p22 copy

پس از اعلام عدم‌افزایش صادرات نفت از سمت عربستان و نگرانی از تامین نیاز جهانی، قیمت این طلای سیاه افزایش پیدا کرد. ترس از رکود جهانی بالاخره بر معاملات داخلی فلز سرخ نیز سایه افکند. یکشنبه گذشته در رینگ داخلی بورس‌کالا 4‌هزار تن کاتد مس عرضه شد. البته تقاضا برای فلز مس در روز یکشنبه 6‌هزار و 600تن بود که اگرچه شاهد برتری تقاضا بر عرضه بودیم؛‌‌‌ ولی نسبت به هفته‌‌‌های گذشته با کاهش 700تنی تقاضا مواجه شد. برخی تحلیلگران علت کاهش تمایل خریداران به فلز مس را واهمه از رکود جهانی‌‌‌ می‌‌‌دانستند. در حالی که در هفته‌های اخیر روند بازار داخلی فلز مس برعکس قیمت‌های جهانی، افزایشی بوده است. برخی ‌‌‌معتقدند بالاخره واهمه از رکود جهانی و همچنین ریسک افت نرخ قیمت‌ها در بازار‌‌‌های جهانی به بازار داخلی نیز سرایت کرده است. یکشنبه هفته جاری هر کیلوگرم مس با قیمت پایه 200‌هزار تومانی معامله شد که نسبت به هفته قبل از آن تغییر جدی نداشت.

از اوایل سال‌جاری معاملات کاتد مس با افزایش چندبرابری تقاضا نسبت به عرضه مواجه شده است. سیاست‌های دولت مبنی بر حذف ارز 4200تومانی، همچنین رشد چندباره بهای آزاد ارز موجب افزایش انتظارات تورمی در جامعه شد که ‌‌‌خود موجب هجوم معامله‌‌‌گران به بازار فلزات صنعتی بوده و فلز مس نیز از این قاعده مستثنی نبود. همچنین اختلاف بهای ارز آزاد و نیمایی در چندماه اخیر سبب شد تا خریداران مختلفی وارد این بازار شوند. برخی فعالان بازار معتقدند، بخشی از افزایش تقاضا ممکن است از سمت خریدارانی باشد که به‌‌‌دنبال کسب سود با استفاده از تفاوت نرخ آزاد و نیمایی ارز بوده‌‌‌اند. در واقع برخی از کارشناسان معتقدند، باوجود اینکه تصمیم حذف ارز 4200تومانی به‌‌‌دلیل جلوگیری از فعالیت‌‌‌های غیر‌مولد و رانت‌‌‌‌‌‌های ایجادشده برای دریافت این ارز گرفته شده است، به‌رغم نظارت بر قیمت ارز نیمایی این ارز نیز همان جایگاه ارز 4200تومانی را پیدا کرده است. البته ثبات بهای آزاد ارز در یک‌ماه اخیر در کانال 30‌هزار تومانی و عدم‌رشد جدی ارزش آن سبب شده است تا کمی این فعالیت‌‌‌ها کاهش پیدا کند. حال باید دید در ماه‌‌‌های پیش‌رو وضعیت بازار ارز آزاد چگونه خواهد بود.

تداوم پیکار غرب با تورم

در بازار جهانی نیز بیم از رکود حکمرانی ‌‌‌می‌‌‌کند؛ ترسی که در هفته‌‌‌های اخیر موجب کاهش قیمت فلزات صنعتی از جمله مس شده است. زمزمه‌‌‌ها در خصوص افزایش نرخ بهره غرب، احتمال رکود را در ذهن تولید‌‌‌گران تقویت کرده و موجب کاهش تقاضا شده است. جمعه گذشته در بورس فلزات لندن، ارزش این فلز به کمترین بهای خود از اوایل سال گذشته میلادی رسید و با نرخ 7‌هزار دلار به ازای هر تن معامله شد؛ اگرچه مجددا تغییر فاز داد.

