نکته‌ای که در این بین اهمیت دارد، وجود ظرفیت خالی تولیدی در صنایع تکمیلی است که در صورت تزریق مستمر مواد اولیه، پتانسیل اشتغال‌زایی بدون سرمایه‌گذاری اولیه را خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: به‌رغم تولید حداقل ۸میلیون تنی پتروشیمی‌های پلیمری، سال گذشته رقمی نزدیک به ۴میلیون تن از این مواد اولیه در بورس‌کالا عرضه ‌‌‌شد و امیدواریم با تداوم عرضه در بورس‌کالا تعادل برقرار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید ترکمان اظهار کرد: صنایع تکمیلی پتروشیمی برای تولید مستمر به تامین مواد اولیه مطمئن و در دسترس نیاز دارند؛ اما در سال‌های گذشته، متاسفانه نزدیک به ۴میلیون تن مواد اولیه در بورس‌کالا عرضه شده، در حالی که تولید پلیمری‌ها در صنایع پتروشیمی بین ۸ تا ۹میلیون تن است.

وی افزود: میانگین قیمت فروش صادراتی پتروشیمی‌‌‌ها در سال گذشته فقط ۳۴۰دلار بوده، در صورتی که ارزش‌افزوده‌‌‌ای که در صنایع پایین‌‌‌دستی ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از خام‌فروشی است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با طرح این سوال که آیا به نفع منافع ملی است که مواد پتروشیمی (پلیمری) فقط برای ۹/ ۱میلیارد دلار ارزآوری صادر شود و در مقابل کارخانه‌‌‌های پایین‌‌‌دستی دچار مشکل شوند، بیان کرد: این در حالی است که به دلیل تحریم تولیدات پتروشیمی، امکان واردات این مواد برای صنایع پایین‌‌‌دستی وجود ندارد.

ترکمان تاکید کرد: در این سال‌ها از رقمی نزدیک به ۸میلیون تن تولید حدود ۷/ ۳میلیون تن (برای امسال) به متقاضیان داخل فروخته می‌شود و بیش از ۴میلیون تن از این محصولات صادر شده است. وی یادآور شد: ادعا شده که بازار داخلی توان جذب تولیدات را ندارد؛ اما در این بین، وزارت صمت تاکید می‌کند که ابتدا عرضه داخلی در بورس‌کالا صورت گیرد و در صورت عدم‌جذب تولیدات، صادرات انجام شود.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه این مطالبه منطقی چرا باید باعث هیاهو و اعتراض شود، ادامه داد: درخواست صنایع تکمیلی نیز این است که ابتدا محصولات در بورس عرضه شود، سپس محصولاتی که در مچینگ بدون خریدار مانده، صادر شود.

ترکمان با اشاره به اینکه صنایع پایین‌دست به‌واسطه خرید نامطمئن (وقفه در عرضه) گروگان گرفته شده‌‌‌اند، افزود: در صنایع پایین‌دست، سال گذشته بیش از ۲میلیارد دلار محصول در زنجیره ارزش صادر کرده‌‌‌ایم. یعنی علاوه بر تامین نیاز داخلی و ایجاد اشتغال ۸۵۰هزار نفری، ارزآوری بیش از ۲میلیارد دلاری نیز برای کشور داشته‌‌‌ایم.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران عنوان کرد: درصورتی‌‌‌که عرضه کامل کالاهای پایه در بورس‌کالا اتفاق بیفتد، امید خواهیم داشت شرایطی که برای محصول سیمان پیش آمد و تعادلی که در این بازار به وجود آمد، در بازار پتروشیمی هم ایجاد شود.

ترکمان گفت: قیمت‌ها در بازار سیمان حتی تا کیسه‌‌‌ای ۹۰‌هزار تومان نیز افزایش یافته بود؛ اما با تداوم عرضه در بورس کالا، قیمت‌ها به ۲۵‌هزار تومان افت کرد و به تعادل رسید. امیدواریم با رویکرد وزارت صمت، این رویه در بازار پتروشیمی نیز اجرایی شود و همه بازارها شفاف و متعادل شوند.