p22 copy

سیگنال نفت به بازار روغن‌موتور

جهش قیمتی در بازار نفت، زمینه صعود قیمت لوب‌‌‌کات در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را فراهم کرد و به این ترتیب، ترکش‌‌‌های جنگ میان روسیه و اوکراین، دامن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان روغن‌موتور در کشور را گرفت. لوب‌‌‌کات ماده اولیه مصرفی در تولید روغن‌‌‌موتور است. در حالی قیمت فروش روغن‌موتور توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام می‌شود که نرخ لوب‌‌‌کات به‌‌‌عنوان ماده اولیه آن در بازار رقابتی بورس‌کالا تعیین می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا نوسانات قابل ملاحظه قیمتی، تولیدکنندگان این محصول را دچار چالش کند.

جهش نرخ لوب‌‌‌کات در سال‌جاری باعث شد تا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز رشد 25درصدی قیمت روغن‌موتور را در هفته‌‌‌های اخیر بدهد. این رشد نرخ اگرچه برای مصرف‌کننده رقمی قابل ملاحظه است؛ اما با توجه به افزایش هزینه تولید لاجرم بوده است. در این شرایط، اگر نفت همچنان در مسیر صعود نرخ در بازار جهانی قدم بردارد، باید منتظر استمرار روند رو به رشد قیمت لوب‌‌‌کات بود که این موضوع نیز گرانی بیشتر روغن‌موتور در بازار داخل را رقم خواهد زد.

صعود 100 درصدی نرخ فروش

لوب‌‌‌کات در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف یک‌ماه اخیر در کانال قیمتی 17‌هزار تومان معامله شد؛ اگرچه این رقم نسبت به رکورد نرخ ثبت‌شده برای این فرآورده نفتی که در هفته پایانی اردیبهشت امسال به ثبت رسید حدود ‌هزار و 500تومان به ازای هر کیلوگرم کمتر است؛ اما برای این محصول که از آن به‌‌‌عنوان ماده اولیه تولید روغن‌موتور یاد می‌شود، نرخ قابل‌توجهی به‌‌‌شمار می‌رود. افزایش نرخ ارز نیمایی در بازار داخل و جهش بهای HSFO (نفت‌کوره سولفور بالا) در بازار جهانی عامل اصلی صعود نرخ پایه عرضه لوب‌‌‌کات در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته‌‌‌های اخیر بود. میانگین نرخ پایه لوب‌‌‌کات سبک برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته گذشته برابر 17‌هزار و 470تومان تعیین شد که این رقم نسبت به قیمت پایه در زمان مشابه سال قبل صعود 100درصدی داشت.

قیمت جهانی جهت‌دهنده به بازار لوب‌‌‌کات

هر دو سیگنال تعیین‌‌‌کننده قیمت پایه لوب‌‌‌کات ظرف یک‌سال اخیر افزایش داشته‌‌‌اند، اما جهش قیمت جهانی به‌مراتب بالاتر بوده است؛ بنابراین عامل اصلی صعود بهای این فرآورده نفتی را باید در اتفاقات بازار جهانی جست‌وجو کرد. ظرف یک‌سال اخیر نرخ ارز نیمایی رشد 23درصدی داشت. رشد نرخ ارز حامی افزایش قیمت پایه لوب‌‌‌کات متاثر از صعود قیمت‌های جهانی بود.

بازگشت تقاضا در بازار نفت‌کوره سولفور بالا

روز جمعه هفدهم ژوئن، نرخ فروش HSFO در بندر روتردام،  به 639دلار به ازای هر تن رسید. اگرچه این رقم با رکورد قیمتی این محصول در سال‌جاری که نهم مارس به ثبت رسید فاصله 103دلاری دارد؛ اما قیمت قابل‌توجهی برای آن به ‌‌‌شمار می‌رود. میانگین نرخ فروش نفت‌کوره سولفور بالا در بندر روتردام در سال 2019 و پیش از ممنوعیت استفاده از این سوخت توسط IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) برابر 433دلار به ازای هر تن بود. با ممنوعیت استفاده از نفت‌کوره سولفور بالا به‌‌‌عنوان سوخت کشتی در دنیا میزان تقاضا برای HSFO کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت و این موضوع زمینه سقوط نرخ آن در سال 2020 را فراهم کرد. در عین حال، ممنوعیت استفاده از HSFO باعث افزایش تقاضا برای نفت‌کوره سولفور پایین شد و نرخ این سوخت در مسیر رشد قیمت قدم گذاشت. افزایش فاصله قیمتی میان نفت‌کوره سولفور بالا و نفت کوره سولفور پایین باعث شد تا برخی کشتی‌‌‌ها نسبت به نصب اسکرابر به‌‌‌عنوان تجهیزی که گوگرد را در محل از سوخت جدا می‌کند اقدام کنند. بنابراین مجددا تقاضا به بازار نفت‌کوره سولفور بالا بازگشت.

صعود نرخ نفت در بازارهای جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین باعث شد تا نفت‌کوره سولفور پایین به‌‌‌عنوان پرتقاضاترین سوخت دریایی تا کانال‌ هزار دلار به ازای هر تن جهش قیمتی داشته باشد. در این شرایط، فاصله قیمتی میان نفت‌کوره سولفور بالا و سولفور پایین به بیش از 300دلار در هر تن رسید و این موضوع باعث شد تا تقاضا برای این محصول صعودی کم‌سابقه داشته باشد. در شرایط کنونی هر تن نفت‌کوره سولفور بالا در بندر روتردام با نرخ 639دلار معامله می‌شود. اگرچه این رقم نسبت به رکود بهای آن در ماه مارس فاصله دارد، اما برای این فرآورده نفتی رقمی قابل‌توجه تلقی می‌شود. با این حال، بهای نفت در بازارهای جهانی وارد مسیر کاهش نرخ شده که این موضوع می‌‌‌تواند کاهش بهای نفت‌کوره سولفور بالا و نفت‌کوره سولفور پایین در بازار جهانی را به دنبال داشته باشد.

عقبگرد قیمتی در کمین بازار

تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش 75/ 0درصدی نرخ بهره در شرایطی که رشد اقتصاد جهانی کاهشی شده، از مهم‌ترین دلایل بازگشت بهای نفت به مسیر افت قیمت بود. در نهم ژوئن هر بشکه نفت‌خام آمریکا به 122دلار به ازای هر بشکه نیز صعود قیمتی داشت؛ اما پیش‌بینی شدت‌گرفتن رکود در اقتصاد جهانی متاثر از سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو و استمرار قرنطینه در چین باعث شد تا بهای نفت در روز هفدهم ژوئن تا 109دلار به ازای هر بشکه عقب‌‌‌نشینی داشته باشد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز روز چهارشنبه پانزدهم ژوئن نسبت به کاهش تقاضا در بازار نفت متاثر از تضعیف پیش‌بینی رشد اقتصادی در دنیا هشدار داد.