بازگشت تقاضا با فاصله‌گیری قیمت‌ها از اوج

شمش آلومینیوم در رینگ معاملاتی بورس کالا هفته‌های پرفرازونشیب قیمتی را متاثر از نوسانات نرخ ارز در بازار داخل و تغییر قیمت‌ها در بازار جهانی طی کرد. در نیمه اول ماه مه (نیمه دوم اردیبهشت) بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به بیشترین نرخ ظرف سه سال گذشته خود رسید و با قیمت ۲ هزار و ۵۶۵ دلار به ازای هر تن در روز دهم ماه مه (۲۰اردیبهشت) مورد دادوستد قرار گرفت. این رقم بیشترین بهای معامله این فلز پس از آوریل ۲۰۱۸ بود. رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی قیمتی آلومینیوم در بازارهای جهانی سیگنالی مثبت برای این فلز در بازار داخل بود.

نرخ ارز به‌عنوان سیگنال مهم دیگر اثرگذار بر این بازار دو رویه مختلف را در نیمه اول و دوم اردیبهشت طی کرد. نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد تهران در دو هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه امسال ریزش‌های متعددی را تجربه کرد، به گونه‌ای‌که در نیمه اردیبهشت به کانال ۲۰ هزار تومان نیز پاگذاشت. به تبعیت از این ریزش، بهای دلار نیمایی نیز بخشی از ارزش خود را از دست داد. این موضوع سیگنال اصلی اثرگذار بر بازارهای مالی و کالایی کشور بود که به‌سرعت نیز تاثیر آن بر روند بسیاری از معاملات نمایان شد. اما از آنجایی که در همین زمان آلومینیوم در بازارهای جهانی در مسیر صعود قیمتی قرار داشت، این پارامتر کاهشی (نرخ ارز نیمایی) نتوانست چندان از قیمت‌های این فلز در رینگ معاملاتی بورس کالا بکاهد. به این ترتیب بهای پایه انواع شمش و بیلت آلومینیومی تا هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت به شکل مستمری رو به افزایش بود، به گونه‌ای که میانگین نرخ انواع شمش و بیلت آلومینومی عرضه‌شده در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت به ۵۸هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم، رکورد تاریخی قیمت این محصول بود. این رکوردشکنی قیمت پایه در معاملات این روز باعث شد تا متقاضیان از رینگ هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت استقبال نکنند و از حدود پنج هزار و ۸۰۰ تن انواع شمش و بیلت آلومینیومی تنها ۵۲۰ تن در این بازار مورد داد و ستد قرار گرفت که این رقم کمترین حجم معامله پس از هفته منتهی به ۲۱ آذر‌ماه بود.

در نیمه دوم اردیبهشت با طولانی شدن نتایج مذاکرات وین، نرخ ارز در بازار داخل وارد مسیر رشد شد، به‌گونه‌ای‌که در هفته پایانی این ماه مجدد دلار به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت. این موضوع سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی بود. با وجود این، نبود مشتری برای خرید شمش در این اوج قیمتی باعث شد تا عرضه‌کنندگان از قیمت پایه خود برای عرضه هفته پایانی اردیبهشت بکاهند. در عین حال در همین زمان بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن نیز دچار ریزش شد که این موضوع نیز در افت قیمت پایه در هفته پایانی اردیبهشت و هفته اول خرداد اثرگذار بود.

بهای میانگین انواع شمش آلومینیوم عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته جاری رقمی در حدود ۵۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این قیمت، کمترین نرخ عرضه این محصول پس از هفته پایانی بهمن سال گذشته بود. فاصله‌گیری بهای آلومینیوم از اوج قیمتی باعث شد تا این بازار مجدد رنگ رونق را به خود ببیند و بر حجم معاملات آن در بورس کالای ایران افزوده شود.

 آینده روشن در بلندمدت

آلومینیوم در بورس فلزات لندن در هفته گذشته و روز ابتدایی هفته جاری در معاملات جهانی یعنی دوشنبه ۲۴ ماه مه در مسیری نزولی قرار داشت و از کانال ۲۵۰۰ دلاری به کانال ۲۳۰۰ دلاری سقوط کرد. دو موضوع در ریزش ۲۵۰ دلاری قیمت آلومینیوم ظرف ۲ هفته (از ۱۰ تا ۲۴ ماه مه) موثر بود. پس از روند صعودی به وجود آمده در بهای اغلب کامودیتی‌ها، دولت چین خبر از تصمیم خود برای کنترل قیمت کامودیتی‌ها در این کشور البته با محوریت زنجیره فولاد داد. این موضوع یکی از عوامل تضعیف‌کننده بهای این فلز در بازارهای دنیا ظرف نیمه دوم ماه مه بود. در عین حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا در ۱۷ مه اعلام کردند که بحث و گفت‌وگو را برای «رسیدگی به ظرفیت مازاد جهانی فولاد و آلومینیوم» آغاز کرده‌اند در حالی که توافق کرده‌اند که اختلافات خود را در مورد تعرفه‌ها فعلا تشدید نکنند. این تصمیم نیز بر کاهش بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی اثرگذار شد. هرچند که داده‌های جدید از روند معاملات در بازارهای جهانی از غالب شدن تکانه‌های افزایشی بر روند نزولی ایجاد شده در معاملات آلومینیوم حکایت دارد و این موضوع باعث شده تا بهای این فلز در روز سه‌شنبه ۲۵ مه مجدد به کانال ۲ هزار و ۴۰۰ دلاری بازگردد و در زمان تنظیم این گزارش در روز چهارشنبه ۲۶ ماه مه نیز در مرز ۲ هزار و ۴۰۰ دلار نوسان قیمتی داشته باشد. به رغم ریزش بهای آلومینیوم در بازارهای دنیا، اغلب برآوردهای بین‌المللی آینده‌ای خوش را برای این فلز متصور هستند. آخرین آمارهای تجارت خارجی چین از رشد ۱/ ۳۶ درصدی واردات آلومینیوم چین در ماه آوریل نسبت به ماه قبل خبر می‌دهد؛ همچنین میزان واردات این محصول در چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/ ۱۶۵ درصد جهش داشته است. در گزارش‌های پیشین درخصوص تصمیم دولت چین بر اعمال محدودیت داخلی در این کشور برای ذوب آلومینیوم اولیه به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تاثیر آن بر افزایش تقاضای این کشور برای واردات که به تقویت بهای جهانی این فلز می‌انجامد به تفصیل سخن گفته شد.

در کنار داده‌های تولید و تقاضای جهانی آلومینیوم، داده‌های تورمی نیز موید رشد بهای این فلز است. شاخص دلار آمریکا ظرف هفته‌های اخیر افت قابل ملاحظه‌ای داشته و از اواسط ماه مه به کانال ۸۹ واحدی سقوط کرده است. این موضوع به مفهوم کاهش ارزش دلار بوده و به تبع افزایش بهای کامودیتی‌ها را به دنبال خواهد داشت. همان‌گونه که عنوان شد، خوش‌بینی به بازار آلومینیوم در بلندمدت ادامه دارد، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود بهای این فلز تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳هزار دلار در هر تن افزایش یابد؛ در واقع همچنان اغلب معامله‌گران ذهنیتی روشن برای این محصول در بازارهای جهانی متصور هستند. این موضوع سیگنالی مثبت برای تولیدکنندگان این فلز در بازار داخل است؛ البته روند نوسانات نرخ ارز در بازار داخل می‌تواند این سیگنال مثبت قیمتی را تقویت یا تضعیف کند.