همان‌‌‌گونه که در گذشته نیز به آن اشاره شد، خودروهایی که از فاصله قیمتی کمتری بین کارخانه تا بازار برخوردارند، جذابیت بیشتری دارند. همچنین آن دسته از خودروهایی که تحت نظارت‌‌‌های کمتری هستند، از امکان‌ پذیرش و عرضه بیشتری برخوردارند. تجمیع این موارد در نهایت به این امر منجر شد که احتمال عرضه خودرو در بورس‌کالا وجود دارد؛ اگرچه تاکنون شاهد پذیرش جدید خودرو در بورس‌کالا نبوده‌‌‌ایم. اولین گام برای عرضه و معاملات خودرو یا هر کالای دیگر در بورس‌کالا طی مراحل پذیرش، درج اطلاعیه پذیرش در تارنمای بورس‌کالاست که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

  جزئیات پیگیری برای عرضه خودرو در بورس‌کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بخشی از خودروهای تولیدی خودروسازان مثل خودروهای لوکس مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. در حال پیگیری هستیم تا این خودروها وارد بورس کالا شوند، خودروهای عمومی‌تر، یعنی خودروهایی که حالت انحصاری دارند و مصرف‌کننده عمومی بیشتری برای آنها وجود دارد هم با مکانیزمی که در ستاد تنظیم بازار تصویب شده است، به فروش بروند.

مجید عشقی در گفت‌‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در خصوص قیمت‌گذاری دستوری خودرو، از یک ماه قبل تصمیم‌گیری‌‌‌هایی شده بود، ولی در نحوه اجرای آن به مسائلی برخورد کردیم که قرار شد قیمت‌گذاری دستوری در این حوزه به نحوی صورت گیرد که مصرف کننده، تولیدکننده و سهامداران منتفع شوند.

او افزود: منطقی نیست که فقط قشری مثل مصرف‌کننده را در نظر بگیریم؛ در این صورت کارخانه و سهامداران زمین می‌خورند و زیان انباشته برای آن شرکت به وجود می‌‌‌آید. در حال حاضر، اگر قطعه‌سازی از خودروساز پول نگیرد، دیگر نمی‌تواند خودرو تولید کند؛ بنابراین باید تمام این موارد در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: امیدواریم در نحوه اجرای قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو تصمیم منطقی گرفته شود؛ در این صورت کارخانه به قیمتی می‌فروشد که متضرر نشود و این صنعت از طرح بخت‌آزمایی ایجادشده خارج می‌شود.  عشقی گفت: بخشی از خودروهای تولیدی خودروسازان مثل خودروهای لوکس، مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند که در حال پیگیری هستیم تا وارد بورس کالا شوند و خودروهای عمومی‌تر، یعنی خودروهایی که حالت انحصاری و مصرف‌کننده عمومی بیشتری دارند، با مکانیزمی که در ستاد تنظیم بازار تصویب شده است، به فروش بروند.