چشم‌انداز کاهشی ارز چینی

 آسیب داخلی شیوع کرونا در چین

در ماه آوریل، خرده‌فروشی در چین ۱۱ درصد کاهش داشته که این کاهش فروش، از ماه مارس سال ۲۰۲۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. به دلیل اعمال محدودیت‌های بهداشتی در پی شیوع کرونا مانند قرنطینه برخی مناطق، میزان تولیدات کارخانه‌های چینی در آوریل، ۹/ ۲ درصد کاهش داشته که این مورد هم بیشترین کاهش تولیدات صنعتی از فوریه سال ۲۰۲۰ است. این میزان کاهش تولیدات در شهرهای بزرگ چین بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. در شانگهای تولیدات صنعتی حدود ۱۴ درصد کاهش یافته و این عدد در مناطق شمال شرقی چین به ۱۶ درصد نیز می‌رسد. به‌طور کلی خرده‌فروشی در شهرهای بزرگ چین حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. اما این تنها بخشی نیست که در چین آسیب دیده، در بخش انرژی، تولید نفت سنگین چین در آوریل نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته و تولید انرژی هم حدود ۳/ ۴ درصد کاهش یافته است. شرایط اقتصادی در چین به‌گونه‌ای جلو می‌رود که شاخص‌های تولیدی این کشور درحال بازگشت به دوران اوایل شیوع ویروس کرونا هستند.

در بخش خدمات، درآمد خدمات مربوط به پذیرایی مانند رستوران‌ها بیشترین کاهش را داشته است، زیرا بسیاری از مراکز ارائه‌دهنده این خدمات به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد طرف مصرف و تقاضای کالاها به‌شدت آسیب دیده است. برای مثال میزان فروش خودرو در ماه آوریل نسبت به ماه گذشته ۴۷ درصد کاهش داشته است. میزان فروش املاک ۴۶ درصد کاهش داشته که این میزان کاهش از سال ۲۰۱۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این موارد موجب شده احتمال دستیابی دولت چین به رشد اقتصادی ۵/ ۵ درصد در سال جاری کمرنگ‌تر شود.

 آسیب شیوع کرونا بر بازارها در چین

چنانچه چین نتواند شیوع این ویروس را کنترل کند، بخش بزرگی از زنجیره تولید و تامین کالاها در این کشور آسیب خواهد دید که می‌تواند به تورم جهانی دامن بزند. دولت‌ها هرچند در کنترل تورم ناشی از تقاضا موثر باشند، نمی‌توانند روی تورم ناشی از عرضه اثر گذاشته و احتمالا کنترل تورم را از دست خواهند داد.  علاوه بر این موضوع، شیوع کرونا می‌تواند به‌شدت بر ارزش یوآن نیز موثر باشد. تحلیلگران Investment Bank انتظارات خود را نسبت به ارزش یوآن در آینده برای دومین بار در سال جدید تغییر دادند. این تحلیلگران عقیده دارند که یوآن سال جاری را با ارزش ۷/ ۶ واحد به ازای هر دلار به پایان خواهد رساند. این تصمیم در پی آن گرفته شده که عوامل متعددی از جمله رشد کرونا و سیاست‌های ضدتورمی آمریکا به‌شدت یوآن را تحت تاثیر قرار خواهند داد.