مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: شفافیت در بورس‌کالای ایران به این معنی نیست که معاملات دو فرد برای دیگران تشریح شود؛ بلکه به این معنی است که دستگاه‌های نظارتی امکان ورود و نظارت بر فرآیند معاملات را دارند. همچنین در بورس‌کالای ایران به صورت زنده تابلوی معاملات به نمایش درمی‌آید و همگان امکان رصد معاملات را دارند.  وی اضافه کرد: در استان مرکزی شرکت‌های شاخصی همچون واحدهای تولیدی پتروشیمی، آلومینیوم، سیمان و پالایشگاه وجود دارند که سهام آنها در بازار سهام متقاضیان زیادی دارد و امسال حدود ۲میلیون و ۲۴۱‌هزار تن محصول از شرکت‌های این استان به ارزش ۱۶‌هزار میلیارد تومان در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفته است.  

سلطانی‌نژاد بیان کرد: در خصوص تقاضای واحدهای خرد برای حضور در بورس و در راستای ایجاد زمینه مناسب، آمادگی کامل در بورس‌کالای ایران وجود دارد و در مورد راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده برای بهره‌مندی واحدهای خرد نیز باید کارگروهی ایجاد شود تا به صورت آزمایشی اقدام لازم صورت گیرد.  وی اظهار کرد: تنها بورسی در کشور هستیم که تسویه چندماهه را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر ۱۸بانک به اتاق پایاپای بورس‌کالای ایران متصل هستند.  

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های بورس‌کالا، جلوگیری از سرکوب قیمتی است، ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۳میلیون تن محصول به ارزش ۳۵۰‌هزار میلیارد تومان، در بورس‌کالای ایران معامله شد. در سال‌جاری نیز تا هفته گذشته بیش از ۴۹میلیون تن محصول به ارزش نزدیک به ۴۲۰‌هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی مبادله شده و ارزش کل بازارهای بورس‌کالا به ۴۴۰‌هزار میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده روند رو به رشد معاملات و رسیدن این رقم در هفته‌های آتی به ۵۰۰‌هزار میلیارد تومان است.

سلطانی‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف، مکانیزم تسویه ارزی در صادرات وجود ندارد که اگر این مکانیزم ایجاد شود، بورس‌کالا برای میزبانی از توسعه صادرات شرکت‌ها آمادگی کامل دارد. البته در این حوزه پیش‌شرط صادرات، تامین نیاز بازار داخل یا مشخص شدن سهم بازار داخل و صادرات از کالاهای مختلف است. وی در پایان گفت: بورس کالا در بخش پذیرش محصولات جدید، آماده پذیرش کالاها در حوزه‌های مختلف است؛ البته کالاهایی که بورسی بوده و فاکتورهای عرضه در بورس را داشته باشند.