به گزارش «اکوایران»، روسیه توافق ۱۸۰روزه برای ایجاد کریدور امن صادرات غلات از اوکراین را تایید کرد. اوکراین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات جهانی است. ارزش صادرات محصولات کشاورزی این کشور در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۷میلیارد دلار رسید. در عین حال اوکراین جزو صادرکنندگان برتر جهانی روغن آفتابگردان قرار گرفت، به‌نحوی که ۴۶‌درصد عرضه جهانی این محصول را برعهده داشت. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اوکراین در سال گذشته میلادی در رتبه پنجم صادرکنندگان بزرگ دنیا قرار گرفت.

این کشور ۹‌درصد عرضه جهانی گندم دنیا را در سال ۲۰۲۱ در اختیار داشت.  خبر توافق روسیه برای ایجاد کریدور امن صادراتی به مدت ۱۸۰روز بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو را از ۵۹/ ۸دلار به‌ازای هر بوشل به ۱۴/ ۸دلار به‌ازای هر بوشل عقب راند.

 افت تولید غلات اوکراین در میانه جنگ

در ۷ آوریل ۲۰۲۲، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که تقریبا ۲۲میلیون تن غلات در بنادر کشورش مسدود شده است.

این در حالی بود که بازار جهانی به دلیل کسری عرضه با رشد نرخ قابل ملاحظه‌‌‌ای روبه‌رو بود. توافق روسیه با اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه برای ایجاد کریدور امن صادرات غلات از مسیر بندرسیاه باعث شد تا اوکراین ظرف نیمه‌دوم سال ۲۰۲۲ فرصت صادرات بخشی از غلات انبارشده در سیلوها را پیدا کند.

براساس داده‌‌‌های وزارت کشاورزی که ۲۱نوامبر منتشر شد، اوکراین ظرف ماه‌‌‌های سپری‌شده از سال زراعی جاری بالغ بر ۲۳میلیون و ۸۰۰‌هزار تن غلات را صادر کرد که این رقم نسبت به میزان صادرات غلات این کشور در دوره مشابه قبل کاهش ۷/ ۳۱درصدی داشت.

به گزارش رویترز، دولت اوکراین اعلام کرده است که امسال می‌تواند بین ۵۰ تا ۵۲میلیون تن غلات برداشت کند که این رقم نسبت به رکورد ۸۶میلیون تنی برداشت غلات در سال ۲۰۲۱ به دلیل از دست‌دادن زمین کشاورزی بر اثر حمله روسیه کاهش داشته است.