توسعه «بارز» در گرو تامین مالی 1000 میلیارد تومانی

برنامه برای تبدیل‌شدن  به یکی از  ۱۰۰ شرکت برتر تایر دنیا

در همین راستا سرپرست «گروه صنعتی بارز» می‌گوید: حدود ۳۰ سال پیش فعالیت را با تولید لاستیک بایاس آغاز و به مرور با توسعه فعالیت‌ها دو مجموعه با ظرفیت اسمی‌۹۰ هزار تن در کرمان و ۳۶ هزار تن در کردستان به این شرکت اضافه شد که هم اکنون این واحد‌ها به‌رغم مشکلات فراوان با تمام ظرفیت در حال تولید هستند. جمال میرزایی با بیان مطلب فوق به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌افزاید: سه طرح توسعه در کرمان، کردستان و لرستان منتظر تخصیص جزو طرح‌های سال جاری محسوب می‌شود که نیازمند اعتبارات بانکی است. در بین موارد ذکر شده مجموعه جدید کرمان از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت است. این مجموعه دارای ظرفیت ۴۴ هزار تن (که فاز اول ۲۰ هزار تن و فاز دوم ۲۴ هزار تن است) بوده و انتظار داریم فاز اول این مجموعه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد که هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مورد بعدی مربوط به طرح تولید تایر با ظرفیت ۱۵ هزار تن در کردستان است که با این اقدام ظرفیت آن به ۵۰ هزار تن خواهد رسید. علاوه بر موارد ذکر شده تولید ۵۰ هزار تن در الیگودرز لرستان نیز در حال پیگیری است. به طور کلی برنامه این شرکت قرار گرفتن در لیست ۱۰۰ شرکت برتر دنیا در حوزه تولید تایر است.

تولید ۴۶ درصد تایر کشور توسط «بارز»

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۳۰۰ هزار تن تایر تولیدی کشور ۴۶ درصد آن مربوط به شرکت بارز است، می‌افزاید: در حال حاضر عمده خلأ تولید کشور در بخش مربوط به تولید تایر رادیال باری است و مقرر شده حدود ۸۰ درصد طرح‌های توسعه این شرکت بر این بخش متمرکز شود. میرزایی در خصوص چالش‌های موجود و انتظارات از دولت برای رفع مشکلات می‌گوید: تصمیماتی که توسط دولت گرفته می‌شود می‌تواند ادامه حیات شرکت‌ها را دچار آسیب‌های گاه جبران‌ناپذیری کند و طبیعی است شرکتی با این ظرفیت چنان که به حال خود رها شود، برای قرار گرفتن در مسیر توسعه با مشکلات پیچیده‌ای مواجه خواهد شد.

آزاد سازی صادرات برای پرداخت مطالبات دولت

سرپرست «گروه صنعتی بارز» در ادامه به موضوع صادرات اشاره کرده و می‌افزاید: صادرات تایر از دی سال ۹۷ به خاطر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه از طرف دولت ممنوع شد تا تولیدات در داخل کشور عرضه شود. از طرفی در آن زمان تامین تایر در داخل کشور سخت شده بود و نیاز به تولید افزایش یافته بود. این اتفاق تا ۱۳۹۹ ادامه پیدا کرد و انتظار می‌رفت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت تایر، صادرات آزاد می‌شد. این ارز و سیاست حمایتی برداشته شد اما قیمت‌گذاری دستوری و صادرات همچنان ممنوع باقی ماند. با رایزنی‌ها قرار شد صادرات ۱۰ درصد تایرهای سواری و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی آزاد شود که به‌رغم دریافت مجوز، به خاطر طولانی بودن ساز و کار اداری کماکان محموله‌ای صادر نشده است. این در حالی است که صادرات برای ما ضروری است. وی با تاکید بر اینکه از عمده‌ترین دغدغه‌های این شرکت صادرات است خاطر‌نشان می‌کند: بعد از ممنوعیت صادرات این شرکت بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست داد. بنابراین طبیعی است که ورود مجدد تایر بارز به عرصه محصولات در سطح جهانی با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

25 (13) copy

چرا صادرات برای بارز ضروری است

میرزایی در ادامه به دلایل ضرورت صادرات اشاره  و عنوان می‌کند: یکی از دلایل عمده این است که مجموعه لاستیک بارز کردستان با ارز هزار و 3 هزار تومان ایجاد شده است، اما امروز باید با ارز نیمایی تسویه شود و این رقم بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان است که باید ظرف سه سال آینده به صندوق توسعه ارزی پرداخت شود. طبیعی است که با توجه به ارزی بودن تسهیلات اخذ شده، بازپرداخت آن باید از طریق درآمد ارزی حاصل از صادرات انجام می‌شد، اما از آنجا که صادرات ممنوع شده این موضوع مسکوت مانده و با مشکل عمده‌ای برای پرداخت مواجه هستیم. موضوع دومی‌ که ضرورت صادرات را الزامی ‌می‌کند، میزان و حجم تولید است. امروز 130 هزار تن تایر توسط بارز تولید می‌شود و با توجه به اینکه می‌خواهیم این عدد را به بالای 200 هزار تن در سال برسانیم باید افزایش مشتری‌ها را به طور جدی دنبال کنیم و صادرات راه حلی بسیار مهم است. نکته سوم اینکه باید نگاه کیفی داشته باشیم و این کار جز با رقابت با کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست. قطعا اگر نگاه ما فقط به تامین نیاز داخلی باشد، در بحث کیفیت حرفی برای گفتن نخواهیم داشت، اما با صادرات، رقابت بین‌المللی و مباحثی مانند ایی مارک هم جدی گرفته می‌شود. هم‌اکنون در عرصه داخلی این مباحث مد نظر قرار نمی‌گیرد چون هزینه‌بر است. بنابراین صادرات باید آزاد شود تا به نفع تولیدکننده  و مصرف‌کننده تمام شود. حتی اگر در شرایط خاص هم قرار می‌گیریم، باید راهی برای آن پیدا کنیم. امروز بعد از سه سال ممنوعیت صادرات، باید مجدد بازاریابی کنیم و به این منظور هزینه‌های هنگفتی متحمل می‌شویم چرا که بازارهای ما را چین در اختیار قرار گرفته است.

