به گزارش بلومبرگ، وست تگزاس اینترمدییت به سمت ۱۰۴دلار بر بشکه حرکت کرد زیرا سرمایه‌‌گذاران در مورد تاثیر نرخ بهره بسیار بالاتر آمریکا نگرانند و در همین حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) قرار است چهارشنبه در برابر کنگره در مورد تلاش خود برای مهار تورم شهادت دهد که با سریع‌‌ترین نرخ در دهه‌‌های اخیر بالا رفته است. بهای نفت شاخص برنت ساعت ۱۵:۵۰ چهارشنبه به وقت تهران با ۵۶/ ۴دلار کاهش معادل ۰۶/ ۴درصد، ۱۱۰دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت وست تگزاس اینترمدییت هم ۱۶/ ۵دلار برابر با ۷۱/ ۴درصد پایین رفت تا در سطح ۳۶/ ۱۰۴دلار بر بشکه معامله شود. پس از جهش نفت با وقوع جنگ روسیه در اوکراین، بازارهای آتی با کمبود نقدینگی مواجه بوده‌‌اند و حفظ قراردادهای آتی به پایین‌‌ترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسیده است؛ امری که قیمت‌‌ قراردادهای با سررسید نزدیک را نسبت به نوسانات بزرگ آسیب‌پذیر کرد. شاخص نفت آمریکا همچنین دیروز (چهارشنبه) برای اولین مرتبه از ژانویه به زیر روند متوسط حرکتی ۱۰۰روزه خود رسید که فشار تکنیکالی روی این بازار وارد آورد.

قیمت‌‌های آتی برای دومین بار طی ۴ جلسه معاملاتی اخیر به‌‌شدت ریزش کردند. نفت خام در هفته گذشته متزلزل بود و روز جمعه ۸/ ۶درصد سقوط کرد. یکی از منابع مطلع گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار است یک دوره تعلیق موقت مالیات بنزین را درخواست کند. این اقدام پس از آن در حال شکل گرفتن است که متوسط بهای خرده‌‌فروشی بنزین در ماه جاری میلادی از ۵ دلار بر گالن عبور کرد. این سوخت از ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است. نفت در حال حرکت به سمت اولین کاهش ماهانه از نوامبر است و نگرانی‌‌ها درباره کندی رشد اقتصادی، آثار جنگ در اوکراین را جبران می‌‌کند. غول نفتی اکسون موبیل در هفته جاری هشدار داد که بازار نفت ممکن است برای سال‌‌ها با محدودیت عرضه نسبت به تقاضا همراه باشد. در همین حال، گروه ویتول به عنوان بزرگ‌‌ترین شرکت تجارت نفت مستقل جهان گفته تقاضا در چین افزایش می‌‌یابد. همزمان، حاشیه سودهای فزاینده مانند یک محرک برای پالایشگران، آنها را به خرید هر بشکه نفتی که بتوانند، ترغیب می‌‌کند.

 وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در ING Groep NV در سنگاپور گفت: «آثار کلان گسترده‌تر اخیرا جهت قیمت نفت را تعیین کرده است. با این حال، اساسا بازار همچنان سازنده است. موازنه نفت برای باقیمانده سال به سمت محدودیت عرضه حرکت می‌کند، در حالی که در کوتاه‌مدت حاشیه‌ سودهای قوی پالایشگاه‌ها باید از تقاضای نفت خام حمایت کند.» سقوط روز چهارشنبه در حالی رخ داد که سایر کامودیتی‌‌ها و همین‌طور دارایی‌‌های پرریسک به‌‌طور کلی، نیز جایگاه قیمتی خود را از دست دادند. مس و سنگ آهن و همچنین ارزش سهام کاهش یافتند. مانع دیگر برای قیمت نفت خام تقویت شاخص دلار بود که واردات را برای دارندگان ارزهای دیگر پرهزینه‌‌تر می‌‌کند. گلدمن ساکس در یادداشتی می‌گوید: «سرمایه‌گذاران باید به خاطر داشته باشند که کندی رشد اقتصادی ناشی از (افزایش نرخ بهره توسط) فدرال رزرو صرفا تخفیف کوتاه‌مدت نشانه بیماری یعنی تورم است و نه درمانی برای مشکل (بازار نفت) که کمبود سرمایه‌گذاری است.»