15 copy

معامله‌‌‌گران آتی در انتظار ثبات نرخ در بازارها

در جریان معاملات تابلوی آتی بورس‌کالا طی دو هفته متوالی تحرک چندانی را شاهد نبودیم که این امر از انتظار معامله‌‌‌گران برای به ثبات رسیدن تکانه‌‌‌های قیمتی در بازارهای موازی نظیر ارز و طلا خبر می‌دهد. به عبارت دقیق‌‌‌تر با چراغ سبز اخیری که دولت آمریکا در مورد بازگشت معافیت‌‌‌های تحریمی نشان داد، مسیر مذاکرات برجام هموار و بار دیگر امیدهایی برای به نتیجه رسیدن این نشست‌‌‌ها و تعیین تکلیف تحریم‌‌‌ها  ایجاد شد. به این ترتیب معامله‌‌‌گران نه‌تنها به استراتژی محافظه‌‌‌کارانه خود ادامه می‌دهند، بلکه سعی دارند تا جای ممکن از ورود هیجانی به این بازار و حتی گرفتن موقعیت‌‌‌های خرید، آن هم با نرخی بسیار بالاتر از بهای دارایی پایه به‌شدت خودداری کنند؛ چرا که احتمال ریزش قیمت‌ها با هموار شدن مسیر مذاکرات بدیهی‌‌‌ به نظر می‌‌‌رسد؛ همان‌طور که پس از اعلام این اقدام، شاهد افت نرخ آزاد ارز و ورود بهای دلار به کانال 26‌هزار تومانی، آن هم از مردادماه سال‌جاری تاکنون بودیم. از آنجا که معامله پیمان‌‌‌های آتی نیز مبتنی بر ذهنیت اهالی این بازار و پیش‌بینی آنها از دورنمای قیمتی دارایی‌‌‌های پایه است، شاهد نوسان منفی نرخ و تکانه‌‌‌های بهای تسویه این پیمان‌‌‌ها در نزدیکی نرخ دارایی پایه آن هستیم؛ آن هم به گونه‌‌‌ای که حتی در سررسیدهای نزدیک‌‌‌تر برخی نمادها زیر قیمت دارایی پایه خود معامله می‌‌‌شوند که اصطلاحا به شرایط بکواردیشن معروف است. البته تداوم فرضیه ریزش نرخ در سال آینده در قیمت سررسیدهای دورتر نیز به چشم می‌‌‌خورد؛ تا جایی که قیمت این سررسیدها چندان بالاتر از بهای دارایی پایه خود نیست.

موشکافی معاملات سه دارایی تابلوی آتی

پرمعامله‌‌‌ترین محصول تابلوی آتی بورس‌کالا یعنی زعفران نگین، روز گذشته با سه سررسید معامله شد که نزدیک‌ترین تاریخ تحویل این محصول19 بهمن‌ماه بود. از این رو شاهد خروج یکی از نمادهای زعفران نگین بودیم که  با 24/ 0درصد کاهش بهای تسویه معامله و به میزان بیش از 55درصد از موقعیت‌های باز این نماد از بازار خارج شد.

روز گذشته  عموم نمادهای فعال طلای سرخ بازار آتی و گواهی سپرده بورس‌کالا با نوسان مثبت نرخ همراه شدند که البته چندان رشد نرخ برجسته‌‌‌ای به شمار نمی‌رود و در سطوح پایین معامله می‌شود. دیگر نمادهای این محصول یعنی  SAFES00(سررسید اسفند 1400) و  SAFOR01(سررسید اردیبهشت 1401) به ترتیب با نرخ تسویه 35‌هزار و 630تومان و 39‌هزار و 980تومان معامله شدند که به دلیل خروج نزدیک‌ترین سررسید زعفران نگین از این بازار شاهد مهاجرت نقدینگی به این دو نماد هستیم. از این رو میزان موقعیت‌‌‌های تعهدی خرید و فروش در این دو نماد مجموعا بالغ بر 32درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

دو دارایی سرمایه‌‌‌ای بازار آتی یعنی واحدهای صندوق طلا و نقره روز گذشته با تاثیرپذیری از نوسان کاهشی بهای آزاد ارز که به نوعی به کف قیمتی چند ماه اخیر خود رسیده است، عقبگرد نرخ تسویه را تجربه کرده و با نوسان منفی نرخ همراه شدند. این در حالی است که تکانه قیمتی (محدود) افزایشی در بازارهای جهانی برای این دو فلز گرانبها که برآیند آن طی هفته گذشته مثبت ارزیابی می‌شود، اثرگذاری چندانی بر جریان معاملات تنها بازار پیش‌نگر بورس‌کالا ندارد و به نظر می‌رسد منشأ ذهنیت کاهشی این افراد، بهای آزاد ارز به شمار می‌رود که این روزها روند نزولی را در پیش گرفته است.