کاهش وابستگی با تولید مواد اولیه

سرپرست «گروه صنعتی بارز» ادامه می‌دهد: مجموعه بارز به دلیل گستردگی، مصرف مواد اولیه بالایی دارد و با توجه به اینکه تولید این مواد در کشور انحصاری و از طرفی واردات این مواد با منع قانونی مواجه است، مشکلاتی برای تامین مواد اولیه داریم. وی تاکید می‌کند: اگرچه در سه ماه اخیر به‌رغم کمبود مواد اولیه میزان تولید کاهش نداشته، اما نتوانستیم با تمام ظرفیت فعالیت کنیم؛ به طور مثال ما حدود هزار تن کائوچو به صورت امانی در سه ماه اخیر برای جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید تهیه کرده‌ایم. همچنین در بحث قطعه‌سازی نیز مقدمات فعالیت فراهم شده و امیدواریم در سه ماه آینده به نتیجه برسد.

تولید لاستیک‌های خاص در سال جاری

میرزایی عنوان می‌کند: در نظر داریم همزمان با افزایش میزان تولید، در گروه‌های محصولی مختلف ورود کرده و تایرهای خاص از جمله تایرهای دامپتراک، راهسازی و صنعتی را تولید و به بازار عرضه خواهیم کرد. وی در ادامه در خصوص تفاوت‌های کیفی محصولات بارز می‌گوید: لاستیک‌های تولیدی این شرکت از کیفیت مناسبی برخوردار است که استانداردهای اروپایی را به راحتی کسب می‌کند. وی از علل کیفیت بالای محصولات، صادرات‌محور بودن به ویژه به کشورهای آسیای میانه و  اتوماسیون بودن تولید‌ات  را برشمرد. به گفته وی با توجه به حجم 50 درصدی تولیدات کشور قطعا باید تلاش بیشتری نسبت به سایر تولید‌کننده‌ها برای جذب مشتریان داشته باشیم. به این منظور برخی از دستگاه‌های قدیمی ‌را با دستگاه‌های مدرن جایگزین کرده‌ایم. تا محصولات این شرکت به لحاظ یونیفرم بودن و بالانسینگ در سطح استانداردهای بالایی قرار گیرد. به هر روی با وجود اینکه لاستیک‌های این شرکت گران‌تر از سایر تولیدکننده‌ها است، اما مشتریان با علم به اینکه لاستیک‌های بارز طول عمر بیشتری دارند، با  رضایت هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

تامین مالی 1000 میلیارد تومانی با انتشار اوراق

این تولید‌کننده همچنین به موضوع ورود به بورس برای تامین مالی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در بازارهای مالی و پولی، موضوع انتشار اوراق را دنبال می‌کنیم. چرا که گروه صنعتی بارز از کمبود نقدینگی آسیب دیده است. یکی از راهکارها ورود به بحث اوراق مرابحه یا اجاره است که انتشار اوراق به میزان هزار میلیارد تومان در دستور کار است و امیدواریم در سه ماه آینده بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را تامین کنیم. همچنین افزایش 400 میلیاردی سرمایه را برای گروه صنعتی کرمان در نظر داریم که گزارش توجیهی انجام شده است و مراحل پایانی را طی می‌کند که چنانچه مجوز شستا را بگیریم، اجرایی می‌شود.

افزایش تولید به 250 هزار تن

وی در مورد چشم‌انداز صنعت تایر با توجه به مشکلات موجود و چالش‌های صادرات عنوان می‌کند: در حال حاضر مجموع تولید تایر در کشور حدود 300 هزار تن است، در حالی که به نظر می‌رسد طی دو سال آینده در مجموع نیاز کشور به 450 هزار تن برسد. این فاصله 150 هزار تنی بین تولید و بازار مصرف باید پاسخ داده شود. ما در نظر داریم ظرف 5 سال آینده تولیدمان را به 250 هزار تن افزایش دهیم و قطعا برای بازار مصرف مشکلی نخواهیم داشت. میرزایی در پایان می‌گوید: آن چیزی که فعالیت را برای تولیدکننده سخت کرده این است که صنعت تایر به نسبت سایر صنایع سود‌آوری ندارد و این مساله باعث شده تا نگاه دولتمردان به این صنعت کمرنگ باشد. به طور نمونه در مجموعه شستا مجموعه‌های پتروشیمی ‌به مراتب سودآورتر است، اما به هر حال این صنعت ویژگی‌های خاص خود را دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. نکته دیگر اینکه در 10 سال گذشته میزان تولید رشد چندانی نداشته و این مساله خلأ بیشتری را به وجود آورده که نیازمند افزایش تولید است و مجموعه تایر بارز به عنوان سکاندار این صنعت، باید این خلأ را بیش از سایر شرکت‌ها جبران کند.