معامله‌‌‌گران گواهی سکه، دلار را افزایشی ارزیابی می‌کنند

بررسی روند معاملات گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران و مقایسه آن با بازار فیزیکی از ایجاد حباب قیمتی مثبت در بازار گواهی نسبت به بازار فیزیکی حکایت دارد. به شکل بنیادی، ارزش هر گواهی سکه برابر نرخ معامله آن در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا می‌‌‌تواند باعث شود بهای آن در نرخی بالاتر یا کمتر از آن نرخ قرار گیرد. با وجود جریان مثبت نرخ ارز در بازار داخل ظرف هفته‌‌‌های اخیر که به رشد بهای سکه در بازار فیزیکی کشور به‌رغم افت نرخ سکه در بازار جهانی منجر شده است، همچنان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا حاضر به خرید گواهی سکه با نرخی بیشتر از ارزش بنیادی، یعنی نرخ فروش در بازار فیزیکی هستند. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که معامله‌‌‌گران این بازار، ارز را بیش از معامله‌‌‌گران بازار فیزیکی افزایشی ارزیابی می‌کنند.

در اواسط روز سه‌‌‌شنبه دهم آبان، حباب سکه در بازار فیزیکی به ۸/ ۱۰‌درصد رسید. درواقع معامله‌‌‌گران سکه برای خرید هر قطعه از آن در بازار فیزیکی حاضر شدند تا ۸/ ۱۰‌درصد بیش از ارزش ذاتی آن پرداخت کنند. این حباب به مفهوم برآورد فعالان این بازار از نرخ ارز در بازار آزاد بدون مداخلات دولتی است. در عین حال دشواری خرید و فروش ارز حتی در بازار آزاد باعث می‌شود تا نقدینگی به این بازار سوق پیدا کرده و سکه در بازار فیزیکی حباب پیدا کند. در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی حباب ۸/ ۱۰درصدی دارد، معامله‌‌‌گران گواهی نرخی حدود ۵/ ۰‌درصد بالاتر را برای خرید هر اوراق می‌‌‌پردازند؛ این موضوع از سویی بیانگر تایید حباب قیمتی از سوی فعالان این بازار و از سوی دیگر نشان‌‌‌دهنده ارزیابی رشد بیشتر قیمت از سوی آنهاست.

طلای جهانی تابع سیاست پولی فدرالی

در شرایطی که انتظارات تورمی و برآورد فعالان بازار از نرخ ارز به بازار طلای داخلی جهت می‌دهد، سیاست‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو نیز به سیگنال‌‌‌ساز اصلی بازار جهانی طلا تبدیل شده است. اواسط روز سه‌‌‌شنبه دهم آبان برابر اول نوامبر، هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس با ثبت رشد روزانه ۸/ ۰درصدی با نرخ ‌هزار و ۶۴۷دلار مورد معامله قرار گرفت.

 با توجه به برگزاری نشست فدرال‌رزرو در روزهای اول و دوم نوامبر و تصمیم‌گیری این نهاد در خصوص نرخ بهره طی روز چهارشنبه، اغلب فعالان بازار ترجیح دادند در بازه‌‌‌ای محدود نوسان قیمتی داشته باشند. قریب به اتفاق فعالان بازار انتظار دارند که فدرال‌رزرو در پایان نشست خود طی روز دوم نوامبر، نرخ بهره را در این کشور برای چهارمین مرتبه متوالی ۷۵واحد دیگر افزایش دهد. از آنجا که فعالان بازار پیش از این به این میزان رشد نرخ بهره واکنش نشان داده‌‌‌اند، تصویب این رشد نرخ بهره نمی‌‌‌تواند تاثیر چندانی بر روند معاملات بازارهای مالی بگذارد؛ اما فعالان بازار منتظر هر سیگنالی هستند که تصمیم فدرال‌رزرو برای رشد مجدد نرخ بهره برای ماه دسامبر را مشخص کند. غافلگیری ناخواسته می‌‌‌تواند نوسان نرخی فراتر از انتظار را در این بازار رقم بزند.

طلا امسال از پارامترهای متعدد و متناقضی سیگنال می‌گیرد؛ پارامترهایی که هر یک این فلز گرانبها را به سویی سوق می‌دهد و پیش‌بینی‌‌‌پذیر بودن آن را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند. در شرایطی که تورم بالا محرک رشد بهای این فلز گرانبهاست و در عین حال تقاضای فیزیکی قوی برای آن وجود دارد، سیاست‌‌‌های انقباضی پولی و خروج قوی سرمایه از صندوق‌های طلا به افت قیمتی در این بازار دامن می‌‌‌زند. در این شرایط سرمایه‌گذاران بازارهای مالی نسبت به تاثیر مثبت بالاماندن تورم جهانی بر نرخ طلا بی‌‌‌توجه شده‌‌‌اند و اغلب از سیاست‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو جهت می‌‌‌گیرند. افزایش پنج‌مرحله‌‌‌ای رشد نرخ بهره به میزان ۳‌درصد و احتمال رشد ۷۵واحدی دیگر در نرخ بهره برای ماه نوامبر باعث شده است تا طلا تحت فشار کاهش نرخ شدید باشد.

بانک جهانی، میانگین نرخ فروش طلا در سال ۲۰۲۱ را برابر ‌هزار و ۸۰۰دلار به‌ازای هر اونس ارزیابی کرد. این نهاد مالی در گزارش منتشرشده خود برای ماه اکتبر میانگین نرخ فروش طلا در بازار جهانی برای سال‌جاری میلادی را نیز برابر‌ هزار و ۷۵۵دلار به ازای هر اونس ارزیابی کرد. همچنین این بانک برای سال ۲۰۲۳ میانگین نرخ‌ هزار و ۷۰۰دلاری و برای سال ۲۰۲۴ قیمت ‌هزار و ۶۵۰دلار به‌ازای هر اونس را برآورد کرد. اما برخی تحلیلگران بر این باورند که درصورت توقف رشد نرخ بهره باید منتظر رشد بهای طلا بود. درواقع در شرایط کنونی افزایش مستمر نرخ بهره مانع صعود ارزش این فلز گرانبها شده است، بنابراین با پایان یافتن سیاست انقباضی، با توجه به جهش‌‌‌های تورمی رقم‌خورده در دنیا باید منتظر جهشی دیگر در بازار طلا بود.