به عبارت دقیق‌‌‌تر، قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی روز سه‌‌‌شنبه (در لحظه تنظیم این گزارش) به حدود 1820دلار در هر اونس رسید؛ زیرا نگرانی‌های فزاینده در مورد افزایش فشارهای قیمتی، سرمایه‌گذاران را به خرید دارایی‌هایی همچون طلا به منظور پوشش ریسک ناشی از نوسان نرخ ترغیب کرد. از طرف دیگر کاهش فشار ناشی از بازدهی بالاتر اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده پس از انتشار گزارش اخیر مبنی بر افزایش مشاغل به این روند کمک بسزایی کرد. داده‌‌‌های منتشرشده در روز جمعه نشان داد که حقوق و دستمزد مشاغل غیرکشاورزی طی ماه ژانویه افزایش یافته و میزان افزایش آن از انتظارات پیشی گرفته که نشان‌دهنده تاثیر محدود سویه اُمیکرون کرونا بر بازار کار ایالات‌متحده است. با نگاهی به آینده، سرمایه‎گذاران منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ژانویه در روز پنج‌شنبه هفته جاری هستند که انتظار می‌رود نسبت به سال گذشته 3/ 7‌درصد افزایش یابد که بزرگ‌ترین افزایش از سال 1982 تاکنون به شمار می‌رود. بر این اساس گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها برای افزایش 50واحدی نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه مارس را تقویت می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقره در ابتدای ماه فوریه روند افزایشی به خود گرفت و در معاملات جهانی خود به سطح 23دلار در هر اونس نزدیک شد. چشم‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌مدت این فلز سفید همچنان نزولی است؛ زیرا سرمایه‌گذاران از چشم‌‌‌انداز سیاست‌‌‌های بانک‌های مرکزی بزرگ سراسر جهان، به‌‌‌ویژه فدرال‌رزرو نگران هستند، در حالی که در شرایط تورمی و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در اوکراین می‌‌‌توان با خرید دارایی‌‌‌های امن، از ضررهای بزرگ جلوگیری کرد.واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا در تابلوی آتی، با سه سررسید بهمن 1400 و فروردین و خردادماه 1401 معامله می‌‌‌شوند که در هر سه نماد خود نوسان منفی نرخ تسویه را به ثبت رساندند. نزدیک‌‌‌ترین سررسید این دارایی سرمایه‌‌‌ای 20بهمن‌ماه از تابلو خارج می‌شود و روز گذشته با نرخ تسویه 7‌هزار و 910تومان معامله شد؛ قیمتی که پایین‌‌‌تر از نرخ دارایی پایه آن یعنی واحدهای صندوق طلای لوتوس قرار گرفت. در گروه نقره تابلوی آتی بورس‌کالا، نوسان منفی نرخ برای هر دو سررسید فعال این دارایی به ثبت رسید؛ آن هم در شرایطی که هر دو نماد این دارایی سرمایه‌‌‌ای برای تحویل سال آینده در ماه‌‌‌های فروردین و خردادماه معامله می‌شوند.

نوسان محدود داده‌‌‌های پراهمیت در بازار آتی

جریان معاملات پیمان‌‌‌های آتی هفته گذشته از روندی مشابه با هفته قبل ما  قبل خودحکایت دارد که به سبب آن داده‌‌‌های حیاتی این بازار با نوسان اندک به ثبت رسیدند. مجموعه موقعیت‌‌‌های باز تعهدی در نمادهای فعال طی هفته گذشته بدون تغییر و در سطح 325‌هزار و 470موقعیت همزمان خرید و فروش باقی ماند که نقدینگی این بازار را به 900میلیارد تومان رساند. این در حالی است که حجم و ارزش معاملات این بازار به میزان اندکی افزایش داشت. یعنی هفته گذشته 106‌هزار و 377قرارداد آتی معامله شد که ارزشی بالغ بر 399میلیارد تومان  را به ثبت رساند. به عبارت دقیق‌‌‌تر هفته گذشته مجموعا هشت‌نماد فعال از سه دارایی زعفران نگین، نقره و واحدهای صندوق طلا مورد دادوستد قرار گرفتند که از بین آنها زعفران نگین با 100‌هزار و 751قرارداد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.