در ادامه رشد قیمت‌ها کشورها صادرات این محصول اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع یا محدود کرده‌‌‌اند. روز گذشته، قزاقستان اعلام کرد که صادرات گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع کرده است، علاوه بر آن، روسیه بیشترین مالیات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای صادرات این محصول اساسی وضع کرده و همه اینها سبب شده است تا عرضه گندم در بازارهای جهانی به‌شدت افت کند.

براساس آمارها، تنها در نزدیک به دوماه درگیری نظامی روسیه و اوکراین قیمت گندم حدود ۵۰‌درصد رشد داشته است. در حال حاضر کارشناسان نسبت به تامین امنیت غذایی جهان در آینده هشدار می‌دهند. بسیاری از کشورها ذخیره‌‌‌سازی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کرده‌‌‌اند؛ به طوری که چین حدود نیمی از صادرات محصول گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در انبارهای خود ذخیره کرده است.

دیروز رشد قیمت سایر کالاهای اساسی نیز ادامه داشت؛ ‌‌‌به طوری که قیمت ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، ۲۵/ ۷دلار افزایش داشت و هر صد بوشل از این محصول ۷۹۱دلار معامله شد.

محدود بودن زمین‌‌‌های کشاورزی از یک‌سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر، باعث شده است تا قیمت محصولات اساسی در فشار قیمتی باشد. عوامل دیگری نظیر درگیری نظامی بین کشورها نیز که باعث اختلال عرضه شده، به فشار قیمت‌ها افزوده است.