صعود ۵۰ درصدی بهای لیتیوم

قیمت هر تن لیتیوم‌‌‌‌‌‌کربنات در چین تا اواسط فوریه به ۴۲۶‌هزار و ۵۰۰یوآن افزایش یافت که این رقم نسبت به نرخ معامله آن در ابتدای سال ۲۰۲۲ رشد ۵۰درصدی داشته است. به این ترتیب، افزایش تقاضا و کسری عرضه موجب صعود ۵۰درصدی نرخ این محصول ظرف بازه زمانی ۶هفته‌‌‌ شده است.

افزایش تولید خودروهای برقی، حامی رشد نرخ

طبق اطلاعات منتشرشده در موسسه «آدامز اینتلیجنس» (Adamas Intelligence) در دسامبر ۲۰۲۱ رکورد تولید باتری خودروهای برقی در دنیا شکسته شد. میزان تقاضای کربنات‌لیتیوم برای تولید باتری در ماه دسامبر ۲۰۲۱ معادل ۲۵‌هزار و ۹۲۱تن بود که این رقم نسبت به میزان تقاضا برای این ماده اولیه نسبت به دسامبر ۲۰۲۰ رشد ۶۸درصدی و نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ رشد ۳۱درصدی داشت. بنابراین تمایل دنیا به استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و افزایش تولید خودروهای الکتریکی صعود نرخ این محصول را به دنبال داشته است. براساس آمارهای این موسسه، فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳‌درصد افزایش یافت.

کسری عرضه ادامه‌‌‌دار می‌شود

فروش خودروهای الکتریکی در چین ظرف سال ۲۰۲۱ با ۱۵۷‌درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲/ ۳میلیون دستگاه رسید. در عین حال برآورد می‌شود که چینی‌‌‌ها متقاضی خرید بیش از ۵میلیون خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۲ باشند. تولید این تعداد خودروی الکتریکی می‌‌‌تواند عرضه و تقاضای لیتیوم را در بازارهای جهانی برهم بزند. در این شرایط این موسسه تحلیلی برآورد می‌کند که در سال ۲۰۲۲ بازار با کمبود ۲۶هزارتنی لیتیوم روبه‌رو شود. در عین حال برآورد می‌شود میزان کسری لیتیوم تا سال ۲۰۲۲ به ۳۰۰‌هزار تن برسد؛ چرا که بعید به نظر می‌رسد معدنکاران این حوزه بتوانند متناسب با افزایش تقاضا بر تولید خود بیفزایند.معدنکاران به دنبال آن هستند که با افزایش تولید معدنی لیتیوم بر میزان عرضه این فلز بیفزایند. با این حال، اغلب تحلیل‌‌‌ها از عدم‌تطابق رشد تقاضا و عرضه خبر می‌دهند؛ این موضوع با کمبود عرضه، زمینه استمرار رشد قیمتی در این بازار، حداقل در میان‌مدت را فراهم خواهد کرد.موسسه «فیچ» نگاه بدبینانه‌‌‌تری به روند عرضه و تقاضای لیتیوم دارد و می‌‌‌گوید کسری‌‌‌های فزاینده در این بازار تا سال ۲۰۳۰ ادامه پیدا می‌کند و این موضوع می‌‌‌تواند پویایی بازار را به شکل عمیقی تغییر دهد. در گزارش موسسه «فیچ» به افزایش ملی‌‌‌گرایی منابع در بازارهای کلیدی لیتیوم نیز اشاره شده و این موضوع از جمله دلایل عدم‌توسعه پروژه‌‌‌های جدید در این بخش عنوان شده است.