مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در سخنانی اعلام کرد که سیاست این شرکت، حمایت از دانش‌‌‌بنیان‌‌‌هاست و حدود صددرصد همه تجهیزات صنعت گاز ایران از تولید داخل تامین می‌شود. از سوی دیگر، تابستان امسال در حالی سپری شد که با گازرسانی پایدار و حداکثری به نیروگاه‌‌‌های کشور، شاهد خاموشی گسترده در مناطق کشور نبودیم.  محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، از عملکرد مناسب این شرکت در گازرسانی به نیروگاه‌‌‌ها در تیرماه و مردادماه امسال هم‌‌‌زمان با فصل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌‌‌ها خبر داد و گفت: گازرسانی به نیروگاه‌‌‌ها در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته ۶‌درصد افزایش یافته است. او همچنین با اشاره به گازرسانی ۳۰۰میلیون مترمکعبی به نیروگاه‌‌‌های کشور در یک روز، این موفقیت را رکوردی تازه در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و از قطع مصرف نفت‌‌‌گاز در نیروگاه‌‌‌ها خبر داد. موضوع قابل‌توجه دیگر در نیمه نخست امسال، به‌‌‌ویژه در روزهای پایانی تابستان، آمادگی صنعت گاز برای آغاز فصل سرد سال با تاکید بر کنترل ناترازی گاز با بهینه‌‌‌سازی مصرف بوده که با انجام تعمیرات اساسی و توسعه ذخیره‌‌‌سازی گاز دنبال شده است.

توسعه گازرسانی به شهرها و روستاهای ایران در پایان نیمه نخست امسال و هم‌‌‌زمان با یک‌سالگی دولت سیزدهم، با وجود اعمال تحریم‌‌‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌‌‌تنها متوقف نشد، بلکه با تلاش کارکنان صنعت گاز کشور، این کار با تکیه بر توان داخلی و حضور موثر شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان شتاب بیشتری گرفت، به‌‌‌طوری که ‌درصد بهره‌‌‌مندی خانوار شهری از گاز طبیعی به مرز ۹۹‌درصد و خانوار روستایی به حدود ۸۵‌درصد رسیده است. بسته‌شدن پرونده گازرسانی به شهرها و روستاهای خراسان‌جنوبی، انتخاب «شرکت گاز سیستان و بلوچستان» به‌‌‌عنوان قطب راهبری نظام جمع‌‌‌آوری اطلاعات در شرق و جنوب شرق ایران، گازرسانی به پایانه مرزی خسروی، احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰کیلوواتی در شرکت گاز اصفهان، بهره‌‌‌مندی صددرصدی روستاهای بالای ۲۰خانوار همدان و پیشرفت ۸۴درصدی در برداشت اطلاعات مکانی تجهیزات و تاسیسات گازرسانی کشور، تکمیل عملیات تزریق گاز به فاز۷ بندرعباس و اجرای پروژه گازرسانی به طرح نهضت ملی مسکن در مازندران از دیگر اخبار مورد توجه در این حوزه بوده است.

ایران اکنون با ظرفیت پالایش روزانه بیش از ۱۰۳۰میلیون مترمکعب، سومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است و پارس‌جنوبی نقش ۷۵درصدی و تعیین‌‌‌کننده در این تامین و پالایش گاز کشور دارد. احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی هم در این باره اعلام کرده است: «با تکمیل تاسیسات مربوط به صادرات گاز مایع گرم در سایت‌دو پارس‌جنوبی و اسکله‌‌‌ صادراتی گوگرد در این سایت، به همراه تکمیل واحدهای شیرین‌‌‌سازی و ذخیره‌‌‌سازی گاز مایع در پالایشگاه‌‌‌های سایت‌دو پارس‌جنوبی، امکان افزایش تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌‌‌ها فراهم می‌شود.» افزایش ۳۷۰کیلومتری خطوط لوله زیرپوشش مجتمع گاز پارس‌جنوبی، موافقت معاون وزیر نفت با ارزیابی تعالی سازمانی پالایشگاه‌‌‌های گاز ایران، ظرفیت تولید روزانه ۸۰میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم و شناسایی ۹۰شرکت دانش‌‌‌بنیان برای توسعه همکاری‌ها در این مجموعه، بهره‌‌‌برداری از واحد تغلیظ گاز اسیدی در پالایشگاه شهید هاشمی‌‌‌نژاد و تولید روزانه حدود ۱۵۰۰تن گوگرد در این پالایشگاه گاز، افزایش ۶۷درصدی فرآورش گاز در پالایشگاه بیدبلند و افزایش ۵۰درصدی تولید محصولات پالایشگاه گاز ایلام فقط بخشی از اقدامات انجام‌‌‌شده در پالایشگاه‌‌‌های گازی ایران است.

