جرقه‌‌‌های مهم رشد بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی، مهم‌ترین دلیل افزایش انتظاری قیمت‌ها بوده است؛ بنابراین رشد تقاضا می‌‌‌تواند داده‌‌‌ای منطقی در این مسیر باشد. این در حالی است که بخش مهمی از وکیوم‌‌‌‌باتوم مورد معامله در بورس‌کالا برای تولید قیر به منظور صادرات خریداری شده است. از این رو افزایش قیمت VB یا همان وکیوم‌باتوم سیگنالی افزایشی برای قیمت‌های صادراتی قیر به شمار می‌رود. یک نکته مهم این است‌‌‌ که وکیوم‌باتوم خریداری‌شده از بورس‌کالا قطعا از بالاترین کیفیت‌‌‌های تولیدی برخوردار است که به منظور تامین نیازهای صادراتی عرضه خواهد شد؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که بهای نفت‌خام افزایشی است و بازارهای جهانی قیر با توجه به جایگاه ایران در این عرصه و به تبع این رشد نرخ می‌‌‌توانند ر‌‌‌وند افزایشی بگیرند.

در کنار موارد فوق باید به کاهش عرضه وکیوم‌باتوم توجه کرد؛ آن هم در شرایطی که بررسی‌‌‌ها از افت عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. همین داده که به موازات اجرای قانون قیر تهاتری رخ داده، محرک بسیار مهمی برای افزایش رقابت برای خرید بوده است. نکته دیگر این است که شیوه معاملاتی در بورس‌کالا یعنی عرضه در تالار حراج (از لحاظ زمان معامله) امکان افزایش نرخ را بیش از تالارهای مشابه فراهم کرده است که باید تسهیل‌‌‌کننده رشد قیمت به شمار رود.

نکته جالب توجه آنکه رقابت برای خرید از سمت خریداران صورت گرفته و اینکه در یک هفته تمامی عرضه‌‌‌ها با رقابت مورد معامله قرار گیرد، نشان‌‌‌دهنده پذیرش این نرخ از سوی مصرف‌کنندگان است. این محموله‌‌‌ها احتمالا برای تولید به منظور صادرات خریداری شده‌اند؛ اما از اثر آن بر بازار داخلی نمی‌‌‌توان غافل شد؛ آن هم در شرایطی که به موازات آن قیر تهاتری نیز برای پروژه‌‌‌های عمرانی عرضه می‌شود. این مطلب پتانسیل ایجاد پیچیدگی‌‌‌های جدیدی را در بازار قیر در بر دارد، بنابراین از هم‌‌‌اکنون باید منتظر رخدادهای پیش‌بینی‌نشده احتمالی و حتی انحراف در فرآیند مصرف قیر تهاتری بود.