افت شدید کیفیت گردوهای ایرانی در ۱۴۰۰؛ واقعیت یا دروغ؟

 در ادامه این مقاله، طی مصاحبه‌ای که با آقای مهدیان، یکی از باغداران گردو در شهر سرکان و مؤسس «فروشگاه اینترنتی پوست کاغذی» داشتیم، عوامل مؤثر بر میزان برداشت و کیفیت گردو را بررسی می‌کنیم که هر یک از این عوامل چه تأثیری بر گردوهای پاییز امسال در کشور گذاشته‌اند.

میزان برداشت گردو و کیفیت آن به چه عواملی بستگی دارد؟

درخت‌های گردو در ایران بسته به نوع نهال آن‌ها در شرایط اقلیمی خاصی رشد می‌کنند، اما بیشتر گردوها در مناطق معتدل و سردسیری کوهستانی به رشد مناسب‌تری می‌رسند. به‌طورکلی دو عامل نقش اصلی را در میزان برداشت گردو و کیفیت آن ایفا می‌کنند:

شرایط اقلیمی

درخت گردو در طول خواب زمستانه خود می‌تواند تا دمای ۱۱- درجه سانتی‌گراد را تحمل کند، ولی حداکثر دمایی که پس از شروع رشد آن در فصل بهار می‌تواند تحمل کند حدود ۳- درجه سانتی‌گراد است. پس اگر دمای هوا کمتر یا سردتر از این مقدار باشد، گردو دچار سرمازدگی می‌شود و محصول درخت کاهش می‌یابد. همچنین بالاترین دمایی که گردو در فص‌های گرم تحمل می‌کند، حدود ۳۸ درجه سانتی‌گراد است. پس اگر دمای هوا بالاتر یا گرم‌تر از این مقدار باشد، مغز گردو درون پوست سبز آن عرق کرده، چروک شده و رنگ آن هم تیره می‌شود.

 میزان آبیاری

اگر میزان آبیاری درخت گردو کم باشد، مغز گردو درون پوست چوبی آن چروک و جمع می‌شود و به اصطلاح مغز آن، تمام فضای داخلی پوست گردو را پُر نمی‌کند. از طرفی اگر آبیاری بیش از حد انجام شود، رشد میوه‌های درخت گردو کند می‌شود و طوقه و ریشه درخت دچار آسیب یا بیماری می‌شوند. پس هر نوع تنش آبی می‌تواند منجر به کاهش میزان برداشت و کیفیت گردو شود.

شرایط برداشت گردو در شهرهای مختلف ایران طی پاییز امسال چگونه است؟

به‌طورکلی تمام محصولات کشاورزی امسال مانند گردو، برنج، پسته و... به دلیل کم‌آبی یا خشکسالی و تغییرات دمای هوا، تحت تأثیر گرفته و دچار تنش آبی و تنش دمایی شدند. این عوامل باعث کاهش برداشت و افت کیفیت این محصولات نسبت به سال‌های قبل شده‌اند.

استان‌های اصفهان (مانند شهرهای نجف‌آباد و خوانسار)، شیراز، کرمانشاه، همدان از جمله استان‌هایی هستند که در سال‌های پیش، برداشت گردوی زیادی داشتند، اما امسال به دلیل مواجهه با کم‌آبی و سرمازدگی دچار کمبود برداشت شده‌اند. همچنین کیفیت گردوی آن‌ها هم به دلیل گرمای طولانی هوا کاهش یافته است. البته استان آذربایجان تنها استانی است که امسال میزان برداشت گردوی خوبی داشته و دچار کمبود بار نشده است.

گردو

چه انتظاری باید از کیفیت گردوهای پاییز امسال داشت؟

همان‌طور که در صحبت‌های قبل هم گفتیم، کیفیت گردوهایی که امسال برداشت شدند نسبت به سال قبل کمی افت داشته‌اند. مهدیان، دلایل این افت کیفی را این‌گونه توصیف می‌کند:

● باغ‌هایی که به دلیل کم‌آبی مناطق به قدر کافی آبیاری نشدند، گردوهایی دارند که فیله یا مغز آن‌ها به خوبی در پوست گردو پر نشده است (به این معنا که مغزهای گردو کوچک و کم‌حجم هستند).

● معتدل نبودن آب و هوا باعث شده که در طول روز که هوا گرم است، آبی که برای رشد و پر کردن گردو وارد مغز گردو می‌شود، تبخیر شده و گردو چروک و نارس می‌شود. همینطور اگر مغز گردو پر شده باشد  و این آب وارد مغز گردو شود، باعث عرق کردن آن در فضای بسته پوسته می‌شود و رنگ مغز گردو تیره می‌شود. 

● از طرفی در طول شب که هوا سرد می‌شود، رنگ مغز گردو هم تغییر می‌کند (کمی تیره می‌شود) و دیگر گردوی سفید درجه یک نخواهیم داشت.

هر یک از این تنش‌های آبی یا دمایی در تمام شهرهای ایران حتی در مناطق کوهستانی شهر تویسرکان (که هر سال بهترین گردوی ایران را تولید می‌کند) وجود داشته‌اند و باعث شدند که میزان برداشت گردو و کیفیت گردوی تویسرکان، نسبت به سال‌های قبل خودش کمتر باشد. با این حال، آب و هوای تویسرکان باز هم مناسب‌تر از سایر نقاط کشور است و این یعنی گردوی تویسرکان کیفیت مطلوب‌تری نسبت به کل میانگین گردوی تولیدشده در کشور دارد.

اگر قصد خرید گردو دارید..

این باغدار سرکانی در توصیه برای خرید یک گردوی باکیفیت می‌گوید: «بهتر است امسال مشتریان به جای گردوی پای درخت، به دنبال خرید گردوی خشک باشند؛ چون به دلیل خیس بودن گردوی پای درخت، نمی‌توان نسبت به رنگ و مغز پری آن مطمئن بود. چون حجمی که مغز گردو از خود نشان می‌دهد ممکن است تبدیل به فیله نشده باشد و پس از خشک شدن، چروک یا مکیده شود و رنگ آن هم برگردد.»

پس اگر تمایل دارید که با اطمینان گردوی یک‌دست و با کیفیت بخرید، بهتر است که به جای گردو با پوست چوبی، مغز گردو بخرید.

هموطنان عزیزمان می‌توانند برای دریافت راهنمایی بیشتر و خرید گردو و مغز گردو از طریق وب‌سایت پوست کاغذی یا شماره تلفن آقای مهدیان با ایشان تماس بگیرید.

آدرس وبسایت: Poostkaghazi.com

شماره تماس: 09183104687 -  08134732135

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.