به این ترتیب معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران تنها ابزار پیش‌نگر بورس‌کالا، با دو سیگنال متناقض از سوی متغیرهای اثرگذار مواجه هستند که سبب شده به‌رغم افزایش بهای تسویه قراردادهای آتی نقره و واحدهای صندوق طلا طی چند روز معاملاتی اخیر، فاصله چندانی میان بهای معاملاتی این اوراق با نرخ دارایی پایه آنها ایجاد نشود، در واقع معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران هنوز محافظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاری را در مبادلات خود لحاظ کرده و این‌بار ترس از نوسان شدید نرخ در دو جهت از سوی دو سیگنال متناقض صعود شتابان نرخ‌های جهانی و ریزش احتمالی قیمت در بازار ارز برجسته شده است. به این ترتیب استراتژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت جایگزین ذهنیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت شده و کسب انتفاع روزانه در بازار آتی بورس‌کالا، از تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرانجام متغیرهای اثرگذار بر این بازار جذاب به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

بیم و امیدهای آتی با دو سیگنال متناقض

آمارهای منتشره از داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی طی هفته جاری، رشد شتابان بهای بسیاری از کالاها در معاملات بازارهای جهانی را در کنار برخی از محصولات در بازار داخلی نشان می‌دهد. این در حالی است که بیشترین تاثیرپذیری در بین ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا مربوط به اوراق طلا و دارایی‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی بورس‌کالا بوده است که با نوسان مثبت نرخ، از روند صعودی بهای اونس طلا و نقره در معاملات جهانی تاثیر پذیرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. مجموعه سیگنال‌های مخابره‌شده به سمت بازارها نشان می‌دهد که ابهامات ژئوپلیتیک پیرامون جنگ میان روسیه و اوکراین به قدری بالاست که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را به سمت افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن همچون فلزات گرانبها سوق می‌دهد، از این‌رو با ثبات شریط فعلی این احتمال وجود دارد که تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت و شتابان بهای اونس جهانی طلا و نقره در قله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی خود تداوم یابد. همچنین از طرف دیگر نگرانی درباره افزایش نرخ تورم در اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد که به رشد بهای کالاها دامن می‌زند. به این ترتیب مجموعه عواملی که در حال‌حاضر بازارهای جهانی را راهبری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، از رشد قیمت‌ها حمایت می‌کند. به این ترتیب کارشناسان بازارهای مالی بر این باورند که در بازارهایی همچون ابزار پیش‌نگر بورس‌کالا که امکان مبادله کالایی مشخص در زمانی معین در آینده وجود دارد، آن‌هم با قیمتی که اکنون تعیین می‌شود، با توجه به ذهنیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایجاد شده فعلی، اتخاذ موقعیت فروش پرمخاطره تلقی شده و لازم است که معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران با دقت بیشتری به دادوستد بپردازند.

البته در کنار نوسان نرخ جهانی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، عوامل اثرگذار دیگری همچون تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهای ارز و تصمیمات سیاسی اثرگذار بر آن نیز می‌تواند جریان بازار آتی بورس‌کالا را تحت‌تاثیر قرار دهد که این روزها به‌رغم ابهام دورنمای این بازار، مجموعه اخبار منتشره از بالابودن احتمال دستیابی به توافق برجام و شدت‌گرفتن روند کاهش بهای ارز حمایت می‌کند. گواه این ادعا نیز تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های به نسبت محدود نرخ دلار طی روزهای اخیر در کانال ۲۵‌هزار‌تومان است که به‌رغم نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روزانه بعضا مثبت تمایل چندانی به تحرکات شدید قیمتی از خود نشان نداده و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران این بازار ترجیح می‌دهند تا اعلام رسمی نتایج توافق وین، دادوستدهای خود را در سطوح فعلی حفظ کنند. نگاهی به روند دادوستد نمادهای دو دارایی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نقره و واحدهای صندوق طلا در بازار آتی بورس‌کالا نشان می‌دهد که موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باز‌تعهدی در نمادهای فعال این دو دارایی طی روزهای اخیر روندی افزایشی به خود گرفته است که علاوه‌بر مهاجرت نقدینگی از سوی سایر پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی همچون زعفران به این نمادها، ورود نقدینگی جدید به بازار نیز اتفاق افتاده است.

شایان ذکر است که به‌رغم جریان مثبت نرخ تسویه در پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی دو دارایی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، فاصله قیمتی این نمادها با نرخ بنیادین دارایی پایه خود چندان بالا ارزیابی نمی‌شود و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران این بازارها اگرچه سعی می‌کنند به کسب سود از تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت نرخ در بازار جهانی بپردازند، بیم و امیدهای مربوط به ریزش نرخ در بازار ارز و حصول توافق را نیز در نظر دارند. به این ترتیب حتی در سررسیدهای دورتر این دو فلز گرانبها که در حال‌حاضر با تاریخ تحویل سال‌آینده مبادله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، این محافظه‌کاری برجسته بوده و می‌توان به وضوح آن را در نرخ‌های تسویه مشاهده کرد.

عقبگرد یا دورخیز معاملات آتی؟

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار آتی بورس‌کالا شاهد تنزل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حیاتی معاملات این بازار بودیم، به‌طوری‌که علاوه‌بر کاهش حجم و ارزش معاملات، میزان نقدینگی این بازار پس از دو هفته صعودی، تقلیل یافت.

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که کلیت جریان دادوستد پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی بورس‌کالا در هفته گذشته بیش از آنکه روند معادلات جهانی را بر این بازار موثر بدانند، با تکیه بر اخبار منتشره داخلی شکل‌گرفتند. از آنجا که نوسان بهای ارز به‌عنوان مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر این بازار تلقی می‌شود، ذهنیت کاهشی بالقوه در این بازار، نه‌تنها نرخ تسویه را کاهشی ترسیم کرد، خروج نقدینگی را به‌ویژه از سوی دارندگان موقعیت مخالف با روند بازار تقویت کرد. به این ترتیب می‌توان کاهش نقدینگی در این بازار طی دومین هفته از‌ ماه جاری را مربوط به این افراد دانست که ترجیح دادند تا پیش‌بینی پذیر‌شدن بازار به تماشاگرانی تبدیل شوند که به محض یافتن موقعیت مناسب و قطعی بار دیگر به این بازار وارد شوند. به این ترتیب کاهش ۳۴‌درصدی میزان سرمایه موجود در این بازار در کنار افت حجم و ارزش معاملات آن هم بالغ بر ۳۰‌درصد قابل‌توجیه است.