یکی از کشاورزان استان «اندیجان» که ۲۵سال است به کشت گندم و پنبه می‌‌‌پردازد، امسال برنامه‌ریزی کرده است که به طور متوسط از هر هکتار زمین ۵تن گندم برداشت کند. وی از این مقدار ۲تن و ۹۳۰کیلوگرم را باید به قیمت تعیین‌شده از سوی دولت یعنی هر تن ۳میلیون صوم (معادل ۲۷۲دلار) بفروشد. وی امیدوار است که بتواند بقیه را به قیمت آزاد بفروشد. براساس گزارش شرکت سهامی «اوزدان محصولات»، این شرکت سهامی برنامه‌ریزی کرده است که در سال‌جاری میلادی از کشاورزان حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن گندم خریداری کند.

غافرجان کارشی‌بایف، رئیس بخش مطبوعاتی شرکت مذکور گفت: امسال انتظار داریم یک‌میلیون و ۷۸۳تن محصول برداشت کنیم که از بخشی از آن آرد تولید شود و بخشی دیگر در ذخیره باقی بماند. براساس گزارش وزارت کشاورزی ازبکستان، در سال گذشته میلادی ۲میلیون و ۵۳۳‌هزار تن گندم به‌عنوان ذخیره در کارخانه‌های مناطق «اوزدان محصولات» ذخیره شده است. به عبارت دیگر، امسال حجم گندم خریداری‌شده با قیمت پایین دولتی کاهش یافته است. وزارت کشاورزی اعلام کرد: برنامه‌ریزی شده است که در ماه‌‌‌های ژوئن و ژوئیه سال‌جاری میلادی ۷میلیون و ۶۷۹‌هزار تن محصول برداشت شود. سال گذشته ۶میلیون و ۶۵۶‌هزار تن گندم تولید شده است. اول ژوئن در بورس‌کالای این کشور اولین معاملات آزاد بورس آرد انجام شد.

براساس اعلام بورس، ۴۴کارخانه «اوزدان محصولات» ۱۰‌هزار تن آرد درجه‌یک را در مزایده بورس قرار دادند و ۸‌هزار و ۳۰۰تن یا ۸۳‌درصد آن را به فروش رساندند.

کارشناسان براساس نتایج معاملات بورس، قیمت نان را ۴۲۹۱صوم (۳۹سنت) به ازای هر کیلوگرم آرد محاسبه کردند. به گفته آنها، قیمت تمام‌شده تولید هر نان آجری و انتقال آن به فروشگاه‌‌‌ها براساس آمار روز اول ژوئن، به‌طور میانگین ۲۵۵۰صوم (۲۳سنت) است.

تولقین میرزایف، رئیس اداره وزارت دارایی ازبکستان در یک نشست مطبوعاتی در تاشکند گفت: افزایش قیمت آرد یک رویداد موقتی است. وضعیت بازار جهانی به دلیل بحران سیاسی بین روسیه و اوکراین و همچنین گرانی آرد وارداتی دلیل اصلی افزایش قیمت‌هاست. اما در ازبکستان ذخایر کافی وجود دارد. در روزهای آینده ۵۰‌هزار تن آرد محلی به بازار عرضه خواهد شد که این امر باعث تثبیت قیمت خواهد شد.