روی، در آستانه جهش قیمت

کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و افت قیمت، دو اتفاق مهم بازار فلز روی است. قیمت این فلز، این هفته همراستا با عقبگرد قیمتی سایر کالاهای پایه صنعتی در مسیر کاهش نوسان داشت؛ این در حالی بود که موجودی روی قابل تحویل در انبارهای بورسی رو به اتمام است و این موضوع می‌‌‌تواند ورق را در این بازار برگرداند و جهش قیمتی را برای این فلز رقم بزند؛ اتفاقی که مشابه آن هفته‌‌‌های قبل در بازار نیکل تجربه شد و بهای این فلز ظرف یک‌روز جهش ۵/ ۲برابری داشت. کاهش تولید روی در اروپا به دلیل صعود نرخ برق و محدودیت در عرضه شرکت‌های بزرگ معدنی تولیدکننده این فلز همچون گلینکور از مهم‌ترین دلایل کاهش موجودی روی قابل تحویل در انبارهای بورسی است. کاهش موجودی روی باعث شده است تا پریمیوم معاملات روی به حدود ۲۰۰دلار به‌ازای هر تن صعود کند که بیشترین میزان پس از سال ۱۹۷۷ است. با وجود این، همچنان سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار این فلز غلبه دارند؛ به نحوی که این فلز در معاملات فروش نقدی بورس فلزات لندن در روز ۲۴ ژوئن با قیمت ۳‌هزار و ۵۴۰دلار به فروش رفت که کمترین نرخ فروش آن ظرف پنج‌ماه اخیر است.

سیگنال منفی مس از اقتصاد رو به زوال

مس این هفته کانال ۹‌هزار دلاری را هم از دست داد و تا کف کانال ۸‌هزار و ۲۸۰دلاری عقب نشست. زمان زیادی از روزهایی که فلز سرخ در کانال ۱۰‌هزار دلاری به فروش می‌‌‌رفت نمی‌‌‌گذرد. نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش رشد اقتصاد جهانی، مهم‌ترین دلیل افت نرخ این فلز در هفته‌‌‌های اخیر است. همبستگی نوسان قیمتی مس با رشد اقتصاد جهانی به مراتب بالاتر از سایر فلزات است؛ از همین رو از آن به‌عنوان دکتر مس هم یاد می‌کنند. پررونق بودن معاملات فلز سرخ می‌‌‌تواند بیانگر وضعیت مطلوب اقتصاد جهانی باشد. این هفته اعتصابات کارگری در شیلی به‌‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی مس در دنیا هم شروع شد. بی‌‌‌توجهی بازار به این سیگنال مهم مثبت بیانگر بروز عدم‌اعتماد جدی به اقتصاد جهانی است.

آلومینیوم در کف قیمت ۱۱ماهه

آلومینیوم هم این هفته کاهشی بود و تا ۲‌هزار و ۴۳۶دلار عقب نشست. اگرچه آلومینیوم هم از تبعات افول اقتصاد جهانی در امان نماند؛ اما احتمال ایجاد جریان افزایشی در این بازار با جهش دیگر در نرخ انرژی پس از آغاز تحریم گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا وجود دارد.  صعود شاخص دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره در این کشور از دیگر دلایلی است که از عقبگرد قیمتی فلزات در هفته‌‌‌های اخیر حمایت کرده است. بهای فلزات صنعتی در دنیا براساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، افزایش ارزش دلار نسبت به سایر ارزها طبیعتا کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی کالاهای پایه را به همراه دارد؛ بنابراین زمینه‌ساز عقبگرد قیمتی خواهد بود.