11 copy

در حال حاضر دو سیگنالی که بازار آتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، یعنی نوسان بهای ارز در بازار آزاد و بهای جهانی دو فلز گرانبها یعنی طلا و نقره از رشد قیمت‌ها حمایت می‌کنند. اما هنوز زود است که بخواهیم از ثبات قیمتی یا تداوم روند افزایشی در این بازارها صحبت کنیم؛ چرا که هنوز با صراحت نمی‌‌‌توان این ادعا را اثبات کرد و ممکن است این افزایش قیمتی به‌ویژه در بازار ارز، تنها نوسانی گذرا باشد که بار دیگر با جدی شدن نشست‌‌‌های برجام و مذاکرات هسته‌‌‌ای بتواند جو مثبت شکل‌گرفته در بازار ارز را که به نظر برخی از کارشناسان، نوسان‌گیری لحظه‌‌‌ای برخی از اهالی این بازار تلقی می‌شود، به سمت ریزش نرخ سوق دهد. از این رو تا مخابره سیگنال‌‌‌های رسمی مبنی بر ادامه جریان مثبت در بازار متغیرهای اثرگذار، اهالی بازار آتی به منظور کاهش ریسک ناشی از نوسان نرخ در محدوده قیمتی فعلی، نوسان اندکی را در معاملات خود لحاظ می‌کنند و خبری از ورود و خروج عظیم سرمایه به این بازار دیده نمی‌شود.

بازار آتی بورس‌کالا که اکنون با هشت‌نماد قابل معامله، فعال است، از روند مشخصی تبعیت نمی‌‌‌کند؛ اما تحت‌تاثیر نوسان‌‌‌های مثبت بازار ارز، سبزپوشی بی‌‌‌رمقی را تجربه می‌کند. در حال حاضر قراردادهای آتی را می‌‌‌توان مبتنی بر دو دارایی سرمایه‌‌‌ای یعنی نقره و واحدهای صندوق طلا در پنج‌سررسید و یک‌محصول کشاورزی یعنی زعفران نگین با سه‌سررسید مبادله کرد. در جریان معاملات روز گذشته در عموم ساعات معاملاتی روند کلی نوسان نرخ تسویه این بازار ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ را نشان داد؛ اما به دلیل تکانه‌‌‌های مثبت همزمان در بازار آزاد ارز و بازار جهانی فلزات گرانبها، پیمان‌‌‌های آتی دو دارایی سرمایه‌‌‌ای تمایل بیشتری به نوسان مثبت نرخ داشتند که البته تا لحظات پایانی بازار بارها به سمت کاهش بها تغییر مسیر دادند.

سیگنال جهانی اونس طلا و نقره به پیمان‎های آتی

در بازارهای جهانی در حالی که ترس از تورم افسارگسیخته بر فشار ناشی از افزایش شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا غلبه کرده است، انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو اتخاذ سیاست‌‌‌های انقباضی را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

 از این رو اونس طلا در معاملات روز سه‌شنبه به بالای 1950دلار رسید که نزدیک به بالاترین رقم طی چهار هفته اخیر است. این احتمال وجود دارد که داده‌‌‌های  CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) در ایالات‌متحده طی هفته جاری، نرخ تورم ماه مارس را حدود 5/ 8درصد برآورد کند که این افزایش تحت‌تاثیر قیمت‌های بالای انرژی و همچنین محدودیت‌های عرضه و تقاضای رخ‌داده است. در همین حال، آخرین صورتجلسه فدرال‌رزرو نشان داد که مقامات قصد داشتند ترازنامه کل بانک مرکزی را حدود 95میلیارد دلار در ماه کاهش دهند. از این رو یک یا چند افزایش 50واحدی (نیم‌درصدی) نرخ بهره می‌‌‌تواند برای مبارزه با تورم فزاینده اعمال شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران پیامد تحریم‌‌‌های بیشتر بر انرژی روسیه را در حالی که اتحادیه اروپا پیش‌نویس پیشنهادهای خود را برای تحریم نفتی روسیه آماده می‌کند، ارزیابی می‌کنند.

همزمان با افزایش بهای سایر فلزات گرانبها، نقره به بالاترین سطح دوهفته اخیر خود در بالای 25دلار در هر اونس بازگشت؛ زیرا نگرانی‌‌‌ سرمایه‌گذاران از افزایش تورم، بیش از آن است که افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو و بازدهی بالاتر اوراق خزانه‌‌‌داری را خنثی کند.

انتظار می‌رود که مبتنی بر شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده که در هفته جاری اعلام می‌شود، نرخ تورم در ماه مارس به 5/ 8‌درصد رسیده باشد که بالاترین رقم از ماه دسامبر 1981 است. از این رو سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال‌رزرو در ماه مه 5/ 0‌درصد نرخ بهره را افزایش دهد تا تورم بالا را در بحبوحه کاهش نرخ بیکاری و تسریع رشد دستمزدها مهار کند.

موشکافی دادوستد پیمان‌‌‌های آتی در هفته گذشته

شواهد نشان می‌دهد که پس از تعطیلات سال نو، معامله‌‌‌گران بازار آتی بار دیگر به میدان رقابت بازگشته و رشد حجم و ارزش معاملات این بازار طی هفته گذشته را رقم زدند؛ به گونه‌‌‌ای که در جریان دادوستدهای دومین هفته کاری سال جدید، حجم مبادلات این بازار با رشد 95درصدی به میزان 71‌هزار و 316قرارداد رسید که ارزشی بالغ بر 312میلیارد تومان داشت که نسبت به نخستین هفته مبادلاتی سال جدید 112‌درصد افزایش یافت. این میزان حجم و ارزش معاملات رشد قابل‌توجهی را به همراه داشته است؛ اما هنوز هم با روزهای اوج این بازار فاصله دارد که می‌‌‌توان آن را مربوط به ابهام در دورنمای قیمتی سایر متغیرهای اثرگذار بر این بازار دانست.

اینکه در معاملات سایر ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا به‌ویژه ابزارهای طلایی، انتظارات پس از گذشت یک‌سال به سمت محدوده مثبت تغییر فاز داده است، آن هم در شرایطی که بهای آزاد ارز با تکانه‌‌‌های مثبت در سطوح ابتدایی کانال 28‌هزار تومانی نوسان می‌کند، از جمله دلایلی است که می‌‌‌توان تداوم روند افزایشی در بازار آتی را که تنها ابزار پیش‌نگر بورس‌کالا تلقی می‌شود، محتمل دانست.

دیگر داده حیاتی بازار آتی، میزان موقعیت‌‌‌های تعهدی باز است که در جریان مبادلات هفته گذشته به میزان 4‌درصد افزایش یافته است. این مطلب به معنی آن است که هنوز داده متقنی مبنی بر ورود یا خروج سرمایه از بازار آتی در دست نیست که معامله‌‌‌گران حاضر در این بازار ترجیح دادند، با مهاجرت نقدینگی بین سررسیدهای موجود حجم و ارزش معاملات را افزایش دهند؛ اما تغییر چندانی در میزان نقدینگی موجود در بازار ایجاد نشده است؛ چرا که سطح موقعیت‌‌‌های باز خرید و فروش همزمان در این بازار نسبت به هفته گذشته تغییر محدودی داشته است که برای تحلیل بازار چندان نمی‌‌‌توان به آن استناد کرد. به این ترتیب با رشد 4درصدی موقعیت‌‌‌های باز تعهدی در بازار آتی، میزان نقدینگی این بازار بالغ بر 923میلیارد تومان ارزیابی می‌شود که نسبت به هفته گذشته از رشد 5/ 6درصدی حکایت دارد.