براساس جدیدترین گزارش وزارت کار آمریکا، باوجود پیش‌بینی اقتصاددانان از تورم 6/ 8درصدی، نرخ تورم در این کشور از مرز 9‌درصد نیز عبور کرد. برخی معتقدند، سیاستگذاران در غرب با توجه به ‌‌‌آمارهای جدید رشد تورم به‌‌‌دنبال افزایش دوباره 75/ 0درصدی نرخ ‌‌‌بهره با محوریت فدرال‌رزرو هستند. کشورهای توسعه‌یافته از اوایل سال‌جاری با رشد بی‌‌‌سابقه تورم مواجه شده‌‌‌‌‌‌اند. افزایش بی‌‌‌رویه قیمت انرژی و اختلال در زنجیره تامین غذایی به ‌‌‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین، سبب رشد پی‌‌‌درپی قیمت‌ها شده است. به‌‌‌نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی در غرب با محوریت فدرال‌رزرو چاره اصلی مبارزه با تورم را افزایش ‌‌‌نرخ بهره ‌‌‌می‌‌‌دانند؛ حتی اگر به قیمت رکود جهانی تمام شود. همچنین صعود ارزش دلار در هفته اخیر به اوج 20سال خود موجب شده است تا سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها خارج شوند و به‌‌‌جای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کامودیتی به نگهداری دلار تمایل داشته باشند که این خود سبب کاهش قیمت در بازار فلزات صنعتی شده است.

سایه دوباره کرونا بر شرق‌‌‌‌‌‌ آسیا

از طرفی گسترش همه‌گیری کووید-19 در چین نیز عامل دیگر افت قیمت‌ها در بازارهای کالایی است. این کشور که خود نیمی از تقاضای مصرفی جهان را پوشش می‌دهد، در ماه اخیر دوباره با افزایش نمونه‌‌‌های مثبت مواجه شده است. سیاست سختگیرانه کرونا صفر در چین اثر بسیار منفی بر رشد اقتصادی این کشور گذاشته است و آمارها نشان می‌دهد که رشد در شرق‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آسیا بدتر از چیزی بوده که تحلیلگران برآورد کرده‌‌‌اند. روز جمعه پانزدهم جولای، رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سه‌‌‌ماه دوم سال 2022 اعلام و مشخص شد که تولید ناخالص داخلی این کشور در این بازه زمانی نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد 4/ 0درصدی داشته است؛ این در حالی بود که طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان برآورد شده بود که در این زمان، تولید ناخالص داخلی چین نسبت به زمان مشابه سال 2021 رشد یک‌‌‌درصدی داشته باشد. حال به‌‌‌نظر می‌رسد با وجود آسیب شدید همه‌گیری بر رشد چین و همچنین وعده رئیس‌جمهور مبنی بر جهش اقتصاد کشور به دوران قبل از کرونا اما تعطیلی‌‌‌ها برای جلوگیری از پیشرفت سویه جدید این بیماری، اولویت شرق آسیاست؛ تصمیمی که بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر بسیاری گذاشته و موجب کاهش تقاضا شدید برای فلزات صنعتی از جمله مس شده است.

تضاد عرضه و تقاضا

از طرفی باوجود کاهش جهانی تقاضا برای فلز مس عرضه آن افزایش یافته است. خبرها حاکی از آن است که در آمریکای لاتین، تولید معادن مس لاس‌‌‌ماباس در پرو پس از اعتصابات دوماهه  اخیر به سطح عادی خود رسیده است.  این معادن که ‌‌‌به‌‌‌دلیل اعتصابات محلی مبنی بر استفاده صنایع از زمین‌‌‌های تحت پوشش افراد محلی تعطیل شده بود، با اتمام اعتراضات به روند سابق خود بازگشت که موجب افزایش عرضه کاتد مس در بازارهای جهانی شد. همچنین براساس تازه‌ترین گزارش گروه مطالعاتی بین‌‌‌المللی، ظرفیت معادن مس جهان در نیمه ابتدایی سال میلادی جاری با افزایش 5درصدی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته همراه بوده است.