Untitled-3 copy

نوسان فلزی‌‌‌ها میان داده‌‌‌های اقتصادی

فلزات صنعتی این هفته میان داده‌‌‌های متناقض اقتصادی آمریکا نوسان قیمتی متناقضی را تجربه کردند؛ در حالی که انتشار داده ضعیف از شاخص مدیران خرید تولیدی در آمریکا با ایجاد امیدواری نسبت به عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از استمرار سیاست انقباضی سختگیرانه، زمینه رشد نرخ فلزات را به وجود آورد، انتشار داده‌‌‌های اشتغال آمریکا بهتر از پیش‌بینی‌‌‌ها، فلزات را در روز پایانی هفته وارد مسیر کاهش قیمت کرد. به این ترتیب ظرف روز جمعه هفتم اکتبر در معاملات آتی کامکس مس افت 5/ 1درصدی، آلومینیوم کاهش 2درصدی، روی افت 4درصدی و قلع کاهش 65/ 0درصدی را به ثبت رساندند. نیکل و سرب هم بدون تغییر نرخ معامله شدند.  بهبود داده اشتغال در آمریکا از سوی سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و کالایی ایالات‌متحده به خبری بد تعبیر شد.

گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که کارفرمایان در ماه گذشته 263هزار شغل ایجاد کرده و نرخ بیکاری را از 7/ 3‌درصد به 5/ 3‌درصد کاهش دادند. کاهش نرخ بیکاری در ایالات‌متحده آمریکا به تعبیر برخی فعالان بازار می‌‌‌تواند عزم فدرال‌رزرو را برای تشدید سیاست انقباضی جدی‌‌‌تر کند و از این منظر با تقویت احتمال بروز رکود اقتصادی، سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی خواهد بود. البته تفسیر داده‌‌‌های اشتغال آمریکا اندکی دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌‌‌رسد. میزان نرخ بیکاری در آمریکا برای ماه سپتامبر کاهش داشت؛ اما این کاهش لزوما با افزایش اشتغال حاصل نشده است و داده‌‌‌ها از کاهش نرخ مشارکت نیروی کار حکایت دارند. درواقع، رشد اشتغال در ماه سپتامبر کمتر از انتظارات بود؛ اما احتمالا دلسرد شدن برخی افراد جویای کار یا مشغول‌شدن به کار نیمه‌وقت و خارج شدن از دایره افراد جویای کار باعث شد تا میزان نرخ بیکاری کاهش یابد.

لیز آن ساندرز، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در چارلز شواب، گفت: داده‌‌‌های اشتغال آمریکا دارای جنبه‌‌‌های مثبت و منفی بود و تفسیر آن به پیش‌‌‌فرض قبلی از وضعیت بازار بستگی دارد. به هر ترتیب باید اذعان کرد که بازار حال و روز خوشی ندارد. ظرف ماه سپتامبر 263‌هزار شغل در آمریکا به وجود آمد، این در حالی بود که برآوردها از رشد 275‌هزار شغل خبر می‌‌‌داد. در حالی که میزان اشتغال‌زایی کمتر از حد انتظار بود، نرخ دستمزد نیز کمتر از حد انتظار رشد داشت که این داده نیز سیگنال منفی اقتصادی است. میانگین درآمد ساعتی آمریکایی‌‌‌ها برای ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل رشد 3/ 0درصدی و نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد 5درصدی داشت. این ارقام بالاتر از میانگین رشد نرخ دستمزد پیش از شیوع کرونا بوده؛ اما 1/ 0‌درصد کمتر از برآوردها و از میزان رشد دستمزد ظرف دوسال اخیر کمتر بوده است.  در این شرایط، واکنش فدرال‌رزرو به داده‌‌‌های اشتغال و PMI تولیدی در چین با افزایش 75واحد دیگر در نرخ بهره برای ماه نوامبر یا توقف افزایش نرخ بهره می‌‌‌تواند به نوسان قیمت در بازارهای کالایی، به‌خصوص فلزات صنعتی جهت دهد.

فلز سرخ ناامید از داده‌‌‌های اقتصادی

قیمت مس در روز جمعه به دنبال انتشار گزارش اشتغال ایالات‌متحده که بهتر از انتظار بود، کاهشی شد، به نحوی که فلز سرخ در معاملات آتی کامکس افت روزانه 5/ 1درصدی را به ثبت رساند و با نرخ 39/ 3دلار به ازای هر پوند معادل 7هزار و 458دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت.  اووا مانتی، استراتژیست بازارهای کالایی گفت: اختلال در بخش عرضه معدنی مس به چشم ‌‌‌می‌‌‌خورد؛ اما سیگنال نگرانی از کاهش تقاضا به دلیل واهمه از بروز رکود اقتصادی به‌مراتب اثرگذاری جدی‌‌‌تری بر این بازار دارد.  وی افزود: نگرانی در خصوص اقتصاد بیمار چین نیز این فلز را تحت فشار بیشتر قیمتی قرار داده است. این فشار قیمتی تا زمانی که دولت چین بر اجرای سیاست کرونا صفر و اجرای قرنطینه اصرار دارد، ادامه دارد. ظرف ماه جاری نشست حزب کمونیست چین برگزار می‌شود. اووا مانتی از احتمال کاهش سختگیری نسبت به کنترل کرونا در چین با توجه به نتیجه این نشست خبر داد. تحقق این پیش‌بینی می‌‌‌تواند از رشد قیمتی در بازار فلزات پایه و به‌خصوص مس به‌‌‌عنوان فلزی که به‌سرعت از داده‌‌‌های اقتصادی سیگنال می‌گیرد، اثر پذیرد.

بازگشت قیمتی برای فلز نقره‌‌‌ای

آلومینیوم در معاملات آتی کامکس طی روز هفتم ماه اکتبر با نرخ 2‌هزار و 999دلار به ازای هر تن معامله شد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز پنج‌شنبه ششم اکتبر 2‌درصد کمتر بود. با این حال، این فلز در بازه زمانی یک‌هفته‌‌‌ای بازده مثبت 3/ 6درصدی را به ثبت رسانده است. در حالی که احتمال تحریم آلومینیوم روسیه از سوی بورس فلزات لندن، کاهش تولید این محصول در اروپا و در ادامه آمریکا به دلیل افزایش هزینه تولید و داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید تولیدی چین و آمریکا برای ماه سپتامبر از رشد قیمت فلز نقره‌‌‌ای حمایت می‌‌‌کرد، انتشار داده‌‌‌های اشتغال آمریکا و کاهش نرخ بیکاری در این کشور باعث شد از نرخ این فلز در روز پایانی هفته کاسته شود. آلکوا (Alcoa) بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم ایالات‌متحده آمریکا، اخیرا به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که هزینه‌‌‌های بالای انرژی و مواد اولیه و کاهش قیمت آلومینیوم بر حاشیه سود این شرکت فشار وارد می‌کند. سنتوری آلومینیوم (Century Aluminum) دومین تولیدکننده بزرگ داخلی ایالات‌متحده آمریکا، در ماه ژوئن اعلام کرد که یکی از کارخانه‌‌‌های خود در این کشور را می‌‌‌بندد و بیش از 600کارگر خود را به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های انرژی اخراج می‌کند.