تکانه‌‌‌های جنگ اوکراین و روسیه همچنان تاثیر خود را بر بازار مواد غذایی، به‌خصوص گندم حفظ کرده است. در اوایل سال میلادی جاری با آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین که دو کشور مهم صادرکننده گندم در جهان هستند، بهای این غله به دلیل نگرانی‌ها از عدم‌تامین گندم موردنیاز جهانی از سوی این دو کشور با افزایش قیمت بی‌‌‌سابقه‌ای مواجه شد. اما با ادامه درگیری‌‌‌ها بین این دو کشور و تطبیق بازار جهانی با تکانه‌های این پیکار، قیمت گندم در دوماه گذشته روند نزولی را در پیش گرفت. افزایش عرضه گندم از سمت کشورهای دیگر، همچنین امیدواری نسبت به صادرات این غله طلایی از سمت روسیه و اوکراین که نگرانی‌ها برای کاهش عرضه را کاهش داده بود، موجب شد معاملات گندم از اوسط ماه مه سال میلادی جاری روند کاهش قیمت را در پیش بگیرد.

این کاهش قیمت به حدی بود که بهای گندم در اوایل ماه جولای جاری به ۹/ ۷دلار به ازای هر بوشل رسید که نزدیک‌‌‌ترین نرخ به قیمت‌های پیش از جنگ بود. اما به‌‌‌نظر می‌رسد بازار این غله طلایی همچنان از ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین در امان نیست. قیمت هر بوشل گندم در روز جمعه گذشته با افزایش بیش از ۸درصدی به ۷/ ۸دلار رسید. برخی تحلیلگران افزایش قیمت گندم را پس از دو ماه روند کاهشی به بدبینی تجار جهانی نسبت به صادرات گندم اوکراین نسبت می‌دهند؛ زیرا با وجود وعده رهبران جهانی مبنی بر ایجاد کریدورهای امن برای ارسال گندم اوکراین از طریق بنادر تجاری دریای سیاه، همچنان سران کشورهای غربی نتوانسته‌اند به توافق صلح‌آمیز با روسیه برسند. اخبار منتشرشده از آمریکای جنوبی نیز از کاهش عرضه حکایت دارد. آمارهای بورس‌کالای بوئنوس‌آیرس از کاهش ۱۰۰‌هزار هکتاری سطح کاشت در زمین‌های کشاورزی آرژانتین خبر می‌دهد که بدبینی‌ها به کاهش عرضه گندم در جهان را تقویت ‌‌‌می‌‌‌کند. این افزایش قیمت، بر نرخ محصولات وابسته به گندم نیز اثر گذاشته و معاملات ذرت و سویا نیز به تبع گندم در روزهای اخیر روند افزایشی را در پیش گرفته‌اند.

روبل در ازای گندم

روسیه که بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است، این روزها در فصل برداشت به‌‌‌ سر می‌‌‌برد. همچنین پوتین در ماه مه اعلام کرد که برداشت غلات امسال می‌‌‌تواند بیشترین برداشت باشد؛ زیرا انتظار می‌رود این کشور ۱۳۰میلیون تن غلات، از جمله ۸۷میلیون تن گندم برداشت کند. اما حتی این خبر نیز نتوانست نگرانی‌ها از کاهش عرضه در جهان را کم کند؛ زیرا دیمیتری سرگئیف، رئیس اتحادیه غلات روسیه به‌تازگی اعلام کرده است که روسیه تنها به کشورهای دوست که بخواهند بهای گندم را با روبل بپردازند، گندم خواهد داد. وی افزود: تاکنون مصر بزرگ‌ترین مشتری بوده و چند قرارداد را با شرکای خود در ترکیه به امضا رسانده که مجموعا ۳میلیارد روبل (بیش از ۴۷میلیون دلار) است. در آمریکای شمالی اما وضعیت کمی متفاوت است. خبرها نشان ‌‌‌می‌دهد که کشاورزان در این ناحیه جلوتر از برنامه خود هستند و سطح کاشت غلات خود را افزایش داده‌‌‌اند که موجب افزایش عرضه از سمت این منطقه می‌شود.