Untitled-2 copy

جولان رکود در بازار داخلی چین

استمرار شیوع کووید-19 در چین و محدودیت‌های کرونایی در این کشور ظرف دهمین ماه از سال 2022 ادامه داشت و همین موضوع باعث شد تا شاخص مدیران خرید تولیدی در این کشور طی این‌ماه از سوی اداره ملی آمار چین و همچنین آمار غیردولتی این کشور، توامان برابر 2/ 49واحد اعلام شود. به این ترتیب بخش تولید در این کشور همچنان با رکود دست‌‌‌وپنجه نرم می‌کند. در عین حال، تضعیف تقاضا در بازار املاک این کشور در اولین ماه از فصل پایانی سال 2022 ادامه‌‌‌دار شده و این موضوع بر چالش تقاضا در بازار داخلی چین افزوده است. به هر ترتیب، انتشار این داده کمتر از 50واحد بیانگر بروز رکود در اقتصاد چین در ماه اکتبر بود.

ژائو چینگه، آمارگیر ارشد چینی، گفت که شیوع پراکنده کرونا در چین مهم‎ترین عاملی است که بر اقتصاد این کشور اثر گذاشته و از سویی زمینه کاهش فعالیت تولیدی با توجه به محدودیت در تولید را فراهم کرده و از سوی دیگر با تضعیف تقاضا به این عقبگرد دامن زده است. درواقع شیوع کرونا همزمان عرضه و تقاضا در بازار داخلی چین را محدود کرده است. به گفته وی، یکی دیگر از دلایل قرارگرفتن شاخص مدیران خرید چین در نرخی کمتر از 50واحد، کاهش تولید در صنایع‌‌‌ انرژی‌‌‌بر در چین است؛ به‌طوری که به گفته ژائو چینگه، زیرشاخه مدیران خرید صنایع انرژی‌‌‌بر در این کشور برای ماه اکتبر به 8/ 48واحد رسید؛ این در حالی بود که این زیرشاخص در ماه سپتامبر برابر 6/ 50واحد بود.

افزایش هزینه تولید چین با تضعیف یوآن

ظرف ماه‌‌‌های اخیر، افزایش قیمت نفت و افزایش هزینه‌‌‌های واردات ناشی از ضعیف‌‌‌تر شدن یوآن نسبت به دلار آمریکا نیز بر مشکلات شرکت‌های تولیدی در چین افزوده است. تضعیف یوآن ظرف سال‌های گذشته همواره یکی از راهکارهای اقتصادی دولت چین برای افزایش صادرات بوده؛ اما تضعیف فراتر از برنامه یوآن نسبت به دلار تبعات اقتصادی فراوانی را برای چین به همراه داشته است که از جمله آنها می‌‌‌توان به افزایش هزینه تولید به یوآن به‌خصوص برای صنایع وابسته به واردات اشاره کرد. چین، بزرگ‌ترین واردکننده انرژی و مواد اولیه در دنیاست. البته این کشور در رتبه اول مصرف اغلب محصولات و صادرات کالاهای پایه نیز قرار دارد.

به این ترتیب، در حالی که تضعیف یوآن نسبت به سایر ارزها می‌‌‌تواند بر قدرت رقابت چینی‌‌‌ها در بازارهای صادراتی بیفزاید، این عقبگرد بر هزینه واردات نیز اضافه خواهد کرد و با توجه به سهم بالای واردات در تامین انرژی و برخی مواد اولیه در این کشور، این رویه هزینه تولید را در چین افزایش می‌دهد. در حالی بر هزینه تولیدکنندگان چینی افزوده می‌شود که رکود سنگین حاکم بر بازار داخلی و صادراتی این کشور مانع از آن می‌شود که این تولیدکنندگان بتوانند به‌سادگی رشد هزینه را به بازار محصولات انتقال دهند. درواقع رقابت برای کسب سهم از بازار، تولیدکنندگان را ناچار به ارائه تخفیف کرده است و این موضوع با توجه به افزایش هزینه مواد اولیه و انرژی با توجه به تضعیف یوآن از حاشیه سود آنها می‌‌‌کاهد.

