به گزارش رویترز، رشد صادرات چین در ‌ماه آوریل، با کاهش مواجه بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چراکه محدودیت‌های شدید ناشی از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گسترده، تولید کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را متوقف کرده و تقاضای داخلی را کاهش داده و به مشکلات اقتصادی گسترده منجر شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است.

داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات چین ۲/ ۳‌درصد نسبت به سال‌گذشته رشد داشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که نسبت به رشد ۷/ ۱۴درصدی گزارش‌شده در ‌ماه مارس به‌شدت کاهش پیدا کرده است، این روند کندترین سرعت رشد چین از ژوئن ۲۰۲۰ بوده است.

همچنین بر اساس ارقام پیش‌بینی شده، واردات در‌ ماه آوریل با کاهش سه‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل مواجه خواهد بود که بیشترین کاهش از‌ ماه می‌۲۰۲۰ خواهد بود.

ارقام پایین رشد صادرات چین نشان می‌دهد که بخش تجارت چین که حدود یک‌سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در حال از دست دادن شتاب حرکت خود است، زیرا قرنطینه گسترده در سراسر کشور زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تامین در مراکز بزرگی مانند شانگهای را مختل کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به کندی رشد صادرات چین منجر شده است. چانگ ران، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقات ژیکسین، گفت: شیوع ویروس در چین منجر به مشکلات بزرگی در زنجیره تولید و زنجیره تامین شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.

جولیان ایوانز‌پریچارد، اقتصاددان حوزه چین در شرکت «کپیتال اکونومیکس» گفت: شدیدترین کاهش در حجم محموله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارسالی به اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده بود، جایی که تورم بالا درآمد واقعی خانوار را تحت‌فشار قرار داده است. این کاهش همچنین به‌ویژه در بخش صادرات لوازم الکترونیک مشهود بود، چراکه نشان‌دهنده کاهش بیشتر تقاضا برای کالاهای چینی است.

تلاش‌های گسترده پکن برای مهار شیوع کووید-۱۹ در دو سال‌اخیر باعث مسدود‌شدن راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بنادر، محدود‌شدن فعالیت در ده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شهر از جمله شانگهای شده است.

اطلاعات به‌دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمده نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در‌ ماه آوریل با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت، کاهش فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، نگرانی‌ها از کندی شدید رشد صادرات را افزایش می‌دهد، چراکه این اتفاق می‌تواند به رشد جهانی نیز ضربه بزند. از طرفی هم اجرای سیاست «کووید صفر» از سوی دولت چین که با اجرای قرنطینه گسترده شانگهای اجرا شد، در کاهش رشد صادرات چین موثر بوده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.

شی شینیو، مدیر بخش تجارت خارجی یک مرکز تجارت کالا در چین در این‌باره گفت: اکنون تنها ۲۰ تا ۵۰‌درصد از فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این کشور به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید باز هستند.  شی همچنین گفت: «تقاضای کم برای واردات کالا، در چرخه اقتصادی نزولی کشور و شیوع کووید رخ داد. زندگی در حال‌حاضر به اندازه کافی برای ما سخت است. شرایط مانند این است که وقتی باران می‌بارد سقف ما نشتی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد.‌»

با توجه به اینکه نرخ بیکاری در این کشور به بالاترین حد خود در دو سال‌اخیر رسیده است، مقامات چینی قول کمک بیشتری برای گسترش اعتماد و جلوگیری از نابودی مشاغل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

از طرفی برخی تحلیلگران در مورد افزایش خطرات رکود هشدار می‌دهند و می‌گویند اگر پکن سیاست کووید‌صفر را متوقف نکند، سیاستگذاران باید محرک بیشتری برای رسیدن به هدف رشد رسمی در سال‌۲۰۲۲ یعنی حدود ۵/ ۵‌درصد ارائه کنند.  با این حال، نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کمی از ترک سیاست کووید‌صفر توسط دولت وجود دارد. رهبران ارشد این کشور هفته گذشته گفتند که به سیاست «کووید صفر» خود ادامه خواهند داد و همین امر نگرانی‌ها در مورد رکود شدیدتر اقتصادی را برانگیخت.

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد مرکز مدیریت دارایی پین‌یوینت، گفت که انتظار ندارد رشد صادرات در‌ماه مه افزایش یابد، زیرا مشکلات عرضه همچنان ادامه دارد. ژانگ در ادامه گفت: کاهش واردات یک سیگنال است، زیرا واردات قطعات توسط شرکت‌ها احتمالا مختل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است؛ بنابراین از سرگیری تولید در این مرحله بسیار کند است.

رویترز همچنین پیش‌بینی کرد که چین در‌ ماه آوریل مازاد تجاری ۶۵/ ۵۰‌میلیارد دلاری که بیشتر از ۳۸/ ۴۷میلیارد دلار در‌ماه مارس است را تجربه خواهدکرد.