11 copy

بازگشت تردید به رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی

اسکناس آمریکایی ظرف هفته گذشته در تلاش برای حفظ کانال 28‌هزار تومانی بود. در این شرایط که قیمت سکه در بازار فیزیکی در کانال 12میلیون و 900‌هزار تا 13میلیون تومان نوسان داشت، معامله‌‌‌گران گواهی سکه حاضر به معامله هر گواهی با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی (یک‌صدم نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی) بودند که این موضوع از مثبت‌بودن انتظارات قیمتی میان فعالان این بازار حکایت دارد. ظرف 20روز اخیر گواهی‌‌‌های سکه توانستند کانال قیمتی 130‌هزار تومانی را حفظ کنند که این نرخ معادل سکه 13میلیون تومانی در بازار فیزیکی است.

با وجود این، ظرف روزهای اخیر از فاصله میان بهای گواهی سکه و ارزش بنیادی آن کاسته شده است. اصلاح نرخ ارز ظرف روزهای پایانی هفته قبل و عقب‌‌‌نشینی تا کف کانال 28‌هزار تومان از مهم‌ترین دلایل تغییر رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا و بازگشت تردید به بازارهاست. وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، خروج دولت ترامپ از برجام را اشتباه خواند و مذاکره برای احیای برجام را گزینه مناسب عنوان کرد. در عین حال، برخی رسانه‌‌‌های خارجی از قطعی‌شدن توافق میان ایران و آمریکا در هفته جاری خبر دادند؛ هر چند این خبر از سوی مسوولان داخلی تکذیب شد. به این ترتیب، همچنان نوسان در بازار ارز ادامه دارد و این نوسانات به بازارهای مالی کشور جهت می‌دهد.

سقوط نرخ با حمایت سیگنال جهانی

در شرایطی که نوسان رفت ‌‌‌و برگشتی نرخ ارز، بازارهای مالی کشور را دچار افت‌وخیز کرده است، عقبگرد قیمت طلای جهانی سیگنالی کاهشی برای بازار داخلی به همراه داشت. در هفته پایانی ماه آوریل، طلا به کانال 1800دلاری سقوط کرد، به‌‌‌نحوی که بهای این فلز گرانبها به کمترین قیمت پس از 25آوریل، یعنی اولین روز جنگ روسیه و اوکراین رسید. شاخص دلار پس از رسیدن به بالاترین سطح در 20سال گذشته، روز پنج‌شنبه 7/ 0‌درصد کاهش یافت و طلا را برای صاحبان سایر ارزها ارزان‌‌‌تر کرد. افت شاخص دلار آمریکا سیگنالی افزایشی برای طلاست و عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه 28آوریل باعث شد تا بهای اونس طلا برای ساعاتی در روز جمعه به کانال 1900دلاری صعود قیمتی داشته باشد. اما ترس از تشدید سیاست‌‌‌های انقباضی در ماه مه باعث شد تا این فلز گرانبها نتواند در این کانال قیمتی دوام داشته باشد و مجددا به کانال 1800دلاری بازگشت. جلسه بعدی فدرال‌رزرو روز سه‌‌‌شنبه هفته جاری برابر سوم ماه مه برگزار می‌شود و احتمالا در این جلسه در مورد افزایش 5/ 0درصدی نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد شد. تصویب رشد نرخ بهره، سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا و طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان تورم به همراه دارد.

در حالی که بالا ماندن تورم در ایالات‌متحده آمریکا، فدرال‌رزرو را برای تشدید سیاست‌‌‌های انقباضی ترغیب می‌کند، تضعیف رشد اقتصادی در این کشور ظرف سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی می‌‌‌تواند مانعی جدی در مقابل تشدید سیاست‌‌‌های انقباضی و در نتیجه حمایت از طلا در میان‌مدت باشد.

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنج‌شنبه در گزارشی از کاهش 4/ 1درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور ظرف سه‌ماه ابتدایی امسال نسبت به زمان مشابه در سال قبل خبر داد. این بدترین عقبگرد اقتصادی در این کشور پس از سال 1984 است. افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکا، جنگ روسیه، صعود نرخ کامودیتی‌‌‌ها و شدت‌گرفتن سیاست‌‌‌های انقباضی از مهم‌ترین دلایل افت تولید ناخالص داخلی در آمریکا بود. در این شرایط، تلاش فدرال‌رزرو برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد می‌‌‌تواند از بازگشت طلا به مسیر صعود قیمتی حمایت کند.