جمله ۲۰۷ و تارا در بورس آغاز شده است تا اقدامی که تا همین چند ماه قبل نشدنی عنوان می‌‌‌شد، رنگ واقعیت به خود بگیرد. حمیدرضا رحمنی، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس‌کالای ایران در گفت‌‌‌وگو با «ایرنا» در خصوص تازه‌ترین آمار معاملات خودرو در بورس‌کالا اظهار کرد: از مجموع ۷هزار و ۴۵۰دستگاه خودروی سواری و سنگین عرضه‌شده در بورس کالا، ۶‌هزار و ۲۳۸دستگاه معامله شده است که طبیعتا مزیت بزرگ بورس‌کالا یعنی شفافیت کامل اطلاعات و داده‌‌‌ها در معاملات خودرو نیز وجود دارد.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس‌کالا با محصولات دارای تیراژ تولید پایین آغاز شد و به‌مرور با مشاهده نتایج مطلوب واقعی‌سازی قیمت‌ها در بستر بورس‌کالا، عرضه‌‌‌ها رو به افزایش است. آمارها نیز بیانگر بهبود شرایط بازار و امکان خرید مصرف‌کنندگان واقعی از بورس‌کالاست؛ چراکه با رونق معاملات خودرو در بورس‌کالا شاهد ایجاد زنجیره‌‌‌ای از اطلاعات شفاف در روند عرضه، قیمت عرضه، کشف قیمت نهایی، خرید و نحوه تحویل خودروها هستیم.

رحمنی گفت: در کنار سایر مزایای معاملات خودرو در بورس‌کالا، از جمله شفافیت و عدالت، رضایت هم‌‌‌زمان تولیدکننده و مصرف‌کننده با استمرار عرضه‌‌‌ها حاصل خواهد شد؛ چراکه به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده در کنار خرید مصرف‌کنندگان با قیمت‌های منطقی و پایین‌‌‌تر از بازار آزاد، هر دوطرف معامله شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و تنها واسطه‌گران از این اوضاع ناراضی خواهند بود.