سقوط کامودیتی‏‏‌ها با بازگشت کرونا به پکن

بازارهای کالایی آخرین هفته ماه آوریل را با عقبگرد محسوس قیمتی آغاز کردند، به نحوی که روز دوشنبه ۲۵مارس، شاخص قیمتی سنگ‌‌‌آهن در معاملات آتی بورس‌کالای دالیان کاهش ۸درصدی داشت. شاخص نرخ سنگ‌‌‌آهن در سنگاپور نیز با افت ۱۲درصدی روبه‌رو شد. این افت نرخ شامل حال محصولات آهنی و غیرآهنی نیز شد، به نحوی که تا اواسط روز دوشنبه ۲۵آوریل، بهای هر تن مس در بورس فلزات لندن کاهش ۷/ ۱درصدی، نرخ هر تن آلومینیوم افت ۵/ ۴درصدی و بهای هر تن روی کاهش ۵/ ۴درصدی را تجربه کرد. این افت نرخ شامل حال فلزات گرانبها و محصولات گروه انرژی نیز می‌‌‌شد. در حالی که سخنرانی جروم پاول در خصوص عزم فدرال‌رزرو برای کنترل نرخ تورم و احتمال افزایش ۵/ ۰درصدی نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه داشت، شیوع کرونا در پکن و جدی‌شدن خبر احتمال قرنطینه پایتخت چین باعث شد تا سقوط قیمتی کامودیتی‌‌‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

قرنطینه پکن، سیگنال‌‌‌ساز اصلی بازارهای کالایی شد

مقامات شانگهای روز دوشنبه ۲۵آوریل از ۵۱مورد فوتی جدید در میان بیماران کووید-۱۹ خبر دادند. ظرف ماه‌‌‌های گذشته، ارائه آمار دقیق و شفاف از فوتی‌‌‌های کرونایی در چین متوقف شده است. در این شرایط اعلام ۵۱مورد فوتی نسبت به آخرین داده‌‌‌های رسمی اعلام‌شده رقم نسبتا بالایی به ‌‌‌شمار می‌رود. براساس آمارهای ملی چین، روز شنبه ۲۳آوریل بیش از ۲۰‌هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در این شهر شناسایی شد. این در حالی است که شانگهای به‌‌‌عنوان پرجمعیت‌‌‌ترین شهر چین و بزرگ‌ترین مرکز تبادلات تجاری این کشور، از ابتدای این ماه تحت شدیدترین قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه قرار دارد.  در این شرایط، مقامات پکن از بروز و گسترش کرونا در شهر پکن خبر داده‌‌‌اند. مقامات بهداشتی چین صبح یکشنبه از شناسایی ۲۲مورد جدید ابتلا به کرونا در این شهر خبر دادند. این تعداد مبتلا با انجام آزمایش از نیمه‌شب صبح جمعه تا ۴بعدظهر روز شنبه، شناسایی شدند که رقمی قابل‌توجه برای این شهر است. با توجه به موارد بالای ابتلا به کرونا در منطقه چائویانگ پکن، مقامات دولتی به مردم دستور دادند تا این منطقه را ترک نکنند و قرار است از تمام مردم این منطقه ظرف سه‌روز تست کرونا گرفته شود. به این ترتیب، پکن در وضعیت اضطراری قرار گرفته و احتمال اعمال قرنطینه سختگیرانه در پایتخت چین مطرح شده که این موضوع از سویی موجب صف کشیدن مردم برای خرید ضروری شده و از سوی دیگر بازارهای کالایی را در این کشور و تمام دنیا قرمزپوش کرده است.