رکود فولادی‌‌‌ها سنگین‌‌‌تر از سایر تولیدکنندگان

شاخص مدیران خرید صنعت فولاد چین برای ماه اکتبر نیز برابر 3/ 44واحد اعلام شد که این رقم از سویی کمتر از مرز رکود، یعنی 50واحد و از سوی دیگر 3/ 2‌درصد کمتر از این شاخص برای ماه سپتامبر بود. فولادسازان چینی با توجه به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی این کشور و بازارهای جهانی از میزان تولید خود کاستند. در عین حال، محدودیت‌های زیست‌‌‌محیطی چین به دلیل کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی مزید بر علت شد تا به میزان بیشتری از تولید فولاد در این کشور کاسته شود. در این شرایط، بسیاری از فعالان بازار آهن و فولاد احتمال تضعیف بیشتر تقاضا برای محصولات فولادی در چین را برای ماه نوامبر ارائه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که شاخص مدیران خرید بخش فولاد این کشور در ماه نوامبر کاهش بیشتری را به ثبت برساند. این در حالی است که احتمال کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین احتمال بهبود شاخص مدیران خرید بخش تولید این کشور برای ماه نوامبر را مطرح کرده است. اما بی‌‌‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بخش ساخت‌‌‌وساز در چین مانع از آن می‌شود که حتی با کاهش محدودیت کرونایی، به‌سرعت بخش ساخت‌‌‌وساز در چین رونق بگیرد.

بهبود تولید برای ماه نوامبر

اگرچه شاخص‌‌‌های تولیدی در چین برای ماه اکتبر کاهشی اعلام شد، اما انتظار می‌رود که این شاخص در میان‌مدت افزایشی شود. بلومبرگ‌نیوز روز جمعه چهارم نوامبر به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که چین درحال آماده‌‌‌سازی طرحی است که به سیستم ممنوعیت ورود پروازهایی که در آن فرد مبتلا به کرونا وجود دارد خاتمه دهد؛ این موضوع بیانگر آن است که چین به‌زودی از میزان شدت عمل خود در محدودیت‌های کرونایی خواهد کاست که این موضوع خبری خوش برای دومین اقتصاد جهان خواهد بود.

البته ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که از گزارش رسانه‌‌‌ها در خصوص تغییر در شرایط ورود مسافران آلوده به کرونا بی‌‌‌اطلاع است. ژائو در یک نشست روزانه در پکن به خبرنگاران گفت: سیاست‌‌‌های چین برای مقابله با کووید منسجم و روشن است. شی‌‌‌جین‌‌‌پینگ در نشست کنگره حزب کمونیست چین که برای انتخاب رئیس‌‌‌جمهور این کشور در دور بعد ظرف نیمه ماه اکتبر برگزار شد، از اجرای سیاست کرونا صفر در این کشور تقدیر و آن را موفق ارزیابی کرد. با این حال، بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که با توجه به هزینه‌‌‌های اقتصادی اجرای سیاست کرونا صفر، از این پس به‌آهستگی از میزان شدت عمل دولت این کشور در اجرای محدودیت کرونایی کاسته خواهد شد و این موضوع با بازگشت احتمالی تقاضا به سود بازارهای کالایی تمام می‌شود. 

سیاستگذاران چینی روز چهارشنبه دوم نوامبر متعهد شدند که بازگشت اقتصاد این کشور به مسیر رشد را در اولویت قرار دهند و به اصلاحات اقتصادی در این کشور بپردازند. عزم جدید سیاستگذاران چینی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد در عین امیدواری به کاهش سختگیری دولت در خصوص محدودیت کرونایی باعث تقویت قیمتی در بازارهای کالایی و بازار سهام چین ظرف روز پایانی هفته شد.