Untitled-4 copy

خریدهای هیجانی و انتظارات متناقض نسبت به آینده بازار ارز همچنان موجب برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ داخلی بورس‌کالا شد؛ به گونه‌‌‌ای که چهارشنبه گذشته، باوجود عرضه 1850تنی میلگرد از سمت یکی از نوردکاران مطرح کشور، تقاضا برای این مقاطع طویل فولادی حدود سه‌برابر و در محدوده 5‌هزار تنی بود. میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم میلگرد در معاملات روز چهارشنبه به حدود 15‌هزار تومان رسید که نسبت به خرید‌های هفته قبل از آن در بورس‌کالا افزایش 300تومانی داشته است. با توجه به معاملات شمش فولادی در هفته گذشته که در محدوده قیمتی 13‌هزار و 850تومانی قرار داشته است و همچنین پیروی قیمت میلگرد از بهای شمش فولاد، معاملات مقاطع فولادی در محدوده قیمتی 17‌هزار تومان قرار داشته است؛ چرا که کارخانه‌ها در محاسبه قیمت میلگرد هزینه حدود 1800 تا 2‌هزار تومانی برای تبدیل و سود شمش فولاد به میلگرد را در نظر می‌‌‌گیرند. همچنین با محاسبه هزینه 500تومانی برای حمل‌ونقل به قیمت 17هزارتومانی برای هر کیلوگرم میلگرد می‌‌‌رسیم.

برخی کارشناسان بازار معتقدند، به‌‌‌دلیل شایعات مربوط به واردات میلگرد روسی به بازار داخلی و همچنین نزدیک شدن به پایان تیرماه و آغاز مرداد که نوید کاهش قطعی برق کارخانه‌ها را ‌‌‌می‌‌‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که بازار روزهای آرامی را در هفته‌‌‌های آتی طی خواهد کرد و بهای آن تنها در محدوده قیمتی 16‌هزار و 500 تا 17‌هزار تومان نوسان ‌‌‌می‌‌‌کند. به‌‌‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی فلزات صنعتی و فولاد که به تبع آن موجب سقوط قیمت میلگرد شده، بخش صادراتی نیز رونق نداشته است؛ چرا که صادرات برای تجار داخلی سودی ندارد و تولیدکنندگان داخلی انگیزه‌‌‌ای برای تقاضای بیشتر میلگرد به‌منظور صادرات ندارند. برخی تحلیلگران نیز دلیل سکون در بازار را ثبات در بازار ارز داخلی در هفته‌‌‌های اخیر می‌‌‌دانند و معتقدند، اگر بهای آزاد ارز همچنان در کانال 30هزارتومانی قرار داشته باشد، این ثبات ادامه داشته و نگرشی مبنی بر افزایش قیمت‌ها در بازار وجود نخواهد داشت.

البته اگر قیمت ‌‌‌آزاد ارز به‌‌‌دلایل مختلف همچون پیامدهای مذاکرات برجام یا انتظارات تورمی دچار التهاب شود، موجب خریدهای هیجانی در بازار شده که این امر می‌‌‌تواند سبب افت‌وخیر قیمت‌ها در بازار میلگرد شود. البته روز گذشته با وجود افزایش جزئی در بهای آزاد ارز  تقاضایی برای میلگرد در بازار آزاد نبود و پیش‌بینی برخی کارشناسان این است که در هفته جاری این مقاطع طویل فولادی زیر قیمت 17‌هزار تومانی معامله ‌‌‌شود و افزایش بهای ارز نیز نتواند بر تقاضای میلگرد از سمت تولیدکنندگان داخلی اثر بگذارد. حال باید دید که معاملات شمش فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا طی هفته جاری به ‌‌‌چه صورت است. برخی فعالان در قیمت‌های فولاد در هفته جاری تغییری را پیش‌بینی نمی‌‌‌کنند و معتقدند که بهای فولاد در کانال 13‌هزار و 800تومانی باقی‌‌‌ می‌‌‌ماند که باوجود تقاضای کم تولیدکنندگان موجب معامله میلگرد زیر قیمت 17‌هزار تومان می‌شود.

