این در حالی است که در ماه مبارک رمضان قرار داریم و همین داده یک سیگنال محدودکننده در برابر رشد حجم معاملات است؛ اگرچه موجودی انبارها به‌نسبت پایین است و جرقه‌هایی از رشد بهای ارز آزاد نیز نکته مضاعفی برای تحریک تقاضا محسوب می‌شود. در هر حال روزهای اخیر زمانی برای حضور قدرتمند معامله‌گران در بازار فیزیکی و مالی بورس‌کالا نیست و همین مطلب می‌تواند دورنمای بهتری برای بازارهای متفاوت ترسیم کند. از همه مهم‌تر آنکه حجم دادوستد هفته گذشته در ارقام جذابی قرار داشته است که معرف روزهای خوب این بازار حتی در ماه رمضان به شمار می‌رود. قیمت‌ها در بازارهای جهانی بالاست و تعدیل نرخ جزئی تاثیر چندانی بر جذابیت‌های خرید برجای نمی‌گذارد، ولی جرقه‌های رشد بهای دلار آزاد می‌تواند به تحریک تقاضا منتهی شود؛ همان‌گونه که ردپای آن را می‌توان در بازار آتی مشاهده کرد.

در هفته منتهی به ۱۹فروردین‌ماه یک‌میلیون و ۹۴۹‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۸‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا دادوستد شد که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب رشد ۲۵ و ۹۱درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.

به گزارش کالاخبر، طی هفته سوم فروردین در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالا، یک‌میلیون و ۶۷۲‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۳‌هزار و ۳۵۲میلیارد تومان معامله شد. در این تالار ۹۱۱‌هزار و ۹۰۲تن سیمان، ۴۷۷‌هزار و ۳۸۲تن فولاد، ۱۸۰‌هزار تن سنگ‌آهن، ۹‌هزار و ۲۰۰تن آهن اسفنجی، ۷‌هزار و ۲۶۰تن مس، ۲‌هزار و ۹۷۵تن آلومینیوم، ۷۲۰تن روی، ۲۰۰تن سرب، ۱۵۰تن سولفور مولیبدن و ۱۴کیلوگرم شمش طلا دادوستد شد.

در هفته معاملاتی یادشده در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۲۶۹‌هزار و ۱۱۵تن انواع کالا به ارزش ۵‌هزار و ۱۰۰میلیارد تومان به فروش رسید. معامله‌گران تعداد ۲۱میلیون و ۳۳۳‌هزار و ۲۲۳گواهی سپرده کالایی را به ارزش بیش از ۲۳۱میلیارد و ۲۶۵میلیون تومان در هفته منتهی به ۱۹فروردین معامله کردند. در هفته‌ای که گذشت، سیمان با دادوستد ۱۶میلیون و ۸۷۶‌هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش بالغ بر ۱۰میلیارد تومان دست به دست شد تا این دارایی پایه با کسب سهم ۷۹درصدی، از نظر حجم معاملاتی صدرنشین معاملات هفتگی شود و در صدر جدول جای گیرد. این میزان گواهی سپرده سیمان دست به دست شده، بالاترین سطح از زمان راه‌اندازی این ابزار در بورس‌کالا محسوب می‌شود.  زعفران نگین نیز با جابه‌جایی ۳میلیون و ۷۷۸‌هزار و ۷۹۷گواهی سپرده در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. این در حالی است که دارایی پایه مذکور با ثبت ارزش بیش از ۱۴۰۱میلیارد ریال از نظر ارزش معاملات، نخست و نسبت به سایر رقبا پیشتاز شد و به تنهایی ۶۰‌درصد ارزش کل معاملات این هفته را رقم زد. در نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا نیز تعداد ۵۹۰‌هزار و ۸۰۰ورقه بهادار مبتنی بر کالا در حالی مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن از رقم ۹/ ۷۳میلیارد تومان فراتر رفت و مقام سوم هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش کل معاملات به این دارایی پایه اختصاص یافت.