روز گذشته، بورس کالای ایران میزبان عرضه بالغ بر۲۲۰هزار تن انواع سیمان بود که در نهایت حدود ۱۷۰هزار تن از این عرضه عمدتا با قیمت پایه به فروش رفت. به این ترتیب با استمرار عرضه‌‌‌های سیمان و فروکش کردن هیجان خریدی که در این بازار ظرف تابستان سال‌جاری و عمدتا به دلیل توقف تولید واحدهای سیمانی کشور به علت قطعی برق رقم خورده بود، مجددا این بازار به آرامش رسید. البته در شرایط بحران نیز بورس کالا بهترین ابزار برای فروش محصول است و می‌توان با نظارت بیشتر بر عرضه حداکثری بهترین نتیجه را در زمینه تنظیم بازار از آن گرفت. هرچند باید بر این موضوع تاکید کرد که برتری تقاضا نسبت به عرضه لاجرم زمینه رقابت میان خریداران را فراهم می‌کند که به رشد بهای محصولات منجر می‌شود.

مکانیزم بورس کالا باعث می‌شود در زمان رشد تقاضا و افزایش قیمت محصولات، سود ناشی از فروش محصول به جیب تولیدکننده برود. در روش فروش محصول با قیمت‌گذاری دستوری نیز در زمان‌‌‌های کسری عرضه، تعادل بازار بر هم خورده و محصول با نرخی بالا به دست مصرف‌کننده نهایی می‌‌‌رسید؛ با این تفاوت که واسطه‌‌‌ها برنده این رشد قیمتی بودند و دست تولیدکننده از سود حاصل از آن خالی می‌‌‌ماند.

بازار سیمان کشور با وجود تعادل میان عرضه و تقاضا به ثبات نسبی رسیده و این موضوع زمینه رضایتمندی اغلب عرضه‌‌‌کنندگان و خریداران را فراهم کرده است، اما با توجه به زمزمه‌‌‌های کمبود انرژی در روزهای سرد سال، امکان کاهش تولید و عرضه سیمان به بازار وجود دارد که این موضوع می‌تواند با برهم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا زمینه رشد قیمتی را در این بازار فراهم کند. در چنین شرایطی بدون‌شک مقصر برهم خوردن تعادل بازار و رشد قیمتی، بستر فروش از طریق بورس کالا و مکانیزم این بازار برای فروش کالا نیست، بلکه کسری عرضه نسبت به تقاضا لاجرم هیجان خریداران و رشد قیمتی را به همراه خواهد داشت. البته پیش‌بینی کمبود گاز طبیعی در زمستان باعث شده است تا بخشی از واحدهای تولیدکننده سیمان از هم‌‌‌اکنون به فکر تامین و ذخیره‌‌‌سازی مازوت و جایگزینی سوخت گاز طبیعی با آن در زمان قطعی احتمالی گاز باشند که این موضوع می‌تواند از کمبود جدی تولید سیمان در این زمان جلوگیری و به حفظ تعادل در بازار کمک کند. به هر ترتیب، عرضه ۱۰۰درصدی سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا، چه در موقعیت تعادل بازار و چه در زمان کسری عرضه، بهترین روش برای فروش این محصول خواهد بود.