 احتمال تناسب بهای تیر آهن و میلگرد

بازار تیرآهن اما برخلاف میلگرد روند افزایشی را در پیش گرفته است. قیمت تیرآهن در ماه‌‌‌های اخیر پایین‌‌‌‌‌‌تر از بهای میلگرد بوده است؛ اما برخی فعالان بازار این ارزش‌‌‌گذاری را غیرمنصفانه دانسته و معتقدند باوجود اینکه قیمت‌گذاری میلگرد و تیرآهن براساس ارزش فولاد است و حتی تبدیل فولاد به تیرآهن بسیار هزینه‌‌‌برتر از فرآیند تبدیل شمش فولادی به میلگرد است، پس باید بهای آن بیشتر از میلگرد باشد. اما وجود تنها چهار عرضه‌کننده اصلی تیرآهن در بازار و همچنین تقاضای کم این محصول موجب شده است تا قیمت‌گذاری دستوری بتواند بر معاملات تیرآهن تاثیر‌گذار باشد و مانع افزایش قیمت آن شود. حتی برخی کارشناسان معتقدند، ارزش‌‌‌گذاری تیرآهن در ماه‌‌‌های اخیر برای کارخانه‌ها موجب ضرر نیز شده است.  البته در هفته‌های اخیر قیمت تیرآهن در کانال افزایشی قرار داشته، به‌طوری که در ابتدای این هفته با افزایش هزار تومانی در محدوده قیمتی 17‌هزار تومانی قرار گرفته است.

تداوم رکود در شرق

در بازار جهانی اما سایه رکود بر بازار فلزات صنعتی همچنان سنگینی می‌کند و معاملات میلگرد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بهای میلگرد به ازای هر تن در بازار داخلی چین به محدوده قیمتی 3‌هزار و 900یوآن رسیده که پایین‌ترین نرخ از ماه نوامبر سال میلادی گذشته است. باوجود افزایش جزئی تقاضا در شرق آسیا در ماه اخیر به‌‌‌دلیل بازگشایی‌‌‌های مجدد و رفع محدودیت‌های کرونایی و تصمیم چین برای بازگشت رونق این کشور به دوران قبل از همه‌گیری کووید-19، همچنان واهمه تولیدکنندگان از رکود، دامن‌‌‌گیر اقتصاد چین شده است. افزایش مجدد کیس‌‌‌های مثبت کرونا در شانگهای که موجب اعمال محدودیت‌های جدید در این ناحیه شده است، همچنین بیم از رکود جهانی به‌‌‌دلیل افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی در غرب با محدودیت فدرال‌رزرو به دلیل مهار تورم از عوامل اصلی کاهش‌های پی‌‌‌درپی قیمت میلگرد است. البته علاوه بر چشم‌انداز نزولی در بازار جهانی، جنگ روسیه و اوکراین نیز بر کاهش تقاضا در شرق ‌‌‌آسیا موثر بوده است.

ترس از کمبود عرضه موجب شد تا کارخانه‌های چینی در ماه‌‌‌های اخیر موجودی‌‌‌های انبارهای خود را تجدید کنند. این افزایش موجودی نیز سبب شده است تا این کارخانه‌ها در کوتاه‌مدت تقاضای خود را کاهش دهند که باعث افت قیمت‌های پیاپی میلگرد شده است. رکود در بازار مسکن چین از دیگر عوامل برتری عرضه بر تقاضا در این کشور است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد چین با بسته‌‌‌های محرک اقتصادی دولت در بخش زیرساخت‌‌‌ها در نیمه‌دوم سال 2022 تقویت شود؛ اما بسیاری انتظار دارند رکود بازار مسکن تا پایان سال ادامه داشته باشد و بهبود تقاضای فولاد در شرق آسیا تا سطح متوسط بماند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مازاد عرضه فولاد در چین نه‌تنها تا نیمه دوم سال 2022 ادامه دارد، بلکه در سال‌های پیش‌‌‌رو نیز عاملی منفی و تاثیر‌گذار در این کشور خواهد بود.