ضربه کاری در کمین اقتصاد چین

ارزش یوآن چین روز دوشنبه ۲۵آوریل کاهش ۵۸/ ۰درصدی داشت. بانک خلق چین هفته گذشته ارزش پول چین را ۷/ ۲‌درصد ضعیف کرد. این روند کاهش ارزش روز دوشنبه ۲۵آوریل نیز ادامه‌‌‌دار شد. کاهش ارزش پول ملی از جمله سیاست‌‌‌های مرسوم در چین برای افزایش صادرات تلقی می‌شود، با این حال کاهش ارزش یوآن، واردات را برای چینی‌‌‌ها گران می‌کند. با توجه به سهم بالای چین در واردات کامودیتی‌‌‌ها، افت ارزش یوآن، به احتمال زیاد، کاهش تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها را به دنبال دارد که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارهای جهانی تلقی می‌شود.  با وجود این، کاهش رشد اقتصادی چین باعث شده است تا بانک خلق چین نسبت به کاهش ارزش پول ملی اقدام کند و به این ترتیب بتواند بر سهم خود در بازارهای جهانی بیفزاید. روند رو به رشد تورم جهانی ظرف دوسال اخیر با حمله روسیه به اوکراین شدت بیشتری به خود گرفت. این تورم با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به افت تقاضا منجر شده که سیگنالی کاهشی برای بازارها تلقی می‌شود. در این شرایط چینی‌‌‌ها قصد دارند با کاهش ارزش پول ملی، محصول تولیدی خود را برای متقاضیان بین‌المللی ارزان کنند و به این ترتیب بتوانند بر سهم خود در بازارهای جهانی بیفزایند.  اقتصاد چین ظرف سال‌های گذشته بر مبنای افزایش تقاضای داخلی و صادراتی رشد پیدا کرده است؛ اما دولت چین در سال‌های اخیر تاکید ویژه‌‌‌ای بر کاهش وابستگی اقتصادی به بازارهای خارجی داشت. کاهش وابستگی اقتصادی شامل حال کاهش وابستگی به واردات و صادرات بود. با وجود این، تلاش دولت پکن برای حمایت از اقتصاد داخلی این کشور با تکیه بر تحریک تقاضای داخلی با اعمال محرک‌‌‌های مالی نتیجه رضایت‌‌‌بخشی به همراه نداشته و این موضوع باعث شده است تا مجددا دولت پکن برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد به فکر تقویت صادرات باشد.  واقعیت این است که سیاست «کرونای صفر» چین ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده که تبعات آن بر اقتصاد جهانی نیز مشهود است. موسسه نامورا (Namura) روز جمعه پیش‌بینی قبلی خود در خصوص رشد اقتصادی چین در سه‌ماه دوم سال‌جاری میلادی را از ۴/ ۳‌درصد به ۸/ ۱‌درصد کاهش داد. این موسسه پیش از این برآورد کرده بود که چین در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۳/ ۴درصدی داشته باشد؛ اما این برآورد را نیز به ۹/ ۳‌درصد تقلیل داد.  کاهش رشد اقتصادی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا که مصرف‌کننده حدود ۵۰‌درصد کامودیتی‌‌‌ها در دنیاست، می‌‌‌تواند به افت تقاضا برای کالاهای پایه منجر شود که این موضوع سیگنال کاهشی قوی برای بازارها به همراه خواهد داشت. با وجود این، استمرار جنگ روسیه و اوکراین با ایجاد اخلال در بخش عرضه، باعث کاهش عرضه نیز می‌شود. در عین حال هزینه تولید و حمل کامودیتی‌‌‌ها نیز در ماه‌‌‌های اخیر افزایشی شده است که این موضوع باعث می‌شود مانعی قوی در مقابل سقوط بهای کامودیتی‌‌‌ها وجود داشته باشد و تجربه سقوط قیمت کالایی‌‌‌ها در ابتدای شیوع کرونا در ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ بعید به نظر می‌‌‌رسد.

سنگ‌‌‌آهن پیشران سقوط قیمتی شد

تشدید بحران کرونا در چین به سقوط نرخ کالاهای پایه منجر شد. در این میان، سنگ‌‌‌آهن افت نرخی به مراتب بالاتر را تجربه کرد، به‌‌‌نحوی که روز دوشنبه ۲۵آوریل سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس کالای دالیان برای تحویل در سپتامبر بیش از ۸‌درصد کاهش یافت. احتمال تشدید کرونا چشم‌‌‌انداز مصرف در کوتاه‌مدت را تیره کرده و از این منظر زمینه سقوط قیمتی در بازارها را فراهم آورده است.  در این شرایط تاکید شورای ملی برنامه‌‌‌ریزی چین بر کاهش تولید فولاد در چین ظرف سال‌جاری میلادی نیز مزید بر علت شده است تا سنگ‌‌‌آهن بیش از سایر کامودیتی‌‌‌ها با کاهش نرخ روبه‌‌‌رو شود. تلاش دولت پکن برای پایبندی به برنامه کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی باعث شد تا میزان تولید فولاد خام در این کشور کاهش ۳۰میلیون تنی داشته باشد. در حالی که انتظار می‌‌‌رفت دولت چین برای افزایش رشد اقتصادی درصدد حمایت از فولادسازان برآید، اعلام شد که چین در سال ۲۰۲۲ نیز بر کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی متعهد بوده و از میزان تولید فولاد خود خواهد کاست؛ این موضوع با احتمال افت تقاضا برای مواد اولیه فولادسازی زمینه عقبگرد قیمتی در بازار این محصولات را رقم زد.