Untitled-2 copy

بهای گندم در معاملات آتی شیکاگو به 6/ 7دلار به‌ازای هر بوشل سقوط کرد. این قیمت از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین مشاهده نشده بود. عمده علت این کاهش قیمت، تداوم صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه است. پس از توافق روسیه با اوکراین برای تضمین امنیت کریدورهای تجاری، این کشور کشتی‌‌‌های حامل مواد غذایی خود را برای کاهش بحران غذایی در جهان پس از غیبتی چندماهه روانه دریای سیاه کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اوکراین 20میلیون تن غلات خود را که از زمان تهاجم در سیلوهای بنادر این کشور انباشته شده بودند، در ماه‌‌‌های آتی وارد بازارهای جهانی می‌کند.

آرامش نسبی معاملات گندم

تاکنون ۱۰ محموله غلات، بنادر اوکراین را به مقصد بازارهای جهانی ترک کرده‌‌‌اند. نخستین محموله غلات اوکراین روز ۵ اوت با ۲۶‌هزار تن ذرت، ساحل اودسا را به مقصد لبنان ترک کرد. صادرات دوباره محصولات اوکراین همچنین کمک می‌کند تا فضای موردنیاز برای کشت گندم فصل برداشت آتی خالی شود. وزارت دفاع ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد، دو کشتی دیگر حامل غلات، بندر چونومورسک اوکراین را ترک کرده‌‌‌اند. بار این دو کشتی شامل 66‌هزار و 500تن گندم، روغن آفتابگردان و ذرت است. با احتساب این دو کشتی، تعداد کل کشتی‌‌‌هایی که بنادر دریای سیاه را از زمان امضای توافق‌نامه بین روسیه و اوکراین ترک کرده‌‌‌اند، به 27فروند می‌‌‌رسد. وزارت کشاورزی ایالات‌متحده نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد، چشم‌‌‌انداز عرضه جهانی بار دیگر در مسیری روشن قرار گرفته است. عملکرد مثبت آمریکا در برداشت بهاره و پیش‌بینی برای افزایش تولید روسیه و استرالیا دلایل افزایش خوش‌بینی به عرضه هستند. البته پیش‌بینی افزایش بارش در نواحی کاشت گندم در آمریکا نگرانی‌‌‌ در مورد افزایش دمای هوا و آسیب‌رسیدن به برداشت این محصول را به وجود آورده است.

تهدید روسیه به کاهش صادرات

هفته گذشته وزیر کشاورزی روسیه هشدار داد، اگر کشورش نتواند به‌‌‌دلیل تحریم‌‌‌ها نیازهای بازار خود را کاملا تامین کند، مجبور است در طرح صادرات 50میلیون تن محصولات کشاورزی تجدید نظر کند. این تصمیم نیز تاثیر منفی بر بازار محصولات کشاورزی در دنیا خواهد گذاشت. طبق گفته‌‌‌های دیمیتری پاتروشف، روسیه احتمالا در برنامه صادرات خود تجدیدنظر کند؛ چراکه کشاورزان در تحقق برنامه‌‌‌های برداشت خود با مشکل مواجه شده‌‌‌اند. شرایط بد جوی در برخی مناطق، از جمله بارندگی‌‌‌های سنگین و بادهای شدید در روسیه، به‌‌‌علاوه مشکلات واردات قطعات یدکی برای تجهیزات کشاورزی، باعث تولید کمتر محصولات کشاورزی نسبت‌‌‌ به سال گذشته خواهد شد. همه این عوامل رسیدن به هدف برداشت ۱۳۰میلیون تن گندم را با مشکل مواجه خواهد کرد. طبق گفته وزیر کشاورزی، روسیه می‌‌‌تواند نیازهای بازار خود را کاملا تامین کند؛ اما اگر نتواند به برنامه‌‌‌های برداشت خود برسد، مجبور می‌شود در طرح صادرات ۵۰میلیون تن محصولات کشاورزی تجدیدنظر کند که تاثیر منفی بر بازار محصولات کشاورزی دنیا خواهد گذاشت.

