گسترده‌‌‌ترین معاملات گواهی سپرده هم‌‌‌اکنون روی محصول سیمان در حال انجام است و در این خصوص ظرفیت انبار اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.  از آغاز پذیرش انبارهای کارخانه‌ها سیمانی در بورس‌کالای ایران و درج نماد معاملاتی آنها با هدف انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک‌قیمتی تاکنون شاهد پذیرش ۳۵انبار این کارخانه‌ها بودیم. در ادامه اشاره‌‌‌ای به ظرفیت انبارهای سیمان بورس‌کالا خواهیم داشت. به گزارش کالاخبر، ۳۴انبار سیمانی پذیرش‌شده شامل انبار شرکت‌های سیمان منددشتی، صنایع سیمان دشتستان، سیمان‌فارس، صوفیان، ارومیه، فارس‌نو، زنجان، خاش، شاهرود، تهران، خوزستان، غرب، دورود، خزر، بجنورد، ساوه، قائن، شرق، ماهان‌کرمان، سامان‌غرب، غرب آسیا، کویر کاشان، زاوه تربت، کردستان، فراز فیروزکوه، هگمتان، نهاوند، آبیک، سپاهان، فیروزکوه، کرمان، گیلان سبز، هرمزگان، ساروج بوشهر و ممتازان کرمان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموع ظرفیت انبارهای سیمان این کارخانه‌ها در مجموع ۳۰۰‌هزار و ۴۴۰تن است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ ۹ آبان‌ماه تا ۹اسفندماه در مجموع ۱۱۳میلیون و ۴۴۹‌هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۱۱۳‌هزار و ۴۴۹تن سیمان به ارزش ۶۲ میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

جزئیات معاملات گواهی سپرده سیمان

حداقل و حداکثر خرید برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک‌کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد، باید حداقل ۱۰‌هزار گواهی معادل ۱۰تن سیمان و حداکثر ۱۰۰‌هزار گواهی معادل ۱۰۰تن سیمان تیپ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.مبنای قیمتی در این روش، قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵‌درصد در بازار گواهی کشف می‌شود. معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انجام می‌شود، از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش‌گشایش و پس از آن، معاملات به صورت تک‌قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد و هنوز امکان معاملات ثانویه آن ایجاد نشده است.