هفته گذشته معاملات بورس انرژی، چهره جدیدی پیدا کرد. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دادوستد هفته گذشته، معامله ۳۰‌هزار و ۳۲۴تن گازوئیل صادراتی شرکت ملی نفت ایران بود؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که دومین معامله مهم و بزرگ آن را باز هم دادوستد ۱۵‌هزار تن گازوئیل صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران تشکیل داد. این دو معامله مهم که جمعا ۴۵‌هزار تن بودند، نشان دادند که باز هم عرضه‌‌‌های جذاب به این بازار بازگشته است و می‌‌‌توان به رونق مضاعف آن بیش از قبل امیدوار بود. این در حالی است که روزهای سرد سال اغلب زمان سنتی عرضه‌‌‌ گازوئیل و حامل‌‌‌های انرژی مشابه آن بوده است. بنابراین می‌‌‌توان انتظار داشت که به‌مرور زمان، عرضه‌‌‌های صادراتی گازوئیل و حتی بنزین در بورس انرژی رونق گیرد.

این معاملات در نهایت موجب شد تا ارزش دادوستد کل در بازار فیزیکی بورس انرژی طی هفته گذشته به ۱۸۰۰میلیارد تومان برسد که اگرچه در ابعاد بورس انرژی چندان برجسته نیست؛ ولی می‌‌‌توان گفت موجب امیدواری‌‌‌های جدیدی در این بازار شده است؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که هفته گذشته را می‌‌‌توان هفته نیمه‌‌‌تعطیل برای معاملات به شمار آورد. نکته دیگر آنکه ارزش دادوستد مردادماه بازار فیزیکی بورس انرژی تاکنون به بیش از ۶۸۰۰میلیارد تومان بالغ شده که با توجه به عرضه‌‌‌های پیش‌‌‌رو در بازار صادراتی، از هم‌‌‌اکنون می‌‌‌توان پتانسیل محسوس افزایش این رقم را برآورد کرد. بورس انرژی ایران امروز میزبان عرضه ۱۹۶‌هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری است؛ به‌طوری‌که ۱۹۰‌هزار تن نفتای شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، حجم عمده عرضه‌‌‌های این روز را تشکیل می‌دهند. این هفته فرآورده‌‌‌های «ته‌‌‌مانده برج تقطیر (اتمسفریک) عمده» و «نفتای سبک» پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و نیز «فول‌‌‌رنج نفتا» و «نفتای سبک» شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

در خصوص عرضه‌‌‌های پرحجم نفتا می‌‌‌توان به دو ویژگی مهم اشاره کرد. اول آنکه حجم عرضه‌‌‌ها بسیار جذاب است و نفتای سبک با حجم ۱۲۰‌هزار تن و فول رنج نفتا با حجم ۷۰‌هزار تن، هر دو از طرف شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. نکته دیگر، قیمت‌های پیشنهادی جذاب آن است که می‌‌‌تواند محرک مهمی برای فروش و حتی رقابت برای خرید این کالاها باشد. در صورت معامله این دو محموله نفتا جمعا با حجم ۱۹۰‌هزار تن می‌‌‌توان انتظار داشت که داده مهمی برای تحلیل حجم و ارزش معاملات مردادماه بورس انرژی در دسترس قرار خواهد گرفت.