کاهش تولید شبه‌‌‌قاره

تولید برنج نیز با مشکلاتی همراه شده است. طبق آخرین اخبار، با وجود خشکسالی و کاهش بارندگی در مناطق کلیدی کاشت برنج در هندوستان، احتمال کاهش برداشت وجود دارد. گرچه میزان بارش باران‌‌‌های موسمی در هند حدود 8‌درصد بیشتر از میزان متوسط بوده است؛ اما در برخی مناطق اصلی بارش‌‌‌ها با کاهش همراه بوده است. به گفته مقامات کشاورزی در این کشور، سطح زیر کشت برنج در هند تاکنون 12‌درصد کاهش یافته است. به‌‌‌دلیل کاهش تولید نیز نگرانی‌ها از کاهش صادرات برنج توسط هند تقویت شده است. هند در ماه مه گذشته نیز برای تامین امنیت غذایی کشور بر صادرات گندم ممنوعیت‌هایی را وضع کرد؛ چراکه به گفته مقامات، موج گرمای بی‌‌‌سابقه به محموله‌‌‌های گندم در برخی استان‌‌‌ها آسیب زده بود. شبه‌‌‌قاره هندوستان حدود 40‌درصد نیاز جهانی به برنج را تامین می‌کند. براساس گزارش بلومبرگ، سطح کشت برنج در این کشور تا اواسط ماه میلادی جاری به 98/ 30میلیون هکتار کاهش یافته، در حالی که سال گذشته 5 میلیون هکتار بیشتر بوده است.

خطر خشکسالی در چین

به گزارش رویترز، چین در خصوص رخداد احتمالی خشکسالی در ادامه سال میلادی جاری هشدار داده است؛ چرا که مقامات درحال مهار آتش‌‌‌سوزی در نواحی اطراف رود یانگ‌‌‌تسه هستند. همچنین متخصصان مربوطه درحال یافتن راه‌‌‌حل‌‌‌هایی برای نجات محصولات آتی از خشکسالی هستند. یکشنبه گذشته نیز هشدار زرد در پی تداوم موج گرمای بی‌‌‌سابقه در هفته‌‌‌های اخیر در اطراف جلگه یانگ‌‌‌تسه اعلام شد. بیشتر از نصف مساحت دریاچه پویانگ، در یکی از نواحی مهم اطراف یانگ‌‌‌تسه در مرکز چین نیز، نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته خشک شده است. همچنین حدود 66رودخانه در نواحی جنوب غربی منطقه پانگ‌کینگ خشک شده‌‌‌اند. چن، یکی از کشاورزان این ناحیه می‌‌‌گوید، امسال حتی خشک‌تر از سال 1960 است. در سال 1960 یکی از شدیدترین خشکسالی‌‌‌ها در کشور چین رخ داد و کشاورزانی همچون چن، محصولات زیادی را از دست دادند.  بارش باران در این منطقه نیز 66‌درصد نسبت به فصل‌‌‌های گذشته کاهش یافته که باعث کاهش رطوبت قابل‌توجه خاک در این نواحی شده است. مسوولان منطقه مرکزی آنوها که منابع آب خود را از جلگه یانگ‌‌‌تسه تامین می‌کند نیز هفته گذشته هشدار دادند که خاک بسیار خشک در این ناحیه به بیش از 88هزار هکتار از زمین‌‌‌ها برای برداشت پاییز آسیب زده است.

براساس آمار اعلام‌شده از سوی این کشور در هفته گذشته، دمای بالای هوا تنها در ماه ژوئیه گذشته باعث زیان اقتصادی به ارزش 73/ 2میلیارد یوآن (400میلیون دلار) در چین شد که بر 5میلیون نفر و 457هزار و 500هکتار زمین تاثیر گذاشته است. چین خود را جزو مناطقی که بسیار تحت‌تاثیر گرمایش جهانی هستند می‌‌‌داند و مقامات این کشور اعلام کرده‌‌‌اند که دما در مناطق مختلف کشور بسیار سریع‌‌‌تر از سایر نقاط جهان در حال افزایش است. معاملات آتی سویای شیکاگو نیز ماه گذشته در کانال 14دلاری نوسان کرد. روز گذشته بهای هر بوشل سویا به قیمت 8/ 14دلار معامله شد. طبق آخرین گزارش‌های وزارت کشاورزی ایالات‌متحده، برخلاف انتظارات مبنی بر کاهش تولید، اما تولید و بازده سویا در سال معاملاتی آینده به بالاترین حد خود رسیده است.

بهای ذرت در معاملات آتی شیکاگو نیز به 6دلار به‌ازای هر بوشل رسید. طبق گزارش‌های وزارت کشاورزی آمریکا، 61‌درصد محصولات در شرایط مساعدی هستند که نسبت به گزارش قبلی این میزان 3‌درصد کاهش داشته است. گرمای شدید و خشکی هوا در زمان کاشت این محصول سبب شده است تا احتمال رخداد مشکلاتی در ماه سپتامبر که زمان برداشت ذرت است، قوت بگیرد.