بورس‌کالای ایران این هفته میزبان عرضه یک‌میلیون و ۵۸‌هزار و ۱۸۴تن سیمان تیپ یک و تیپ۲ بود و در نهایت ۷۵۵‌هزار و ۱۶۱تن از این محموله‌ها به فروش رسید. از نکات مهم معاملات این هفته مانند هفته‌های قبل، ثبات نسبی قیمت و تعادل روند معاملات سیمان بود؛ به‌طوری‌که میانگین قیمت محصول تیپ۲ در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی در مدار ۲۵‌هزار تومان قرار داشت.

به گزارش کالاخبر، میانگین قیمت سیمان پاکتی به ۵۱۰تومان در هر کیلوگرم رسید و به این ترتیب هر کیسه سیمان ۵۰کیلوگرمی روی رقم ۲۵‌هزار و ۵۰۰تومان قرار گرفت.

در معاملات دیروز سیمانی‌ها در بورس‌کالا از مجموع ۹۵۱‌هزار و ۵۸۴تن سیمان تیپ۲ (فله و پاکتی) عرضه‌شده، ۶۹۰‌هزار و ۲۳۱تن معادل ۵/ ۷۲‌درصد معاملات در قیمت پایه انجام شد. البته در کنار ثبات بخش عمده‌ای از معاملات به طور طبیعی محصول برخی شرکت‌ها با استقبال بیشتر خریداران مواجه می‌شود و رقابت نیز در این معاملات دیده می‌شود که این موضوع بیانگر کشف عادلانه قیمت‌ها در مکانیزم عرضه و تقاضاست. به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای برنامه‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های فوری وزارت صنعت درخصوص تنظیم بازار کالاهای پایه‌‌‌ای و با عرضه‌های مستمر هفتگی در حدود یک تا ۲/ ۱میلیون تنی، شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار سیمان هستیم و مشکل خاصی در تنظیم بازار سیمان وجود ندارد.

سیف‌‌‌الله امیری با اشاره به آرامش و ثبات ایجادشده در بازار سیمان، از تامین به‌موقع سوخت موردنیاز کارخانه‌ها سیمانی خبر داد و گفت: مازوت موردنیاز این کارخانه‌ها تامین و تحویل داده شده است و در این زمینه هم با مانع خاصی مواجه نیستیم. به این ترتیب شاهد افزایش میزان تولید و عرضه این محصول نسبت به تقاصای بازار هستیم.

مجددا ۱۷۳‌هزار و ۶۷۰تن سیمان پرتلند آهکی، پوزولانی، پوزولانی ویژه، تیپ۵ و همین‌طور سیمان سفید و مرکب از سوی شرکت‌های سیمانی در تالار سیمان عرضه شد. این گزارش می‌افزاید، از ابتدای عرضه سیمان در بورس‌کالا که به تاریخ ۹ خردادماه برمی‌گردد، در مجموع ۳۱میلیون و ۲۳۸‌هزار و ۷۳۰تن سیمان در بورس‌کالا عرضه شده که ۲۵ میلیون و ۳۲۸‌هزار و ۴۲۴تن آن مورد معامله قرار گرفته است. البته علاوه بر معامله سیمان در بازار فیزیکی، با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ ۹ آبان‌ماه تا هفته گذشته در مجموع ۴۶میلیون و ۴۴۵‌هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۴۶‌هزار و ۴۴۵تن سیمان به ارزش ۲۴میلیارد تومان از سوی معامله‌گران خرد مورد دادوستد قرار گرفته است.