شرکت انتقال گاز ایران از لحاظ حجم خطوط لوله و تاسیسات بهره‌‌‌برداری (بیش از ۳۸‌هزار کیلومتر خط لوله و ۸۸ایستگاه تقویت فشار گاز با ۳۲۶واحد کمپرسوری، ۹پایانه صادرات و واردات گاز و ۸۰۰ایستگاه مخابراتی، ۸‌هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری و ۴‌هزار کیلومتر شبکه ماکروویو)، رتبه نخست آسیا و خاورمیانه و رتبه چهارم جهان را پس از کشورهای آمریکا، روسیه و کانادا به خود اختصاص داده است و ظرفیت انتقال بیش از ۲۸۰میلیارد مترمکعب گاز در سال را دارد. بر همین اساس، غلام‌عباس حسینی، مدیرعامل این شرکت ضمن اعلام آمادگی برای ورود به فصل سرد سال، از اجرای منسجم برنامه‌‌‌های تعمیرات خطوط لوله و توربوکمپرسورها در نیمه نخست امسال خبر داد. او همچنین اعلام کرد که میزان انتقال روزانه گاز شیرین کشور امسال به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌‌‌رسد.

صرفه‌‌‌جویی بیش از ۶۴۰میلیارد ریالی از محل جابه‌‌‌جایی کالا در این شرکت، تکمیل اجرای ۳۰پروژه ایمن‌‌‌سازی خطوط لوله در تقاطع با رودخانه‌‌‌ها، پایان موفقیت‌‌‌آمیز عملیات اتصال خط لوله انتقال گاز به کارخانه سیمان سیستان از سوی منطقه۶ عملیات انتقال گاز، بومی‌‌‌سازی بیش از ۲۷۰قطعه و ریزقطعه در منطقه۴ عملیات انتقال گاز، تکمیل پروژه اتصال خط لوله انتقال گاز مرودشت به پتروشیمی شیراز به همت منطقه۵ عملیات انتقال گاز، آغاز بهره‌‌‌برداری خط لوله انتقال گاز به نیروگاه آرین شماره۲ و اجرای عملیات اتصال نهایی و تزریق گاز به آن به طول ۷‌هزار و ۴۹۳متر توسط منطقه۸ عملیات انتقال گاز و اتصال نهایی خط انتقال گاز ۱۶اینچ نیروگاه سیکل ترکیبی زرند به شبکه سراسری از سوی منطقه۶ عملیات انتقال گاز از دیگر فعالیت‌‌‌های انجام‌‌‌شده در این حوزه است.

توسعه ذخیره‌‌‌سازی گاز طبیعی در کشور در دولت سیزدهم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تاکید بر تاثیر توسعه ذخیره‌‌‌سازی گاز بر پیشبرد دیپلماسی انرژی، از نهایی‌شدن مصوبه توسعه هفت‌میدان و اجرای هم‌‌‌زمان ۱۴طرح توسعه ذخیره‌‌‌سازی گاز طبیعی در کشور خبر داده است. این شرکت همچنین داخلی‌‌‌سازی ۱۰۰دستگاه توربوکمپرسور، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌‌‌سازی گاز شوریجه، عبور خط لوله گاز ۳۰اینچی از زیر آب برای نخستین‌‌‌ بار در خاورمیانه و تکمیل پروژه گازرسانی به زابل را در کارنامه دارد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ضمن اینکه امسال را سال سیستان و بلوچستان اعلام کرد، با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ بیش از‌ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز به بهره‌‌‌برداری می‌رسد، گفت که بیش از ۵۰‌درصد آن در استان سیستان و بلوچستان اجرایی خواهد شد.